17.11.2006

خطر اسلامگرايی افراطی در دانشگاههای بريتانيا

بی‌بی‌سی: به دانشگاه های و کالج های بريتانيا هشدار داده شده است تا به مساله حضور و ترويج اسلامگرايی افراطی در ميان دانشجويان توجه جدی نشان دهند.

روز جمعه، 17 نوامبر، وزارت آموزش و مهارت های دولت بريتانيا مجموعه رهنمودهايی را در اختيار موسسات آموزش عالی در اين کشور قرار داد که حاوی نحوه مقابله با پديده ای است که از آن با عنوان “ترويج افراطگرايی به نام اسلام” ياد شده است.

به گفته مقامات دولتی، بروز تندروی خشونت آميز در دانشگاه ها و کالج ها خطری جدی است هرچند در حال حاضر دامنه گسترده ای ندارد.

مقامات دولت بريتانيا تاکيد داشته که رهنمودهای ارايه شده به معنی هدف قرار گرفتن دانشجويان مسلمان نيست.

به گفته آنان، وزارت آموزش و مهارت ها پس از مشورت با دانشگاه ها، دانشجويان مسلمان و نهادهای انتظامی به اين نتيجه رسيد که صدور چنين دستورالعملی مفيد خواهد بود.

اين وزارتخانه گفته است که هدف از اين اقدام تضمين امنيت محيط های آموزشی و اطمينان يافتن از اين است که مسئولين دانشگاه ها مساله افراطگرايی اسلامی را جدی تلقی می کنند.

بيل رامل، معاون وزارت آموزش و مهارت ها در امور آموزش عالی، با تاکيد بر جدی بودن خطر تندروی اسلامی در دانشگاه ها، گفته است که منظور دولت اين نيست که دانشجويان مسلمان زير نظر قرار داشته باشند يا در معرض “تجسس” قرار گيرند.

آقای رامل در مصاحبه با بی بی سی گفته است “ما در اينجا با موضوعی جدی مواجه هستيم و بايد با آن برخورد کنيم اما هدف ديگر ما ايجاد انسجام و وحدت در دانشگاه هاست.”

وی افزوده است که موضوع اصلی برقراری تماس، گوش دادن به نگرانی و مشکلات و همکاری با اکثريت بزرگ دانشجويان – چه مسلمان و چه غير مسلمان – است که به وضوح با افراطگرايی مخالف هستند.

همزمان، آنتونی گليس، کارشناس امور امنيتی و اطلاعاتی، گفته است که به اعتقاد وی بايد بر روی دانشجويان خارجی نظارت بيشتری صورت گيرد.

سال گذشته پرفسور گليس گزارشی منتشر و در آن خطر گرايش دانشجويان به تندروی اسلامی را گوشزد کرد.

تندروی: واقعيت يا مبالغه؟

آنتونی گليس توصيه کرده است که بايد هنگام ثبت نام با دانشجويان مصاحبه ای صورت گيرد تا مشخص شود که هدف آنان از ورود به دانشگاه دنبال کردن تحصيلات است.

برخی از کارشناسان در باره ترويج اسلامگرايی افراطی در بريتانيا هشدار داده اند

در ماه اکتبر سال جاری، بی بی سی گزارشی را تهيه کرد که در آن آمده بود فعاليت گروه های اسلامگرا برای کشاندن دانشجويان به افراطگرايی در برخی دانشگاه های بريتانيا به يک مساله جدی تبديل شده است.

برخی از دانشگاهيان هشدار داده بودند که دولت در زمينه مقابله با اين مساله اقدام چندانی نکرده است و يکی از دانشگاه های لندن يک روحانی ميانه رو مسلمان را برای بازداشتن گروه کوچکی از دانشجويان از گرايش به تندروی اسلامی به کار گرفت.

در مقابل، فدراسيون انجمن های دانشجويان مسلمان در بريتانيا گرايش به تندروی اسلامی در دانشگاه ها را محدود توصيف کرده است.

يکی از مسئولين اين فدراسيون صدور رهنمودهای اخير دولت را مورد انتقاد قرار داده و گفته است نتيجه آن بزرگنمايی موضوع اسلامگرايی افراطی در محيط های آموزشی و ايجاد زمينه مبالغه گويی در باره آن است.

هنگامی که ماه گذشته بخش هايی از رهنمودهای دولت در برخی رسانه ها انتشار يافت، نمايندگان اتحاديه دانشجويان يکی از دانشگاه ها دولت را متهم کرد که، به گفته وی، در صدد اجرای “نوعی مک کارتيسم عليه مسلمانان” است.

اشاره اين اتحاديه به تاسيس کميته ای در کنگره آمريکاست که از اواخر دهه 1940 تا اواخر دهه 1950 تحت نظر سناتور جوزف مک کارتی فعاليت داشت و هدف آن مقابله با نفوذ کمونيسم در آن کشور بود.

سازمانی که نمايندگی رييسان دانشگاه های بريتانيا را برعهده دارد نيز در مورد هدف قرار دادن گروهی خاص از دانشجويان هشدار داده است.

رييس اين سازمان گفته است که چنين رويکردی می تواند “غير سازنده” باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates