29.06.2003

تحصن چهار نماینده در اعتراض به دستگیری دانشجویان

بی‌بی‌سی:
چهار تن از نماینگان مجلس ایران در یک اقدام بی سابقه روز شنبه 28 ژوئن تحصن دو روزه ای را در اعتراض به دستگیری دانشجویان در پی نا آرامی های اخیر که ده روز ادامه داشت، در راهروی مجلس آغاز کرده اند.

این نمایندگان – میثم سعیدی، فاطمه حقیقت جو، علی اکبر موسوی خوئینی و رضا یوسفیان – از اعضای “مجمع نمایندگان دانشجویی مجلس” هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه حقیقت جو، نماینده تهران، گفته است که این تحصن در اعتراض به دستگیری دانشجویان است و اضافه کرده که هنوز آمار دقیق دستگیر شدگان، نحوه دستگیری ها، نهادهایی که این دستگیری ها را انجام داده اند و محل دقیق نگهداری دانشجویان وجود ندارد.

خانم حقیقت جو افزود که اعتراض آنها همچنین نسبت به نحوه برخی از بازداشت هاست که “به شکل نامناسب” انجام شده از جمله “تفتیش از منزل برخی از آنها که علاوه بر اتاق دانشجوی مورد نظر اتاق سایر افراد خانواده هم مورد بازدید نامناسب قرار گرفته است.”
در همین حال میثم سعیدی گفت که هیچ کس از تخلف و عمل غیرقانونی دفاع نمی کند و اعتراض ما نسبت به نحوه برخورد با مسائل اخیر است که باید قانونی باشد.

وی گفت که آنچه روان جامعه را تسکین می دهد، دستگیری عوامل خودسر است نه دانشجویانی که در حادثه حضور نداشتند و در بعضی موارد به کاهش نا آرامی هم کمک کرده اند.

در همین حال جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای، حمایتش را از تحصن این نمایندگان اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا در این بیانیه ضمن انتقاد از عملکرد قوه قضاییه در بازداشت دانشجویان گفته شده که چنین اقدامی از سوی بخش کوچکی از این دستگاه در روزهایی که کشور بیش از هر چیز به فروکاستن از التهابات نیاز دارد، انجام شده است.

“لباس شخصی ها که هستند؟”

میثم سعیدی از رییس شورای امنیت ملی ایران درخواست کرد که موضوع نیروهای موسوم به لباس شخصی را پیگیری کند تا مشخص شود که این نیروها از کجا سازماندهی می شوند؟ آنها که هستند؟ چند نفر هستند و چرا به محیط های دانشگاهی حمله می کنند. ریاست شورای امنیت ملی ایران با محمد خاتمی رییس جمهور است.

به گفته آقای سعیدی، طبق مصوبه‌ شورای امنیت ملی، مبنی بر برخورد با اغتشاش‌گران، برخورد با عده‌ای و عدم برخورد با برخی دیگر نوعی تبعیض است و این تبعیض شایسته‌ کشور ایران نیست.

این نماینده تهران افزود: در واقع ما نگران برخی شیوه‌هایی هستیم که با نام ارزش‌ها و دین صورت می‌گیرد که موجب تضعیف نظام می‌شود.

در همین حال، علی اکبر موسوی خوئینی، یکی دیگر از نمایندگان تحصن کننده، در مورد برخورد با دانشجویان گفت: با وجود پیگیری هایی که در جلسه غیرعلنی با حضور مسئولین صورت گرفت تا خواسته های دانشجویان را به نتیجه برسانیم ولی سه شنبه گذشته به این نتیجه رسیدیم که در این کشور کسی نسبت به این رفتارهای زشت پاسخگو نیست.”

آقای خوئینی به این موضوع اشاره نکرد که این جلسات غیرعلنی با کدام یک از مقامات تشکیل شده بود و دقیقا کدام خواسته دانشجویان در آن مطرح شد.

ناپدید شدن دانشجویان

وی افزود که با وجود اعلام دادستان تهران در مورد توقف روند برخورد با دانشجویان، عبدالله مومنی، از اعضای دفتر تحکیم وحدت هنگام خروج از دانشگاه مورد هتاکی قرار می گیرد، با هفت تیر تهدید و سپس دستگیر می شود و مهدی پور رحیم از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ناپدید می شود و منزلش مورد تفتیش قرار می گیرد.
آقای موسوی خوئینی افزود که از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر هم مفقود شده اند که پس از پیگیری های صورت گرفته، دادستانی مسئولیت آن را می پذیرد ولی کسانی که به گفته وی، اقدام به توهین می کنند و این رفتارها را می کنند، معرفی نمی شوند.

وی همچنین به دستگیری مهدی امین زاده از فعالان دیگر جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت معلوم نیست چه کسانی وی را دستگیر کرده اند یا اینکه او در کجاست. وی اظهار عقیده کرد که احتمال دارد در زندان اوین بندی وجود داشته باشد که اداره آن به صورت غیرقانونی صورت می گیرد.

وی گفت تعداد کسانی که دستگیری شان به صورت “غیرمشخص” بوده 25 نفر بود که بعد اعلام شده که اداره اطلاعات استان تهران دستگیری بخشی از آنها را پذیرفته ولی از سرنوشت بقیه اطلاعی در دست نیست.

احترام به قانون؟

رضا یوسفیان نماینده شیراز، گفت اعتراض نمایندگان متحصن به وضعیت موجود و سیاست های جاری مبهم در ایران است.

وی ادامه داد: امروز یک بار دیگر با خود و با مسئولین اتمام حجت می کنیم و وفاداری خود را به وعده هایی که اعلام کردیم یادآوی می کنیم. آقای یوسفیان دقیقا نگفت که در صورت حل نشدن مشکلات دانشجویان، اقدام بعدی آنها چه خواهد بود.
وی با اشاره به نیروهای موسوم به لباس شخصی که به تازگی در ایران به نام “خودسر” از آنها یاد می شود گفت که آنها به معنای واقعی خودسر نیستند بلکه مرکزهای فرماندهی آنها شناخته شده است و مردم هم کم و بیش از آنها آگاهی دارند و تئوریسین‌هایی برای آنها تئوری پردازی کرده و حرکات آنها را مباح می‌ کنند و همچنین مراکزی به صورت اجرایی و لجستیک آنها را پشتیبانی می ‌کنند.

به گفته آقای یوسفیان وضعیت موجود، نشان‌دهنده و نمایشگر یک وضعیت دولت در دولت است.

وی گفت به نظر می آید نهادهایی وجود دارد که آنچه که به صلاح خود می بینند انجام می دهند و چندان خود را مسئول نمی دانند.

وی این پرسش را مطرح کرد که چگونه زمانی که نهادهای منتسب به حکومت خود به قانون احترام نمی گذارند، به مردم بگوییم که به قانون این حکومت احترام بگذارید.

به گفته آقای یوسفیان: بارها جلساتی در مجلس برگزار شده، اما هر بار دستگاه قضایی به دلیلی از حضور در مجلس و پاسخگویی در مقابل مجلس سرباز زده است و در بسیاری موارد صراحتا اعلام کرده خود را در مقابل مجلس و یا کمیسیون‌های مربوطه، از جمله کمیسیون اصل نود پاسخگو نمی‌بیند.

آقای یوسفیان گفت: برای ما سوال است که وقتی دستگیری‌ها و بازداشت‌هایی به صورت خشن صورت می‌گیرد، چگونه می‌ توانیم انتظار داشته باشیم نحوه‌ اعتراف‌گیری و بازجویی‌ها در چارچوب قانون باشد. وقتی در انظار مردم آن‌گونه آنها را دستگیر می ‌کنند؛ در پشت پرده‌ها و دیوارها با آنها چه می‌ کنند؟ و فردا قرار است چه اعترافاتی از آنها به ‌دست آورند؟

وی گفت وقتی یک سری فعالان سیاسی خارج از دانشگاه دانشجویان را به آرامش دعوت می‌کنند، تقارن دستگیری آنها با دانشجویان خبر از سناریوی جدیدی در جهت پیوند زدن دانشجو با جلوه‌های ساختگی جنبش براندازی می دهد.

آقای یوسفیان گفت که این، ” سناریوی شوم ” می تواند نهایتا به انحلال تنها تشکلی که امروز می‌تواند حلقه‌ وصل میان حاکمیت و دانشجو باشد منجر شود و دفتر تحکیم وحدت را منحل کند.

روز جمعه آیت الله نمازی، دادستان کل ایران، برای نخستین بار پس فروکش کردن نا آرامی ها اعلام کرد که بیش از 4000 نفر دستگیر شده اند که 2000 نفر از آنها هنوز در بازداشت بسر می برند و تعداد کمی از آنها دانشجویان در میان آنها اندک است.

برخی مقامات ایران، از جمله آیت الله خامنه ای ، رهبر این کشور، آمریکا را متهم به دامن زدن به این اعتراضات کرده اند، اعتراضاتی که در ابتدا در مخالفت با طرح خصوصی سازی دانشگاه ها آغاز و سپس تبدیل به تظاهرات سیاسی شد و به سایر شهرهای ایران هم گسترش پیدا کرد.

گفته می شود که برخوردها و دستگیری دانشجویان در روزهای گذشته بیشتر با هدف جلوگیری از نا آرامی های تازه در آستانه چهارمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه در 18 تیرماه سال 1378 است. حمله شب هنگام به کوی دانشگاه چندین روز نا آرامی گسترده در شهرهای مختلف ایران vh به همراه داشت.

به گفته خبرنگار بی بی سی در تهران مقامات برگزاری هر گونه مراسم سالگرد 18 تیر را غیرقانونی اعلام کرده اند.
بی بی سی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates