27.11.2006

شرکت تیم فوتبال ایران در بازی های آسیایی دوحه

خُسن آقا: دموقراسی نوع ایرانی
بی‌بی‌سی: پیش از این اعلام شده بود که تیم عراق در بازی های دوحه، جانشین ایران شده است
دبیر فدراسیون فوتبال ایران گفته است که این کشور حاضر است تا برای لغو محرومیت از بازی های بین المللی، خواسته های فدراسیون بین الملللی فوتبال، فیفا را بپذیرد. این در حالی است که سازمان تربیت بدنی ایران از حضور تیم امید این کشور در بازی های آسیایی دوحه خبر داده است.
داریوش مصطفوی، دبیر موقت فدراسیون فوتبال ایران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که ایران خواهان حضور در بازی های آسیایی دوحه قطر است .

فیفا، همه تيمهای باشگاهی، ملی و بازيکنان ايران را به دليل آنچه دخالت دولت در امور فوتبال دانسته، از بازی های بين المللی محروم کرده است.

فدراسیون بین المللی فوتبال طی بيانيه ای که روز پنجشنبه 23 نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که فدراسيون فوتبال ايران در روند تصميم گيريها، انتخاب اعضای فدراسيون و تعيين رئيس فدراسيون، استقلال خود را از دولت حفظ نکرده و بدين ترتيب ناقض بند هفده اساسنامه فيفا شناخته شده است.

آقای مصطفوی افزوده است که انتخابات جدیدی برای انتخاب رییس جدید فدراسیون با حضور نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برپا می شود.

این در حالی است که سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی با صدور بیانیه ای که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده، خبر از شرکت تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی دوحه قطر داده و گفته است که با رایزنی های وزارت امور خارجه مشکل موجود بر سر اعزام تیم امید به صورت موقت حل شده است.

پیش از این اعلام شده بود که تیم عراق در این بازی ها جانشین ایران شده است. سایت اینترنتی کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز اخباری در زمینه گروه بندی این رقابت ها منتشر نکرده است.

به دنبال اقدام فیفا، فدراسیون فوتبال ایران طی بیانیه ای برخی افراد را به خیانت به فوتبال ایران و ارائه اطلاعات نادرست به فیفا متهم کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا، پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که ایران با انجام خواسته های فدراسیون بین المللی، محرومیت خود را لغو کند.

محمد بن همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا،خاطر نشان کرده بود که ” ما امیدواریم ایران آنچه را که فیفا خواسته انجام دهد تا آنها بتوانند در مسابقات آسیایی شرکت کنند.”

شرایط فیفا

طبق درخواست فدراسیون بین المللی فوتبال، بايد هياتی برای ساماندهی فدراسيون فوتبال ايران تشکيل شود که اعضای آن را فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا تعيين کنند و فدراسيون فوتبال ايران نيز اساسنامه خود را بر اساس اساسنامه فيفا اصلاح کند.

پس از تأييد نهايی اساسنامه در فيفا، انتخابات تازه ای بايد زير نظر فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا برای تعيين رئيس فدراسيون فوتبال ايران برگزار شود.

اختلاف ميان فيفا و فدراسيون فوتبال ايران ساعاتی پس از تساوی تيم ملی فوتبال ايران با تيم آنگولا در جام جهانی فوتبال و حذف ايران از رقابتهای جام آغاز شد که رئيس سازمان تربيت بدنی ايران، محمد دادکان را از رياست فدراسيون فوتبال ايران برکنار و کيومرث هاشمی را به جای وی منصوب کرد.

فيفا طی نامه ای به فدراسيون فوتبال ايران در مورد دلايل برکناری آقای دادکان توضيح خواست و سپس اعلام کرد که توضيحی که دريافت کرده را قانع کننده نمی داند و تنها محمد دادکان را به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال ايران به رسميت می شناسد.

دو روز پيش از آنکه ضرب الاجل فیفا در پانزدهم نوامبر (24 آبان) بسر برسد، آقای دادکان رسماً از رياست فدراسيون فوتبال ايران استعفا کرد اما اين استعفا تغييری در تصميم فيفا نداد و اين نهاد بين المللی سرانجام حکم به تعليق فدراسيون فوتبال ايران داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates