17.11.2006

اتحادیه اروپا با صدور قطعنامه ای، نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد

رادیوفردا: اولی رن کمیسر گسترش اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: ادامه موارد نقض حقوق بشر در ایران در سال جاری میلادی، توسعه روابط اتحادیه با تهران را غیرممکن ساخته است. این در حالی است که پارلمان اروپا روز پنجشنبه ششمین قطعنامه خود را در طول دو سال گذشته علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند که حکومت ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کند. در قطعنامه اتحادیه اروپا که با آرای مثبت 60 نماینده از 65 عضو این پارلمان به تصویب رسید، آمده است طی یک سال گذشته شرایط ایران از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد از نظر رعایت حقوق شهروندی و آزادی سیاسی به شکل چشمگیری افت کرده و زندانیان در ایران همچنان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می گیرند. قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا رسیدگی به پرونده مرگ های مشکوک روشنفکران و مخالفان سیاسی و همچنین فراهم کردن امکانات پزشکی برای آن دسته از زندانیانی که در شرایط جسمی خوبی قرار ندارند را پیگیری کند.

اشکان پازوکی (رادیو فردا): به گفته یکی از مسئولان بلندپایه اتحادیه اروپا، گسترش روابط این اتحادیه با حکومت ایران ممکن نیست، زیرا جمهوری اسلامی حقوق بشر را به گونه ای گسترده نقض می کند. اولی رن کمیسر گسترش اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: ادامه موارد نقض حقوق بشر در ایران در سال جاری میلادی، توسعه روابط این اتحادیه با تهران را غیرممکن ساخته است.
وی افزود اتحادیه اروپا همچنان درباره اعدام افراد کم سن، بازداشت روزنامه نگاران و چگونگی رفتار با زنان در ایران نگران است و در هیچ یک از موارد بهبودی حاصل نشده است. اولی رن خطاب به پارلمان اروپا گفت صرفنظر از موضوع هسته ای، با توجه به عدم حصول بهبودی اصولی در زمینه حقوق بشر، روابط این اتحادیه با ایران نمی تواند به درستی توسعه یابد.

این در حالی است که پارلمان اروپا روز پنجشنبه ششمین قطعنامه خود را در طول دو سال گذشته علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند که حکومت ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کند. ماه گذشته اکبر گنجی از اتحادیه اروپا خواست اقدامات بیشتری علیه نقض حقوق بشر در ایران انجام دهد.

در قطعنامه اتحادیه اروپا که با آرای مثبت 60 نماینده از 65 عضو این پارلمان به تصویب رسید، آمده است طی یک سال گذشته شرایط ایران از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد از نظر رعایت حقوق شهروندی و آزادی سیاسی به شکل چشمگیری افت کرده و زندانیان در ایران همچنان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می گیرند. این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا رسیدگی به پرونده مرگ های مشکوک روشنفکران و مخالفان سیاسی و همچنین فراهم کردن امکانات پزشکی برای آن دسته از زندانیانی که در شرایط جسمی خوبی قرار ندارند را پیگیری کند.

قطعنامه خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و فراهم آوردن امکان بازگشت اکبر گنجی به ایران بدون آن که مشکلی او را تهدید کند، شده است. در این قطعنامه به نادیده گرفته شدن حقوق اقلیت ها در ایران، تبعیض مذهبی و سرکوب پیروان اقلیت های مذهبی که مذهب آنان در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده همچون بهاییان و اهل تصوف نیز اشاره شده است.

پارلمان اروپا جمهوری اسلامی را از نظر سرکوب مطبوعات در ردیف یکی از بدترین کشورها قرار داده و از مجلس شورای اسلامی خواسته است قانون مطبوعات و مجازات اسلامی را اصلاح کرده، با پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازگار کند. در قطعنامه اتحادیه اروپا همچنین از جمهوری اسلامی خواسته شده به عضویت پیمان بین المللی رفع همه اشکال تبعیض از زنان درآمده، دانشجویان را به دلیل فعالیت های سیاسی از ادامه تحصیل محروم نکرده و از اعمال مجازات حبس و شلاق و جریمه نقدی برای دانشجویانی که فعالیت سیاسی دارند جلوگیری کند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت شکنجه استقبال کرده و از حکومت ایران خواسته است شواهدی ارائه دهد که اثبات کند مجازات سنگسار دیگر در این کشور اجرا نمی شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates