13.11.2006

بررسی نقش ايران و سوريه در حل بحران عراق

بی‌بی‌سی: آمريکا و بريتانيا موضوع همکاری ايران و سوريه در حل بحران امنيتی عراق را مورد بررسی قرار می دهند اما سوريه و ايران واکنش های متفاوتی به اين تحولات نشان داده اند.

دفتر تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، اعلام داشته که وی در سخنانی که روز دوشنبه، 13 نوامبر، ايراد می کند ضمن حمايت از گفتگو با ايران و سوريه در مورد همکاری اين دو کشور در استقرار امنيت و ثبات در عراق، شرايط اين گفتگوها را نيز توضيح خواهد داد.

به گفته دفتر نخست وزير، آقای بلر، که قرار است در ضيافت شهردار لندن در باره سياست خارجی سخنرانی کند، به طور مشخص مبنای همکاری ايران و سوريه در پيشبرد صلح در خاورميانه به جای ايجاد مانع در برابر آن را توضيح داده و عواقب خودداری از چنين اقدامی را تصريح خواهد کرد.

آقای بلر همچنين ديدگاه هميشگی خود را مورد تاکيد قرار خواهد داد که حل بحران عراق مستلزم اقدام در برخورد با ساير مسايل منطقه خاورميانه از جمله يافتن راهی برای مناقشه اسرائيل و فلسطينيان و بحران لبنان است.

انتظار می رود تونی بلر بر ضرورت ادامه همکاری بريتانيا و متحدان خارجی اين کشور تاکيد ورزد.

به گفته وی، تنها مشی عملی در سياست خارجی بريتانيا برخورداری از “اتحادهای محکم” است و به همين دليل، همکاری با ايالات متحده و عضويت در اتحاديه اروپا رويکردی مناسب برای اين کشور محسوب می شود.

در توضيح نظرات نخست وزير در باره مشارکت ايران و سوريه در حل بحران عراق، مارگارت بکت، وزير خارجه بريتانيا، گفته است ايران و سوريه بايد، به گفته وی، بخشی از راه حل مساله باشند و نه بخشی از خود مساله.

واکنشهای سوريه و ايران
در واکنش نسبت به بررسی نقش ايران و سوريه در خاتمه دادن به بی ثباتی در عراق، سوريه از همکاری در اين زمينه استقبال کرده و ايران خواستار چرخشی اساسی در سياست آمريکا در خاورميانه شده است

خانم بکت افزوده است که به دولت های ايران و سوريه بستگی دارد که تصميم بگيرند، به گفته وی، به انزوای خود پايان دهند.

بريتانيا متحد اصلی ايالات متحده در جنگ عراق است و پس از آمريکا، بزرگترين نيروی نظامی خارجی را در اين کشور مستقر کرده است.

از زمان سقوط رژيم سابق عراق، تعدادی از نظاميان بريتانيايی در اثر عمليات شورشيان و مخالفان حضور نظامی خارجی در عراق کشته شده اند و روز يکشنبه قايق حامل گشتی های بريتانيای در جنوب عراق هدف حمله قرار گرفت و چهار کشته و سه زخمی برجای نهاد.

همچنين، افزايش تلفات و هزينه ادامه حضور نظامی ايالات متحده در عراق يکی از دلايل روی گرداندن رای دهندگان اين کشور از حزب حاکم جمهوريخواه در انتخابات مياندوره ای اخير اين کشور دانسته شده است.

بوش و همکاری با ايران و سوريه

پيش از انتشار بخش هايی از متن سخنرانی نخست وزير بريتانيا، گزارش شده بود که رييس جمهوری آمريکا نيز برای بررسی پيشنهاد مشارکت دادن ايران و سوريه در حل بحران عراق آماده است.

سخنگوی دفتر رياست جمهوری آمريکا در واکنش نسبت به پيشنهاد اخير يک هيات تحقيق آمريکايی در اين زمينه گفت که آقای بوش روز دوشنبه با اعضای اين هيات ملاقات می کند و نخست وزير بريتانيا نيز از طريق ارتباط ويديويی در اين جلسه شرکت خواهد داشت.

هيات تحقيق به رياست بيکر مشارکت ايران و سوريه را يکی از دو گزينه خود خواند

هيات تحقيق آمريکايی، که سرپرستی آن را جيمز بيکر، از سياستمداران ارشد حزب حاکم جمهوريخواه بر عهده داشته، در گزارشی ضمن پيشنهاد بررسی مشارکت ايران و سوريه در حل بحران امنيتی عراق، گفته بود که ادامه سياست کنونی ايالات متحده در عراق قابل دوام نيست.

اين هيات دو گزينه را پيشنهاد کرده بود: خروج مرحله ای نيروهای آمريکايی از عراق يا مشارکت دو کشور سوريه و ايران در حل بحران امنيتی اين کشور.

سخنگوی دفتر نخست وزير بريتانيا گفته است که وی در جلسه هيات تحقيق موضع بريتانيا در قبال مساله عراق را برای آنان کاملا تشريح خواهد کرد.

مقامات دولت بريتانيا گفته اند که در طول فعاليت هيات تحقيق آمريکايی، با اين هيات در تماس بوده اند.

در واکنش به انتشار متن سخنرانی نخست وزير بريتانيا، سخنگوی حزب محافظه کار، بزرگترين حزب مخالف دولت در پارلمان، از تماس آقای بلر با هيات تحقيق آمريکايی استقبال کرد و بر مشارکت گسترده دولت بريتانيا با هر نوع ارزيابی مجدد از سياست کنونی ائتلاف بين المللی در عراق حمايت به عمل آورد.

وی در عين حال هشدار داد که اميد به مشارکت دادن سوريه و ايران در کوتاه مدت “ساده انگاری” است و خواستار حداکثر بهره برداری از دوستی کشورهای ميانه رو عرب در خاورميانه برای غلبه بر مشکلات کنونی در عراق شد.

واکنش ايران و سوريه

ايران و سوريه نسبت به ابراز آمادگی ايالات متحده برای بررسی نقش دو کشور در عراق واکنش های متفاوتی نشان داده اند.

روز دوشنبه غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران، در مورد آمادگی دولت آمريکا برای مذاکره با ايران و سوريه، خواستار تغيير روش آمريکاييان شد.

الهام به احتمال دعوت از ايران برای مشارکت در حل بحران عراق پاسخ صريحی نداده است

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران – ايرنا – آقای الهام در نشست خبری خود آنچه را که چرخش 180 درجه در سياست های آمريکا می خواند تحولی مثبت توصيف کرد و گفت “اگر آمريکايی ها اين تصميم را بگيرند، مشکلات و مسايل قابل حل است.”

سخنگوی دولت افزود “اميدواريم آمريکا در رفتارش تجديد نظر کند، منطقه را به حال خود رها کند، دست از جنگ طلبی بردارد و به حمايت از گروه های تروريستی و صهيونيست ها پايان دهد و به پيام صلح جويی و عالت خواهی مردم منطقه پاسخ مثبت دهد.”

در مورد واکنش سوريه، عماد مصطفی، سفير سوريه در ايالات متحده، گفت که کشورش از ايفای نقشی فعال در استقرار ثبات در عراق استقبال می کند و افزود که شرط اين همکاری اين است که دولت عراق نيز مايل به چنين اقدامی باشد.

وی گفت که نخستين قدم دراين راه اين است که دولت ايالات متحده اذعان کند که سياست اين کشور در عراق کاملا شکست خورده است و بايد گزينه های موجود مورد بازنگری قرار گيرد.

سفير سوريه افزود که دولت وی با تمامی جناح های سياسی عراق روابطی خوب دارد و بيش از هر چيز مايل است که گفتگو برای ايجاد تفاهم بين اين جناح ها را به پيش ببرد.

آقای مصطفی گفت که اگر عراقی ها بدانند که ساير کشورهای عرب از تلاش آنان در روند استقرار صلح حمايت می کنند، اين آگاهی به نوبه خود به کاهش تنش کمک قابل توجهی خواهد کرد.

دولت جورج بوش دو کشور ايران و سوريه را حامی تروريسم دانسته و دولت سوريه را متهم کرده است که برای جلوگيری از نفوذ شورشيان عراقی از طريق مرز دو کشور اقدامات لازم را به عمل نمی آورد.

همچنين، دو کشور آمريکا و بريتانيا با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی مخالف هستند و در حال حاضر، تصويب قطعنامه ای توسط شورای امنيت در مورد وضع تنبيه های بين المللی عليه ايران را پيگيری می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates