06.03.2002

اخابر کوتاه

هاشم صباغيان از اعضاي بازداشت شده‌ي گروه موسوم به نهضت آزادي ايران ساعت 16 عصر روز گذشته (پانزدهم اسفندماه) آزاد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران، صباغيان با سپردن 2 ميليارد ريال وثيقه ملكي موقتا آزاد شده است.
يكي از فرزندان وي طي تماس خبرنگار ايسنا با تاييد اين خبر، اعلام كرد كه چون دادگاه وي (هاشم صباغيان) بطور غيرعلني برگزار شده، لذا تا صدور راي قطعي دادگاه، طبق قانون آيين‌ دادرسي كيفري از انجام مصاحبه(درباره مسايل دادگاه و زندان) معذور مي‌باشد.
وحيد صباغيان تاييد كرد كه حال عمومي پدرش خوب است.
گفتني است آخرين دفاع صباغيان چندي قبل انجام گرفت و اينك در انتظار راي دادگاه است.

تعدادي از زندانيان گروه نهضت آزادي ،از زندان ‌آزاد شدند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، روابط عمومي دادگاه انقلاب اسلامي طي نمابري اعلام كرد: محمد توسلي، هاشم صباغيان ، خسرو منصوريان و ابوالفضل بازرگان از متهمين گروه نهضت آزادي كه به اتهام اقدام عليه امنيت كشور در بازداشت به سر مي‌بردند ، با توجه به فك قرار بازداشت موقت و تبديل آن به وثيقه و توديع آن از زندان آزاد گرديدند.
در خاتمه اين اطلاعيه آمده است: ضمنا محمود نعيم‌پور از ديگر متهمين اين گروه پيش از اين از زندان آزاد گرديده بود.

سردبير نشريه “به‌سوي فردا” با تامين وثيقه ‌٣٠ ميليون توماني توسط خانواده‌اش آزاد شد.
مهدي شفيعي سردبير نشريه “به سوي فردا “ كه قبلا قائم‌مقامي مديرمسئول نشريه توقيف شده ” آوا “ را برعهده داشت طي گفت‌وگويي تلفني با خبرنگارحقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران درباره وضعيت پرونده خود در شعبه ‌٢ دادگاه ويژه روحانيت گفت: صرفا يك دفعه با قاضي پرونده‌ام ملاقات داشته‌ام كه موارد اتهامي را هم اعلام نكرده‌ است.
وي درباره علت بازداشت خود مدعي شد : پس از آنكه در اصفهان بازداشت شده است به او گفته‌اند در پليس راه(تهران- اصفهان) چند اطلاعيه به همراه داشته و حال سوال اينجاست كه در اينصورت چرا همانجا صورتجلسه نكرده‌اند و دو روز بعد آن را مطرح مي‌كنند.
شفيعي ادامه داد:ممكن است سردبير يك نشريه مقالات و مطالب بسياري را به مقتضاي حرفه خود مطالعه كند .
بنابراين اگر هم ادعاي مطروحه صحت داشت،كار من به عنوان يك سردبير خلاف قانون نبود.
سردبير نشريه “به سوي فردا “ با ادعاي تفتيش منزلش توسط ماموران گفت : از دهم آبان ماه بازداشت و پس از انتقال به تهران ،در بند ‌٢٠٩ زندان اوين به سرمي‌بردم كه سرانجام سه‌شنبه هفته گذشته پس از سپردن وثيقه توسط خانواده‌ام،موقتا آزاد شدم.
وي در خاتمه با طرح اين ادعا كه تمام اين چهار ماه در سلول انفرادي به سر برده و وضعيت موجود را به قاضي
و رييس بازداشتگاه نيز اطلاع داده است، خاطرنشان كرد: در اطلاعيه‌هايي كه حمل آن را به من منتسب مي‌كنند، مصاحبه‌اي از آقاي منتظري با يكي از نشريات خارجي و همچنين نامه‌اي با امضاي برخي افراد ديده مي‌شود.

وزارت خارجه ايران سفير سوييس در تهران را که حافظ منافع آمريکا در ايران نيز هست، فرا خواند
وزارت خارجه ايران سفير سوييس در تهران را که حافظ منافع آمريکا در ايران نيز هست، فرا خوانده و به شدت در مورد بازداشت و بازرسی يک نفتکش تحت اجاره ايران توسط نيروی دريايی آمريکا اعتراض کرده است.
وزارت خارجه ايران اقدام نيروی دريايی آمريکا را غير قانونی توصيف کرده است.
اين سومين بار در ماه های اخير است که نيروی دريايی آمريکا که در خليج فارس مستقر است، کشتی های نفتکش تحت اجاره ايران را متوقف و بازرسی می کند.
يکی از مقام های وزارت خارجه ايران، گفته است: اين اقدام آمريکا مغاير با اصل کشتيرانی آزاد در آب های بين االمللی است.
اين مقام وزارت خارجه که مراتب اعتراض ايران به اقدام ارتش آمريکا را به سفير سوييس ابلاغ کرده، گفت: “تهران دولت آمريکا را مسول چنين برخوردهايی می داند و حق خود را برای هرگونه اقدام قانونی از مجاری ذيربط عليه اينگونه موارد محفوظ می دارد.
گزارش های رسيده حاکی از اين است که کشتی مذکور، در حال حرکت به سمت بندر آبادان در جنوب ايران بود که توسط کشتی های جنگی آمريکا متوقف و مورد بازرسی قرار گرفت.
خدمه اين کشتی که عمدتا از اتباع کشور هند هستند نيز در طول 7 ساعتی که کشتی متوقف شده بود در حالت بازداشت نگه داشته شده بودند.
کشتی های آمريکايی در راستای اجرای تحريم های بين المللی عليه عراق، کشتی های مظنون به حمل نفت اين کشور را متوقف و مورد بازرسی قرار می دهند.
در عين حال، اقدام اخير ناوگان آمريکا در شرايطی صورت گرفته که تنش در روابط ايران و آمريکا به اوج خود در هفته های اخير رسيده است.
تنش در روابط ايران و آمريکا از زمانی اوج گرفت که جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، طی يک سخنرانی جنجال برانگيز، ايران، عراق و کره شمالی را جزو “محور شرارت” خوانده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates