19.11.2006

علائم سرخوردگی آمريکا از عدم پيشرفت طرح تحريم ايران

بی‌بی‌سی:

آقای برنز ابراز اميدواری کرد آمريکا به زودی بتواند اختلافات خود با روسيه و چين را حل کند
يک مقام بلندپايه وزارت خارجه آمريکا در اظهاراتی که حاکی از احساس کلافگی نسبت به عدم پيشرفت در زمينه تصويب قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت است، چين و روسيه را ترغيب کرده گفتگوها در اين زمينه را “تسريع” کنند.
نيکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا، با اشاره به اينکه مذاکرات در سازمان ملل بر سر طرح تحريم ايران به خاطر خودداری آن کشور از تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم پس از سه هفته هنوز به نتيجه نرسيده است گفت: “ما کلی بحث داشته ايم و به طور مفصل تبادل نظر کرده ايم. وقت آن است که کار را پيش ببريم.”

روسيه از ابتدا با پيش نويس قطعنامه پيشنهادی بريتانيا، فرانسه و آلمان که اعمال تحريم های محدود بر برنامه اتمی و موشکی ايران را پيش بينی می کند مخالفت می کرد تا اينکه هفته گذشته با ارائه متمم هايی خواستار تجديد نظر گسترده در آن شد. چين نيز از اين موضع روسيه حمايت کرده است.

استدلال روسيه اين است که طرح اروپايی ها که مورد حمايت واشنگتن است راه را بر مذاکره با ايران می بندد درحالی که به عقيده مسکو منزوی کردن ايران عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.

در مقابل آمريکا دليل می آورد که برای افزايش فشار بر ايران جهت متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم و ساير بخش های حساس برنامه اتمی اش که آن را پوششی برای ساخت سلاح اتمی می داند بايد تهران را منزوی کرد. ايران اتهام آمريکا را رد می کند و می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد.

با اين حال به نظر می رسد که مسکو موفق شده باشد واشنگتن را در حالت تدافعی قرار دهد.

‘رويکرد تدريجی’

آقای برنز در گفتگوی روز جمعه با خبرنگاران در واشنگتن سعی کرد به روسيه و چين اطمينان دهد که کشورش در مورد تحريم ايران تند نخواهد رفت.

پيش نويس اين قطعنامه، فروش و تامين هرگونه مواد و تکنولوژی که می تواند در برنامه موشکی و اتمی ايران کاربرد داشته باشد را ممنوع می کند و خواستار انسداد اموال و دارايی های شرکت ها و سازمان هايی که در آن برنامه ها نقش دارند می شود. منع سفرهای خارجی آن دسته از مقام های ايرانی که در برنامه اتمی اين کشور دست دارند از ديگر مفاد اين پيش نويس است

وی تاکيد کرد که آمريکا خواهان رويکردی “تدريجی” به تحريم ها عليه ايران است و افزود که تحريم ها در مرحله اول شامل صنعت نفت و گاز ايران نخواهد بود.

او گفت: “اينها شامل تحريم های اقتصادی در ابعاد وسيع نخواهد بود. بلکه صنايع اتمی و برنامه های فرآوری و غنی سازی ايران را هدف می گيرد.”

پيش نويس اين قطعنامه، فروش و تامين هرگونه مواد و تکنولوژی که می تواند در برنامه موشکی و اتمی ايران کاربرد داشته باشد را ممنوع می کند و خواستار انسداد اموال و دارايی های شرکت ها و سازمان هايی که در آن برنامه ها نقش دارند می شود. منع سفرهای خارجی آن دسته از مقام های ايرانی که در برنامه اتمی اين کشور دست دارند از ديگر مفاد اين پيش نويس است.

اما روسيه با بخش هايی از همين طرح نيز مخالفت کرده و پيشتر اصلاحيه هايی را تسليم شورای امنيت کرد که بنابه گزارش ها تقريبا نيمی از مفاد پيش نويس را حذف می کند و تصميم در مورد اينکه بايد از فروش کدام کالاها به ايران خودداری شود را به کشورها واگذار می کند.

توافق بر سر تنبيه ايران؟

نيکلاس برنز در مورد اين اختلاف نظرها گفت: “فکر می کنم بتوانيم مسائل را حل و فصل کنيم اما وقت آن است که کار را در سازمان ملل تسريع کنيم”. او افزود: “خيلی اميدواريم که دولت های روسيه و چين آهنگ کار در نيويورک را تسريع کنند.”

آقای برنز اختلافات آمريکا با روسيه و چين را “تاکتيکی” خواند و گفت کليه طرف ها اصل نياز به تنبيه ايران را پذيرفته اند.

به گزارش آسوشيتدپرس او گفت: “ما موافقتنامه ای با روسيه و چين داريم و قطعنامه تحريم را تصويب خواهيم کرد.”

شورای امنيت سازمان ملل به جای تنبيه ايران بايد نقش اصلی در حل بحران را به آژانس بين المللی انرژی اتمی بسپارد

سرگئی لاوروف

آقای برنز گفت پيشتر در هفته جاری با مقام های روسيه گفتگو کرده و روز دوشنبه دوباره با آنها ملاقات خواهد کرد.

اما اظهارات تازه وزير خارجه روسيه در روز جمعه نشان می دهد که آقای برنز در اين گفتگوها موفقيت زيادی نداشته است.

سرگئی لاوروف روز جمعه اظهار داشت که شورای امنيت سازمان ملل “به جای تنبيه ايران” بايد نقش اصلی در حل بحران را به آژانس بين المللی انرژی اتمی بسپارد.

وی گفت: “نقش شورای امنيت دقيقا همين است که به آژانس بين المللی انرژی اتمی کمک کند نه اينکه جايگزين آن شود.”

او افزود: “ما در تلاش بوده ايم به آژانس بين المللی انرژی اتمی کمک کنيم مساله را به ميز مذاکره بازگرداند نه اينکه راه را بر احتمال پيگيری آن مذاکرات ببنديم.”

آژانس بين المللی انرژی اتمی که همچنان سرگرم تحقيق درباره فعاليت های هسته ای ايران است اوايل سال جاری اعلام کرد که عليرغم سه سال بررسی های فشرده نمی تواند غيرنظامی بودن برنامه اتمی ايران را تاييد کند و پرونده اين کشور را به شورای امنيت فرستاد که در نهايت به صدور قطعنامه عليه ايران در تابستان گذشته منجر شد. آن قطعنامه از ايران می خواست تا روز 31 اوت غنی سازی را متوقف کند که با بی توجهی ايران روبرو شد. پيش نويس قطعنامه تازه واکنشی به بی اعتنايی ايران به قطعنامه اول است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه 15 نوامبر در تازه ترين گزارش خود از ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران انتقاد کرد.

آژانس می گويد که دولت ايران از همکاری برای حل مشکلات اساسی و مهم در مورد برنامه هسته ای خود، خودداری ورزيده است و افزود تا زمانی که ايران فعاليت های خود را کاملا شفاف نکند، اين آژانس نمی تواند درباره نوع و اهداف برنامه هسته ای ايران نظر روشنی اعلام کند.

همچنين گفته می شود که آژانس در برخی از مناطق ايران نشانه های تازه ای از پلوتونيوم يافته و در اين باره از مقامات ايرانی توضيح خواسته است.

مقامات دولت جمهوری اسلامی اين گزارش را رد کرده و گفتند در همکاری ايران با آژانس کوتاهی صورت نگرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates