19.11.2006

ایران 120 میلیونی به کجا می‌رود دستهای بسیار سر سفره خالی نفت!

آفتاب ـ مهساامرآبادی: مردم روستایی برخی نقاط محروم کشور ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «قربان دست بسیار ،هم درخوردن هم در کار!». این ضرب‌المثل زیر ساخت فرهنگی را نمایان می‌کند که در هزاره سوم میلادی در آن هنوز تعداد، مهمترین مقیاس برای سنجش قدرت و کارایی به شمار می‌رود. تفکر نهفته در پشت این ضرب‌المثل لزوم دستیابی به قدرت برتر را در تعدد نفوس می‌داند و پیروزی در جنگ‌ها و برتری در معادلات سیاسی را معلول وجود انسان‌های بیشمار.سخنا ن اخیر رییس‌جمهور مبنی بر «ظرفیت ایران برای برخورادی از 120 میلیون نفر جمعیت» و تاکید بعدی وی بر اظهاراتش، این گمانه زنی را قوت بخشیده است که محمود احمدی نژاد نیز از طرفداران چنین تفکری است اما برخی صاحبنظران اعتقاد دارند با این طرز تفکر چند سال بعد باید منتظر میلیون‌ها دست دیگر بر سر سفره خالی نفت باشیم.

اگر سخنان محمود احمدی‌نژاد را درکنار اظهار نظر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و برخی از اصولگرایان مجلس قرار بدهیم آنگاه مشخص می‌شود که آنچه رئیس کابینه نهم بر زبان می‌آورد تنها یک اظهار نظر شخصی نیست و به احتمال بسیار به زودی در دستور کار سازمانها و نهادهای اجرایی قرار خواهد گرفت.


یکی از مدیران نزدیک به احمدی‌نژاد خبر داد طرح دولت برای افزایش شدید جمعیت!

آفتاب: ذاكر اصفهاني رييس مركز بررسي‌های استراتژيك نهاد رياست ‌جمهوری، پیرامون سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره جمعيت 120 ميليوني در كشور و انتقاد کارشناسان از این اظهارات، به گلایه شدید از منتقدان پرداخت و خطاب به آنان گفت «چرا موضوع به این مهمي را به شوخي انداخته‌اند؟ اين مساله جدي است. خيلي نبايد با سادگي با آن برخورد کرد. موضوعي با اين عنوان به تيمي در مركز سپرده شده است که روی آن کار ‌کنند». وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که محمود احمدی‌نژاد معتقد است «از طريق نفوس، می‌توان قدرتمند شد».

اظهارات ذاکر اصفهانی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این برخی از رسانه‌های محافظه کار از رسانه‌های دیگر انتقاد کرده بودند که چرا سخنان «مطایبه آمیز» احمدی نژاد را جدی گرفته و بر اساس آن به وی انتقاد کرده‌اند! رسانه‌های محافظه‌کار در این میان اصرار عجیبی بر تاکید بر مطایبه آمیز بودن سخنان رییس جمهوری دارند به نحوی که پس از هر بار ارجاع به آن قطعا این صفت را ذکر می‌کنند.

ذاکر اصفهانی اما روز گذشته بی توجه به این تعابیر و بحث‌‌ها به توجیه نظرات رییس جمهوری پرداخت و با تاکید بر این که این طرح هم‌اکنون در مرکز بررسي‌های استراتژيك نهاد رياست ‌جمهوری در حال بررسی است، گفت: باید راجع به زوایای کار بحث و بررسی شود كه با این درصد رشد جمعیت در 20 سال آینده به كجا می‌رسیم؟ رییس‌جمهور راجع به این موضوع به دیدگاه تاریخی اعتقاد دارند که از طریق نفوس، می‌توان قدرتمند شد. از طرفی این بحث مطرح است كه تعداد مسلمانان کم می شود و تعداد نیروهای معارض بیشتر شود و از سویی بحث درآمد، اشتغال و بهداشت نباید به شوخی گرفته شود.

رییس مركز بررسی‌های استراتژیك ریاست‌جمهوری، که‌ در همایشی تحت عنوان «بررسی ضرورت خبرگان رهبری» در دانشگاه آزاد مشهد سخن می‌گفت، تصریح كرد: احمدی‌نژاد اعتقاد دارد، خیلی‌ها شعارهای شیكی دادند اما به دنبال منافع خود رفتند. این آقا با تمام وجود اعتقاد دارد. این شخصیت به دنبال حل مسائل و منافع ملی است بدون این‌که حتی بحثی از اصلاح‌طلبی داشته باشد و این یک گام بسیار مهم است

ذاکر اصفهانی در ادامه در مورد شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: از جریان انتخابات نهم یک شرایط جدید و تحول‌خواه در سیاست داخلی و خارجی ایجاد شد و ایران که در دوره اصطلاحات تا حدود زیادی در پی آن بود که با اتحادیه اروپا روابط خود را توسعه دهد و در راستای تعامل با آنها قدم بردارد و خواسته‌های آنها را به خاطر فشارهایی که می‌آورند قبول می‌كرد، بعد از دولت نهم درست در مقابل این جریان ایستادگی کرد.

رییس مركز بررسی‌های استراتژیك نهاد ریاست ‌جمهوری گفت: دولت نهم با سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکایی منفعلانه برخورد نکرد بلکه مواضع تهاجمی را انتخاب کرد. دولت نهم اعلام کرد چرا من همواره باید از ناحیه غرب مورد سوال قرار گیرم؟ چرا غرب برای سال‌ها ما را مورد همجمه و سوال قرار می‌دهد؟ من می‌توانم او را مورد سوال قرار دهم و چرا دایم او از حقوق بشر می‌گوید؟ مگر حقوق بشر واقعا در غرب رعایت می‌شود؟ لذا دولت نهم اعلام کرد که من دیگر این سروری را نمی‌پذیریم و مانند سایر واحدهای سیاسی که حقوقی دارد من هم یک واحد سیاسی هستم که یکسری حقوقی دارم. من ایستادگی می‌کنم و از این به بعد بود که در مواجهه با بحث انرژی هسته‌ای ایستادگی کرد.

رییس مركز بررسی استراتژیك نهاد ریاست‌جمهوری، در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت این مركز گفت: مرکز مطالعات (تحقیقات) استراتژیك به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. پیشینه‌ این مركز به زمان هاشمی رفسنجانی باز می‌گردد. مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری در آن زمان پاتوقی شد برای جریانی که عمدتاً تحت عنوان جریان روشنفکر دینی از خود نام می‌برد و طیفی که در روزنامه کیهان در آن مقطع تاریخی بودند و بعد تحت عنوان حلقه کیان از آنها نام برده می‌شد. در هسته مرکزی كسانی مانند حجاریان بودند كه این جریان شکل گرفت، در آنجا پروژه‌هایی را بررسی می‌كردند كه عمدتا حول محور تئوری اصلاح‌طلبی می‌گشت و كمتر به موارد استراتژیك و مردمی بها داده می‌شد. بیشتر تئوری‌پردازی در راستای اصلاح‌طلبی بوده است.

وی با اشاره به این كه جریان دوم خرداد در این مركز ریشه دارد، تصریح كرد: زمانی که خاتمی رییس‌جمهور شد، هاشمی مرکز را به تشخیص مصلحت نظام انتقال داد و خاتمی مرکز جدید را با عنوان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری افتتاح كرد.

ذاكر اصفهانی مدعی شد: وقتی می‌خواستیم مركز را تحویل بگیریم اجازه ندادند و درها را بستند. گفتیم این‌ها كه اهل تساهل و تسامح بودند، اجازه بدهید رییس‌جمهوری كه رای آورده كار كند. لذا وارد کتابخانه شدم و در آن زمان سایت پیک ایران نوشت كه ذاکر در مرکز با در بسته روبه رو شده و گفته است كه قهر کردم و می‌روم و استعفای زودهنگام ذاکر را به راه انداختند.

رییس مركزبررسی‌های استراتژیك ریاست‌جمهوری در پایان در پاسخ به این‌كه آیا انرژی هسته‌ای فرادولتی است؟ گفت: این كار محصول سال‌ها همت ایرانی است، مربوط به یک نفر یا دو نفر نیست. مال ملت ایران است. حتی مال شمای دانشجو که اینجا نشسته‌اید. دستاورد هسته‌ای مال دولت نهم است. در دوره اصلاحات بنا به دلایلی سیاست دفاعی و تنش‌زدایی بود، در چارچوب این كار تسلیم شدیم ولی دولت جدید گفت من این موضوع را قبول ندارم زیرا کار علمی انجام می‌دهم و این دستاورد علمی انسانی است، به چه دلیل باید پلمپ شود، در نتیجه ایستاد و برای ایستادگی حرکت تهاجمی را شروع کرد، شیوه قبل را کنار گذاشت كه این كار بهتر جواب داد زیرا به مقاصد خوبی رسیدیم .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates