27.11.2006

اعتراض به «فعالیت های ضد ایرانی آمریکا در امارات»

رادیوفردا: جمهوری اسلامی روز يکشنبه اعلام کرد: «مراتب اعتراض خود را بخاطر آنچه که تهران آن را فعاليت های خصمانه واشنگتن عليه ايران در کشور امارات خواند، به دولت اين کشور همسايه اعلام خواهد کرد.»

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: « ايران از مسوولان امارات توقع ندارد اجازه دهند از سرزمينشان برای تحرکاتی که منافع ملت ايران را هدف قرار داده است، استفاده شود. »

نگرانی جمهوری اسلامی از مورد استفاده قرار گرفتن امارات به عنوان پايگاهی به گفته اين کشور « ضد ايرانی» ، در پی تاسيس دفتر وزارت امور خارجه آمريکا در شهر دوبی امارات بيان شده است.

در اسفند ماه سال گذشته، وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا تاسيس چنين دفتری را در دوبی، فرانکفورت، باکو و استانبول، با هدف برقراری ارتباط با مردم عادی ايران در نبود روابط ديپلماتيک ميان تهران و واشنگتن را اعلام کرده بود.

موضوع تاسيس چنين مراکزی در پی اختصاص بودجه‌ای ۷۵ ميليون دلاری از سوی آمريکا برای پيشبرد دموکراسی در ايران مطرح شد. در آن زمان آدام ارلی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ايالات متحده، گفته بود تاسيس چنين دفتری به منظور نظارت بر نحوه مصرف اين بودجه انجام می‌گيرد.

در عين حال يکی از مقامات وزارت امور خارجه امارات به خبرگزاری فرانسه گفته است تهران چنين موضوعی را تا کنون با امارات در ميان نگذاشته است و کشورش هيچ گونه نامه‌ای نيز در اين مورد از سوی جمهوری اسلامی دريافت نکرده است. وی همچنين تهران را بخاطر طرح عمومی چنين موضوعی مورد سرزنش قرار داد.

هر چند که امارات از بزرگترين شرکای تجاری ايران به شمار می‌رود، اما سالهاست موضوع مالکيت سه جزيره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خليج فارس ميان جمهوری اسلامی و امارات مورد مناقشه بوده است. تهران همواره تاکيد کرده که اين سه جزيره جزئی جدايی ناپذير از ايران هستند و اين موضوع را قابل مذاکره نمی‌داند.

امارات همچنين ميزبان شمار بسياری از تجار و گردشگران ايرانی است. اما با اين وجود، روزنامه‌های ايران اخيراً از بدرفتاری با گردشگران و تجار ايرانی توسط مقامات فرودگاهی در دوبی خبر داده‌اند.
برخی مقامات ايرانی نيز خواستار اقداماتی متقابل در اين زمينه شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates