20.11.2006

دوبي، مركز فعاليت‌هاي براندازانه عليه جمهوري اسلامي

بازتاب: پس از اظهارات رايس، وزير خارجه آمريكا درباره راه‌اندازي مركزي در دوبي براي شناخت ايرانيان، امروز روزنامه «نيويورك‌تايمز» اطلاعات دقيق‌تري از اقدامات براندازانه آمريكا عليه جمهوري اسلامي را منتشر كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، «نيويورك‌تايمز» نوشت: در طبقات فوقاني ساختماني با سبك معماري دهه 1970 در قلب شهر كويري دوبي، گروهي از مقامات وزارت امور خارجه، دفاتري را تشكيل داده‌اند كه ادامه تلاش آمريكا براي كنترل بهتر ايران و تشويق تغييرات سياسي در اين كشور است.

در اوايل امسال وزارت امور خارجه گزارش داد كه دفتري را در دوبي و تشكيلات ديگري را در واشنگتن ايجاد خواهد كرد تا با ايرانيان بيشتر رابطه پيدا كند و اطلاعات سازماني خود را از اين كشور، افزايش دهد.

ايجاد دفتر در دوبي، به خاطر جمعيت زيادي از تجار ايراني در اين شهر است كه بسياري از آنان، هنوز هم با ايران رابطه داشته و به اين كشور رفت‌وآمد مي‌كنند. دوبي كه تنها حدود صد مايل با ايران فاصله دارد، يكي از مناطق مورد نظر ايراني‌ها براي خريد، گذراندن تعطيلات و پرواز به ديگر نقاط جهان است.

امارات كنفدراسيوني كه دوبي نيز جزيي از آن است، به محوري از فعاليت سياسي در مورد ايران تبديل شد و اين در حالي است كه بسياري از كشورها و گروه‌ها براي درك بهتر ايران و مردمش، بر اين نقطه تمركز كرده‌اند.

دوبي مهم‌ترين ايستگاه محققان و كارشناساني است كه قصد ديدار با ايراني‌ها را دارند و همچنين مقر اصلي كنفرانس‌هاي مهم بسياري گروه‌ها در مورد امنيت خليج فارس و ايران در ماه‌هاي اخير است. دست‌كم يك سازمان غيردولتي نيز كه توسط مخالفان رژيم ايران ـ كه هم ايراني هستند و هم آمريكايي ـدر دوبي راه‌اندازي شده كه نحوه ايجاد تغييرات سياسي را آموزش مي‌دهند.

مصطفي الاني، از محققان ارشد مركز تحقيقات خليج، مؤسسه‌اي تحقيقاتي در دوبي، مي‌گويد: «مشكل اين است كه شما در داخل اين كشور نمي‌توانيد فعاليت كنيد؛ بنابراين، به فعاليت در كشورهاي اطراف روي مي‌آورند، اما كشوري مانند دوبي به طور طبيعي مردم و آژانس‌هاي باهوش سراسر جهان را به خود جذب مي‌كند كه البته چندان به چشم نمي‌رسند».

جمعه گذشته، «نيكلاس برنز»، معاون وزير امور خارجه آمريكا در مسائل سياسي، گفت: دفتر دوبي نقش مشابه ايستگاه «ريگا» در ليتواني را دارد كه در زمان قطع روابط سياسي بين مسكو و آمريكا، مهم‌ترين مركز جمع‌آوري و به دست آوردن اطلاعات در مورد اتحاد جماهير شوروي بود.

به گفته برنز، زماني كه سال گذشته، رايس به وزارت امور خارجه آمريكا پيوست، تنها دو نفر در مورد مسائل ايران كار مي‌كردند. حال آن‌كه هم‌اكنون حدود هشت نفر در تشكيلات مربوط به دفتر ايران در واشنگتن و شش نفر در دفتر دوبي كار مي‌كنند. برنز در آگوست گذشته گفت: «بودن در دوبي پس از ايران، بهترين گزينه براي شناخت ايران است»؛ اين در حالي است كه حدود دويست هزار ايراني در دوبي زندگي مي‌كنند كه ارتباط با آنان بسيار سودمند است، چراكه تبعيدشده سياسي نيستند.

يكي از «NGO»هاي فعال، مركز ايرانيان غيرخشونت‌طلب در دوبي است كه ايرانيان را به كارگاه‌هايي دعوت مي‌كند كه در آنها ايجاد شورش‌هاي صلح‌آميز در گرجستان، فيليپين و ديگر نقاط معرفي مي‌شوند. اين مركز از سوي دكتر رامين احمدي، از آمريكايي‌هاي ايراني‌الاصلي كه مخالف رژيم ايران است، هدايت مي‌شود. اين سازمان هر سه ماه يك بار جلساتي برگزار مي‌كند و اميدوار است كه به هدف خود در مورد انقلاب غيرخشن در ايران دست يابد؛ مركز درگيري‌هاي غيرخشن بين‌المللي آمريكا نيز در برگزاري جلسات به آنها كمك مي‌كند.

جداي از اين‌گونه فعاليت‌هاي آمريكا و ارتباط بيشتر با ايرانيان مقيم دوبي، دولت بوش از كنگره، تقاضاي چندين ميليون دلار بودجه كرده تا بتواند برنامه‌هاي خود را به خوبي اجرا كند؛ از جمله آن بودجه‌اي 75 ميليون دلاري است كه به گفته برنز، هم‌اكنون در اختيار آنان است.

بيشتر اين پول‌ها براي افزايش ساعات پخش برنامه‌هاي فارسي‌زبان راديويي و تلويزيوني براي ايران است.

گفتني است، پيش از اين هم اخباري از حضور همسر و دختر يكي از روزنامه‌نگاران در مركز يادشده منتشر شده بود.
هنوز علت سكوت وزارت خارجه در برابر اقدامات آشكار در كشوري كه اولين طرف تجاري با ايران است، مشخص نيست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates