19.11.2006

صحبت بلر درباره فاجعه در عراق بد تعبير شده

بی‌بی‌سی: دفتر نخست وزير بريتانيا گفته است اظهارات وی بد تعبير شده است اما يکی از خبرنگاران بی بی سی می گويد اين امر، اعترافی مهم از جانب نخست وزيری تلقی می شود که خط مشی خود را در عراق تغيير داده است
يکی از سخنگويان تونی بلر، نخست وزير بريتانيا گفته است اظهارات وی درباره ادامه خشونت ها در عراق، بد تعبير شده است.
نخست وزير بريتانيا در مصاحبه با بخش انگليسی شبکه تلويزيونی الجزيره در پاسخ به اين سوال که آيا مداخله تحت رهبری آمريکا در عراق يک فاجعه بوده است، پاسخ داده بود که فاجعه بوده است.

اما سخنگوی آقای بلر گفته است که نخست وزير بريتانيا تنها سوال را تصديق کرده است.

پيشتر گزارش شده بود نخست وزير بريتانيا اذعان کرده که خشونت های عراق در پی اشغال اين کشور توسط نيروهای تحت رهبری آمريکا يک فاجعه بوده است.

آقای بلر در گفتگو با الجزيره پذيرفت که پس از اشغال سال 2003 عراق، وضعيت اين کشور مطابق برنامه پيش نرفته است.

اما وی گفت: ” يک استراتژی عمدی که توسط شورشيان سنی مذهب مرتبط با القاعده از يک طرف و پيکارجويان شيعه تحت الحمايه ايران از طرف ديگر در پيش گرفته شده” عامل اين وضعيت است.

تونی بلر در عين حال تاکيد کرد که بريتانيا قصد ندارد خود را از مسئله عراق کنار بکشد.

با آنکه دفتر نخست وزير بريتانيا گفته است اظهارات وی بد تعبير شده است اما يکی از خبرنگاران بی بی سی می گويد صحبت آقای بلر، اعترافی مهم از جانب نخست وزيری تلقی می شود که خط مشی خود را در عراق تغيير داده است.

پيشتر نيز به نقل از مارگارت هاج، وزير بازرگانی بريتانيا گفته شده بود که جنگ عراق “اشتباه بزرگ” تونی بلر در زمينه سياست خارجی بوده است.

در همين حال گوردون براون، وزير دارايی بريتانيا که جانشين احتمالی آقای بلر تلقی می شود، در حال ديدار از جنوب عراق است.

آقای براون اعلام کرده که بريتانيا يک صد و نود ميليون دلار ديگر برای بازسازی عراق می پردازد.

ايران و سوريه

نخست وزير بريتانيا در اين مصاحبه همچنين به موضوع صلح در منطقه خاورميانه اشاره کرد و گفت که ايران و سوريه می توانند يک نقش “سازنده” در خاورميانه داشته باشند.

تونی بلر گفت:” اگر شما آمادگی داريد که بخشی از راه حل بحران خاورميانه باشيد، می توانيد در اين زمينه مشارکت داشته باشيد.”

وی افزود:” اما شما در حال حاضر – و اين به ويژه در مورد آن چيزی که ايران در حمايت از تروريسم در سراسر خاورميانه انجام می دهد و تعهدات خود در زمينه سلاح های هسته ای را نقض می کند، صادق است- به گونه ای رفتار می کنيد که چنين مشارکتی را غيرممکن می سازد.”

نخست وزير بريتانيا افزود کاملا بيهوده است که بگوييم صحبت کردن با اين کشورها، به معنی “خشنود ساختن” آنهاست.

وی گفت ايجاد پيشرفت در روند صلح خاورميانه دارای “اهميت نمادين” فوق العاده ای است.

به گفته رابين برانت، از خبرنگاران بی بی سی در امور ديپلماتيک، از زمان آغاز جنگ عراق، شبکه خبری الجزيره يکی از سلاح های رسانه ای مطلوب دولت بريتانيا برای جلب افکار عمومی بوده است اما اين بار، هدف گسترده تر بود. اين بار تونی بلر خطاب به اسرائيلی ها و فلسطينی ها و از آن مهم تر خطاب به ايران و سوريه صحبت کرد، دو کشوری که جورج بوش آنها را دو عضو از سه عضو مجموعه ای می داند که آن را “محور شرارت” خوانده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates