15.11.2006

واکنش سرد وزير خارجه آمريکا به گفتگو با ايران

بی‌بی‌سی: وزير خارجه آمريکا پيشنهاد مذاکره با ايران را مردود دانسته و در مورد سخنان نخست وزير بريتانيا پيرامون بحران خاورميانه ابراز ترديد کرده و رييس جمهوری ايران مجددا خواستار خروج نيروهای خارجی از عراق شده است.

روز چهارشنبه، 15 نوامبر، گزارش شد که کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، پيشنهاد مذاکره برای جلب همکاری ايران و سوريه برای پايان دادن به بی ثباتی در عراق را بدون آنچه که تغيير روش اين دو کشور خواند مردود دانسته است.

خانم رايس تاکيد کرد که راه حل معجزه آسايی برای خاتمه دادن به خشونت در عراق وجود ندارد و نشانه ای در دست نيست که ايران و سوريه شرکای سازنده ای برای استقرار ثبات در عراق و منطقه باشند.

وی گفت “به نظر من سئوال اين است که آيا چيزی در رفتارايرانيان مشاهده می شود که نشان دهد آنان آمادگی آن را دارند تا به ثبات در عراق کمک کنند؟”

وزير خارجه آمريکا گفت که در حال حاضر، چنين نشانه ای را مشاهده نمی کند.

در مورد سوريه، خانم رايس گفت که به نظر می رسد که سوريه، به گفته وی، با نيروهای افراطی متحد شده است.

به نظر من سئوال اين است که آيا چيزی در رفتارايرانيان مشاهده می شود که نشان دهد آنان آمادگی آن را دارند تا به ثبات در عراق کمک کنند؟ من چنين نشانه ای را مشاهده نمی کنم

کاندوليزا رايس – وزير خارجه آمريکا

کاندوليزا رايس در عين حال تاکيد کرد که در صورت وجود شرايط مساعد، آماده مذاکره و همکاری با ساير کشورها خواهد بود.

وی گفت اگر بداند که شرايط مناسب است و گفتگو می تواند به نتيجه برسد، آماده گفتگو با هرکسی هست و از مذاکره بيم ندارد.

ارتباط عراق و مساله فلسطين

کاندوليزا رايس همچنين نسبت به سخنان تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، در مورد لزوم تدوين يک استراتژی فراگير و جديد برای خاورميانه ابراز ترديد کرد.

نخست وزير بريتانيا تلويحا بحران عراق را بخشی از مشکلات وسيعتر منطقه خاورميانه قلمداد کرده و گفته بود که حل اين مشکلات مستلزم اتخاذ رويکردی جديد است.

وی برخورد با مساله مناقشه اسرائيل و فلسطينيان را لازم دانسته و همچنين خواستار آن شده بود که از ايران خواسته شود بين همکاری و يا انزوای بين المللی يکی را انتخاب کند.

وزير خارجه آمريکا در اظهار نظر پيرامون سخنان تونی بلر گفته است که بين فقدان پيشرفت در روند صلح خاورميانه و بحران عراق ارتباطی مشاهده نمی کند.

وزير خارجه آمريکا نظرات نخست وزير بريتانيا را ناديده گرفته است

وی گفت بايد در اظهار نظر در اين مورد که پيشرفت در روند صلح خاورميانه به حل مشکل عراق کمک می کند محتاط باشيم.

خانم رايس افزود که به نظر وی عراق با مشکلات خاص خود دست به گريبان است.

برخی از ناظران سخنان اخير تونی بلر را نشانه تلاش وی برای تاثير گذاری بر سياست ايالات متحده در خاورميانه و اختلاف نظر دو کشور در مورد شرايط منطقه خوانده بودند اما مقامات آمريکايی اين نظر را رد کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، ضمن تاييد اينکه نگرش ايالات متحده و بريتانيا نسبت به بحران خاورميانه هميشه اندکی تفاوت داشته، گفته است که سخنان اخير آقای بلر حاوی تغييری اساسی در سياست آن کشور نبوده است.

واکنشهای ايران – مذاکرات بوش و پوتين

در حاليکه يک مقام سوری از پيشنهاد همکاری در حل بحران عراق استقبال کرده بود، پاسخ مقامات جمهوری اسلامی دلگرم کننده و حاوی تغييری در سياست اين کشور نسبت به حضور نظامی خارجی در عراق نبوده است.

روز چهارشنبه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، مجددا خواستار خروج فوری نيروهای خارجی از عراق شد و بحران کنونی اين کشور را ناشی از حضور نظامی خارجی قلمداد کرد.

آقای احمدی نژاد گفت که آمريکا و بريتانيا به هر کجا که رفته اند جز بی عدالتی، فساد و ويرانی به همراه نبرده اند.

واکنشهای متفاوت
در حاليکه يک مقام سوری از همکاری در حل بحران عراق استقبال کرده بود، پاسخ مقامات جمهوری اسلامی دلگرم کننده و حاوی تغييری در سياست اين کشور نسبت به حضور نظامی خارجی در عراق نبوده است

همچنين، روز سه شنبه وزير خارجه ايران گزارش های حاکی از آمادگی ايران برای مذاکره با آمريکا در مورد بحران عراق را نادرست خواند.

در خبری ديگر پيرامون روابط ايران و آمريکا، گزارش شده است که جورج بوش و ولاديمير پوتين، رييسان جمهوری آمريکا و روسيه، موضوع فعاليت های هسته ای ايران را در ملاقات کوتاه خود مورد بررسی قرار می دهند.

هواپيمای حامل جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا که برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای حوزه اقيانوس آرام عازم ويتنام است، روز چهارشنبه برای سوخت گيری و صرف ناهار با آقای پوتين در يکی از فرودگاه های روسيه توقفی کوتاه داشته است.

آقای بوش پيشتر همکاری ايران در استقرار ثبات در عراق را به تغيير روش جمهوری اسلامی و به خصوص کنار گذاشتن برنامه های هسته ای اين کشور مشروط کرده بود.

ايالات متحده خواستار آن است که شورای امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه ای حاوی وضع تنبيه های بين المللی عليه ايران اين کشور را تحت فشار قرار دهد در حاليکه روسيه از نرمش بيشتر در برابر ايران حمايت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates