20.11.2006

رايس: اطلاعات ناقص آمريكا درباره‌ي ايران مانع از اقدام نظامي عليه اين كشور مي‌شود

پیک ایران:
روزنامه هاآرتص نوشت، وزير امور خارجه آمريكا به سياستمداران و ديپلمات‌هاي اروپايي گفت: آمريكا فاقد اطلاعات كافي درباره تاسيسات هسته‌يي ايران در حال حاضر است و اين امر مانع از اقدام نظامي عليه اين كشور مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين روزنامه ادامه داد، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا به سه دليل در خصوص اينكه چرا در حال حاضر آمريكا قادر نيست عمليات نظامي عليه ايران انجام دهد اشاره كرد و در توضيح آنها به تمايل براي حل اين مساله از طريق ابزارهاي صلح آميز، نگراني نسبت به اينكه اقدام نظامي ناموثر باشد، و اينكه اقدام نظامي در تخريب كامل قابليت‌هاي هسته‌يي ايران با شكست روبرو شود و عدم وجود اطلاعات دقيق درباره اهداف احتمالي اشاره كرد.
جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه چند هفته قبل با يكديگر ديدار كردند.
بوش به همتاي فرانسوي‌اش گفت كه احتمال اقدام نظامي اسراييل عليه تاسيسات هسته‌يي ايران را نبايد منتفي دانست.
بوش هم چنين گفت كه اگر چنين حمله‌اي رخ دهد وي آن را درك خواهد كرد.
به گفته ديپلمات‌هاي اروپايي كه بعد از اين اتفاق با رايس ديدار كرده‌اند؛ وزير امور خارجه آمريكا چنين تمايلي را براي درك اقدام احتمالي اسراييل عليه ايران ابراز نكرد.
رايس با اين حال احتمال اينكه چنين عملياتي رخ دهد را رد نكرد.
بر اساس اين گزارش، مقامات دولتي فرانسه در گفتگوهاي اخير با همتايان اسراييلي‌شان اين طور برآورد كرده‌اند كه ايران تا بهار سال 2007 ميلادي به نقطه‌ي غيرقابل بازگشت در برنامه‌ي هسته‌يي‌اش دست خواهد يافت.
به گفته منابع اسراييلی در آن مرحله ايران در موقعيتي خواهد بود كه به طور هم زمان نزديك به 3000 سانتريفيوژ را براي غني سازي اورانيوم راه‌اندازي كند.
برآورد‌هاي مختلف كارشناسان بين‌المللي مبتني بر آن است كه ايران در حال حاضر 340 – 600 سانتريفيوژ را راه‌اندازي كرده است.
يك مقام دولتي فرانسه در گفتگوهاي چند روز پيش با منابع اسراييلي اينطور ارزيابي كرد كه حمله اسراييل عليه ايران يك فاجعه كامل خواهد بود و تاثيراتي را بر كل جهان باقي خواهد گذاشت.
به گفته اين مقام فرانسوي چنين حمله‌اي در بهترين حالت تكميل برنامه‌ي هسته‌يي ايران را دو سال به تعويق خواهد انداخت.
اين حمله هم چنين منجر به آن خواهد شد كه ايران عضويتش در پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي را لغو كند و اين كار باعث نگراني جهان عرب خواهد شد، به بالا رفتن قيمت‌هاي نفت منجر مي‌شود و مي‌تواند منجر به پاسخ نظامي ايران شود كه فقط اسراييل را هدف قرار نخواهد داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates