16.11.2006

آمادگی اصولی آمريکا برای مذاکره با ايران

بی‌بی‌سی: دیوید ساترفیلد، از مشاوران ارشد وزیر امور خارجه آمریکا، می گوید ایالات متحده از نظر اصولی آماده مذاکره با ایران درباره وضع عراق است.

با اين حال آقای ساترفیلد که در جلسه روز چهارشنبه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اظهار نظر می کرد آنچه عملکرد منفی ایران و سوریه در عراق و لبنان دانست را بزرگترین مانع پیش روی گفتگوی مستقیم با این کشورها دانست.

وی گفت: “ما به طور اصولی آماده گفتگو با ایرانی ها درباره عملکردشان در عراق هستیم. ما هنوز مشغول بررسی زمان بندی مناسب برای این گفتگوها هستیم. درباره سوریه هم باید بگویم این کشور انتخاب های نادرستی مثل دخالت در جنگ تابستان امسال لبنان داشته است. (اين کشور) با ایران و حزب الله لبنان هم همچنان در یک صف قرار دارد. هر وقت این کشور عملکرد خود در حمایت از نیروهای افراطی و تروریست را اصلاح کرد، ما با آن مذاکره خواهیم کرد.”

این سخنان در حالی مطرح می شود که در روزهای گذشته مقام های ارشد آمریکایی مانند جورج بوش رییس جمهور ایالات متحده و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه این کشور، گفتگو با ایران را به توقف غنی سازی هسته ای جمهوری اسلامی مشروط کرده بودند.

نیکولاس برنز معاون سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا هم در گفتگو با بی بی سی قطع حمایت ایران از گروه های تروریستی در خاورمیانه را شرط دیگر پذیرش گفتگو با ایران دانسته بود.

از سوی دیگر هیات تحقیق عراق به سرپرستی جیمز بیکر از وزیران خارجه سابق آمریکا، در روزهای گذشته نتیجه بررسی های خود را در اختیار رهبران آمریکا و بریتانیا قرار داده است.

گزارش این هیات تحقیقاتی که تعدادی از شخصیت های برجسته از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا در آن عضو هستند قرار است تا یک ماه دیگر منتشر شود.

تحلیلگران می گویند این گزارش بر ضرورت مشورت آمریکا و بریتانیا با ایران و سوریه برای پایان دادن به ناآرامی های عراق تاکید خواهد داشت.

در این حال یکی از مقام های ارشد وزارت امورخارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با بی بی سی علت مخالفت با گفتگو با ایران در شرایط فعلی را نگرانی از برداشت افکار عمومی درباره معامله این دو کشور بر سر وضع عراق و ارتباط آن با مناقشه هسته ای غرب با جمهوری اسلامی عنوان کرد.

به گفته او واشنگتن همچنین نگران واکنش دولت عراق به این موضوع است زیرا بار قبل که مقام های آمریکایی از احتمال مذاکره با ایران درباره امنیت عراق صحبت کردند، با ناخشنودی بغداد مواجه شدند.

به نظر می رسد آمریکا در درجه اول در پی حل منافشه جاری با ايران بر سر برنامه هسته ای آن کشور است تا در مرحله بعد برای گفتگو با آن جهت پایان دادن به درگیری های عراق تلاش کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates