19.11.2006

روسیه خواهان مجازات ایران نیست

بی‌بی‌سی:
لاوروف: جامعه جهانی باید در هنگام مواجه با کره شمالی و ایران، قاطع ولی محتاط باشد
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نسبت به تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف برنامه هسته ای خود هشدار داده است.
آقای لاوروف که برای شرکت در نشست آسیا- اقیانوسیه (اپک) به ویتنام سفر کرده است، طی سخنانی نسبت به اقدامات احتمالی شدید علیه دو کشور ایران و کره شمالی برای وادار کردن به ترک برنامه های هسته ای خود هشدار داد و گفت که جامعه جهانی نباید تهران و پیونگ یانگ را بیش از حد تحت فشار قرار دهد.

وزیر خارجه روسیه گفته است که جامعه بین الملل باید در هنگام مواجهه با کره شمالی و ایران، قاطع ولی محتاط باشد.

روسیه نسبت به هر گونه اقدام احتمالی تند آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران و کره شمالی هشدار داده و گفته است هر نوع تندروی در این زمینه باعث شکست تلاش ها برای حل این بحران ها می شود.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای لاوروف در حاشیه این اجلاس نیز گفته است که اگر بتوان به توافق قابل قبولی در زمینه این بحران ها دست یافت، این به نفع پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خواهد بود، اما اگر راه حلی پیدا نشود، آنگاه وضعیت متفاوتی پیش خواهد آمد.

روسیه خواهان آن است که به جای مجازات ایران، با این کشور وارد مذاکره شد.

روسيه از ابتدا با پيش نويس قطعنامه پيشنهادی بريتانيا، فرانسه و آلمان که اعمال تحريم های محدود بر برنامه اتمی و موشکی ايران را پيش بينی می کند مخالفت می کرد تا اينکه با ارائه متمم هايی خواستار تجديد نظر گسترده در آن شد. چين نيز از اين موضع روسيه حمايت کرده است.

استدلال روسيه اين است که طرح اروپايی ها که مورد حمايت واشنگتن است راه را بر مذاکره با ايران می بندد درحالی که به عقيده مسکو منزوی کردن ايران عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.

در مقابل آمريکا دليل می آورد که برای افزايش فشار بر ايران جهت متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم و ساير بخش های حساس برنامه اتمی اش که آن را پوششی برای ساخت سلاح اتمی می داند بايد تهران را منزوی کرد. ايران اتهام آمريکا را رد می کند و می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد.

آژانس نقش اصلی را به عهده گیرد

آقای لاوروف همچنین پیش از این در دهلی نو خواهان آن شده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش اصلی را در حل بحران اتمی ایران به عهده گیرد.

وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفته بود که شورای امنیت نقش کمکی دارد و نمی تواند جایگزین آزانس بین المللی انرژی اتمی در روند ماجرا شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates