15.11.2006

تجمع دانشجويان ستاره‌‏دار در مقابل وزارت علوم

ادوارنیوز: تعدادي از دانشجويان ردصلاحيت‌‏شده در آزمون كارشناسي ارشد(ستاره‌‏دار) با تجمع در مقابل وزارت علوم، خواستار حق ادامه تحصيل خود شدند.

در اين تجمع مهدي اميني‌‏زاده، عضو سابق دفتر تحكيم وحدت كه خود از يك سال پيش به‌‏رغم قبولي در آزمون كارشناسي ارشد اجازه ثبت نام نيافته است، گفت: ما اينجا آمده‌‏ايم تا به وزير علوم كه وجود ما را تكذيب مي‌‏كند، نشان دهيم كه ما وجود داريم.

وي افزود: دانشجوياني كه در اينجا جمع شده‌‏اند كساني هستند كه در آزمون كارشناسي ارشد حائز رتبه علمي شده‌‏اند اما به دلايلي از جمله درج كد 2 در كارنامه آنها كه به معناي ردصلاحيت عمومي است، موفق به ثبت نام در رشته‌‏هاي قبولي نشده‌‏اند.

اميني‌‏زاده با اشاره به اينكه ما در اين مملكت به دنبال پست و مقام نيستيم، گفت: ما صرفا مي‌‏خواهيم ادامه تحصيل بدهيم و از مسوولان مي‌‏خواهيم همانطور كه فرزندان آنها حق ادامه تحصيل دارند، به ما نيز چنين اجازه‌‏اي داده شود.

وي افزود: برخي از كساني كه صلاحيت عمومي آنها تاييد نشده است، مشكل قوميتي دارند. برخي ديگر به دليل فعاليت‌‏هاي سياسي پدر خود محكوم شده‌‏اند و برخي نيز بدون اينكه هيچ حكم كميته انضباطي يا قضايي داشته باشند، صرفا به خاطر فعاليت در انجمن‌‏هاي اسلامي صلاحيت آنها رد شده است.

اين دانشجوي ردصلاحيت‌‏شده چنين اقداماتي را خلاف قانون و مغاير با حقوق مصرح در قانون اساسي خواند و تاكيد كرد كه دولت بايد حق مسلم ادامه تحصيل اين دانشجويان را به رسميت بشناسد.

همچنين علي نيكونسبتي، عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت گفت: دولت نهم كه از عمل به وعده‌‏هاي پوپوليستي خود عاجز است، تلاش مي‌‏كند با ايجاد ترس و وحشت منتقدان را ساكت كند و اين ردصلاحيت‌‏هاي دانشجويي نيز در راستاي همين بي‌‏تدبيري‌‏هاست.

وي با اشاره به سفر معاون وزير علوم به فرانسه، گفت: آقاي خرمشاد مي‌‏داند كه اگر باب انتقاد باز شود، ايشان ديگر نمي‌‏توانند به اين راحتي در فرانسه به گشت و گذار بپردازند، در حالي كه دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي كه وي عضو هيات علمي آن است، در بدترين وضعيت غذا مي‌‏خورند و در خوابگاه‌‏ها زندگي مي‌‏كنند.

نيكونسبتي با اشاره به انحلال انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان در دانشگاه‌‏هاي مختلف كشور، گفت: اين برخوردها با انجمن‌‏هاي اسلامي و شوراهاي صنفي، نشان‌‏دهنده بي‌‏لياقتي مسوولان است كه سعي مي‌‏كنند دانشجويان را از انتقاد بازدارند.

در اين تجمع همچنين تعدادي از دانشجويان ردصلاحيت‌‏شده چون غريب سجادي, سعيد اردشيري, حامد حسن‌‏لو, فرهاد زادعلي‌‏فر, محسن فاتحي, سيامك كريمي و ياشار قاجار اعتراض خود را به روند ردصلاحيت‌‏ها اعلام كردند.

در پايان اين تجمع كه با ممانعت‌‏هاي مسوولان انتظامي وزارت علوم همراه بود، اميني‌‏زاده به عنوان نماينده دانشجويان نامه‌‏اي را به دبيرخانه وزارت علوم ارايه كرد.

در بخشي از اين نامه آمده است: ماجرا از اين قرار است كه در يكي دو سال اخير هياتي موسوم به هيات گزينش استاد و دانشجو مستقر در سازمان سنجش آموزش كشور با استناد به دو بند يكي از مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بر سر راه ادامه تحصيل تني چند از فعالان دانشجويي و اعضاي انجمن‌‏هاي اسلامي دانشگاه‌‏ها به نوعي سد ايجاد كرد. اما اين روند در سال جاري بارزتر شد.

آن دسته از داوطلباني كه به يك‌‏ستاره يا دوستاره‌‏اي مشهور شده‌‏اند، داوطلباني بودند كه نامشان در فهرست قبولي‌‏هاي امسال آمده بود ولي تنها پس از سپردن تعهد نزد كميته انضباطي دانشگاه يا به طور مستقيم نزد دبيرخانه گزينش استاد و دانشجو و بر اثر انعكاس اخبار اين ماجرا در مطبوعات و افكار عمومي، امكان نام‌‏نويسي يافتند. علت اخذ اين تعهدات نيز نمي‌‏تواند چيزي جز فعاليت‌‏هاي سياسي و فرهنگي مجاز و قانوني اين داوطلبان در دوره كارشناسي باشد كه از جانب برخي تحمل نمي‌‏شود.
در اين نامه با اشاره به عدم درج نام برخي از پذيرفته‌‏شدگان در روزنامه به‌‏رغم قبولي علمي و درج عدد 2 به معناي ردصلاحيت عمومي براي ادامه تحصيل در كارنامه اين داوطلبان، آمده است: ما علاوه بر اعتراض به حكم هيات گزينش، از اين احكام غيرقانوني به ديوان عدالت اداري شكايت برديم. با يكي دو تن از اعضا و كميسيون اصل نود مجلس گفت‌‏وگو و مكاتبه كرديم. نزد چند تن از شخصيت‌‏هاي برجسته كشور رفتيم و با برخي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رايزني كرديم كه علارغم همدلي‌‏ها و صدور دستور موقت در ديوان عدالت اداري به سود يكي دو تن از ميان ما، به دليل كارشكني‌‏ها و كينه‌‏ورزي برخي نهادها كه وزارت علوم ما را به آنها ارجاع مي‌‏دهد، هنوز به خواسته خود دست نيافته‌‏ايم.

اين نامه همچنين به برخي اصولي كه حق ادامه تحصيل را براي هر فردي به رسميت مي‌‏شناسد، مي‌‏افزايد: ما به عنوان فرزندان ملت ايران ادامه تحصيل را در ميهن خويش نه تنها يك حق بلكه وظيفه خود مي‌‏دانيم.

در انتهاي اين نامه اسامي برخي دانشجويان از جمله: سعيد اردشيري, مهدي اميني‌‏زاده، زهرا جاني‌‏پور, حامد حسن‌‏دوست, فرهاد زادعلي‌‏فرد, روزبه رياضي‌‏مقدم, سالار ساكت, ‌‏غريب سجادي, پيمان عارف, حنان عزيزي بني‌‏طرف, توحيد عليزاده, محسن فاتحي, ياشارقاجار, سيامك كريمي و شورش مرادي به چشم مي‌‏خورد.

منبع:‌ايلنا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates