18.11.2006

تاکید هاشمی بر مذاکره و تعقل در بحران اتمی دموکرات‌ها فرشته نجات نیستند

خُسن آقا: وقتی که هاشمی برای آمریکا خوش رقصی می‌کند

آفتاب: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد که جمهوری اسلامی «در قضیه هسته‌‌ای مصاف مشکلی در پیش دارد» و راه حل مشکلات موجود را «مذاکره، تعقل، تفکر و تسلیم حق شدن» دانست. خطیب نماز جمعه تهران در عین حال برخورد با ایران را نیز برای آمریکا امری دشوار دانست و ابراز امیدواری کرد «بعد از این كه منطق قوی در مذاكره مطرح شد و ان شاءالله با این درس‌هایی كه تاریخ به كاخ‌نشینان آمریكا داده بتوانیم برای دنیا آرامش بیشتری را شاهد باشیم».

رییس مجمع تشخیص مصلحت با تحلیل شرایط منطقه و جهان پس از حملات 11 سپتامبر گفت: اشتباه اساسی بوش و همکارانش این بود که فکر کردند به ‌دلیل موقعیت‌کوتاهی که نصیب آنها شده، می‌توانند به اهداف خود برسند اما خسارت دراز مدتی را که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت، نادیده گرفتند. سیاست‌‌های رئیس جمهور آمریکا در جهان و منطقه خاورمیانه بیشترین ضرر را به مردم آمریکا وارد کرده است.

وی با اشاره به این که «بوش تصور کرد که با ایجاد فضای امنیتی در آمریکا و منطقه می ‌تواند به اهداف خود دست یابد» تصریح کرد: بوش خواست با موج فریبکاری، انتخاباتی را ببرد که برد و کشوری را اشغال کند که کرد اما نتوانست بفهمد که بعد چه اتفاقی می ‌افتد و حالا آن اتفاق شروع شده است.

خطیب جمعه تهران به وضعیت آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسیده است که آمریکایی‌ها که حاضر به نگاه به ایرانی‌ها نبودند، امروز به صورت اصولی اعلام می‌کنند که حاضرند با ایران مذاکره کنند.

آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که آمریکایی‌ها خیال نکنند ما مشتاق مذاکره هستیم و با پیشنهاد مذاکره به تهران در خصوص عراق به ما امتیاز می ‌دهند.

وی تصریح كرد: سیاست‌های آمریكا اشتباهی اساسی بود، هر چند یك موفقیت كوتاه‌مدت نصیبشان كرد، اما یك خسارت درازمدت به سرشان آورد، دولت بوش فكر كرد با ایجاد فضای امنیتی در آنجا و منطقه ما می‌تواند به اهدافش برسد، موقتا هم توانست به چیزی برسد. در انتخابات بعدی پیروز شدند، افغانستان و عراق را گرفت، اما حالا كه درازمدت و موقع رسیدگی به نتیجه كار است، می‌بینند كه خسارت‌ها از منافع خیلی بیشتر است و اولین شكست را در انتخابات كنگره پیش آمد.

هاشمی با اشاره به نتایج انتخابات اخیر آمریکا و آثار آن بر بحران‌های کنونی جهانی گفت: البته استنباط نكنید كه این حزب (دموكراتها) كه پیروز شد برای ما تفاوت دارد، البته دموكرات‌ها قدری نرم‌تر هستند اما در خیلی جاها با پنبه سر می‌برند. این طور نیست كه آنها فرشته نجات باشند، سیاست مشت آهنین كه مكرر در همه‌ی دنیا در همه جا تجربه شد، حتی در عراق كه صدام سی سال آن را اجرا كرد، سرنوشتش این بود كه مردم از اشغال‌گری مثل آمریكا استقبال كردند. اما سیاست مشت آهنین برای كسانی كه در درازمدت به منافع ملت خود می‌اندیشند جواب نمی‌دهد.

وی خطاب به سران کاخ سفید یادآور شد: آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند کار درست کنند باید به فکر به باتلاقی باشند که در آن گیر کرده‌اند. نه امنیت در افغانستان درست شد، نه مواد مخدر کنترل شد، نه تروریسم کنترل شد، تروریسم از افغانستان کمی جدا شد، اما در خیلی از کشورها لانه کرد و در حال وسعت گرفتن است .کسانی هم که تروریست نبودند به نحو دیگری مبارزه خود را توسعه دادند، بنابراین راه درست این است که هر کسی و هر ملتی به حق خو قانع باشد و به حق دیگران هم احترام بگذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان و شکست از حزب ‌الله گفت: آمریکا در اشغالگری خود خیلی ضرر کرد، اما وقتی قدرتی گرفتار شد گاهی کارهایی می ‌کند که خیلی خطرناکتر است، آمریکا راه نجات را در حمله و تحت فشار قرار دادن لبنان و سوریه دید، اما آنجا هم برایشان مشکل بسیار سختی ایجاد شده است، اسرائیل هم از سوی آمریکا در این تله گرفتار شد. ابعاد مشکلات اسرائیل و آمریکا در لبنان و فلسطین هنوز روشن نیست.

هاشمی در تشریح این وضعیت گفت: یك جمعیت سیاسی و نظامی مثل حزب‌الله لبنان كه نه دولت است، نه ارتش دارد و نه پادگان و حتی یك پاسگاه، سی ‌و سه روز ارتش اسراییل را مستاصل كرد و داخل اسراییل را به هم ریخت، البته لبنان هم خسارت زیادی دید. این اتفاق خیلی عظیم است، اسراییل دارای پنجمین ارتش دنیا دچار این وضع شود، مردم هم فكر می‌كردند كه ارتش بیدار است. اما اتفاقی افتاد كه روحیه اسراییلی‌ها به هم ریخت.

وی افزود: اتفاق مهمی كه در اسراییل افتاده داخل ارتش است، ارتش خیلی بر امور خود مسلط بود و به شدت انضباط نظامی مراعات می‌شد، اما كار به جایی رسیده كه سربازان معمولی در مقابل فرمانده و ستاد خود می‌ایستند و مخالفت می‌كنند. اعتبار جهانی‌شان به شدت آسیب دید حالا به تعبیر خودشان همه اهدافشان به دست نیامد. آنها واقعا شكست خوردند. الان اسراییلی‌ها در پناه یونیفل باید زندگی كنند، یونیفل برای حفاظت اسراییل است و به همین دلیل آن جا آمده‌ است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates