13.11.2006

عدالت اجتماعی و جامعه نمونه اسلامی: طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی، در ایران 2.7 میلیون نفر از کمبود تغذیه رنج می برند

رادیوفردا: عدالت اجتماعی و جامعه نمونه اسلامی، درونمایه اصلی سخنرانی های چند روز اخیر آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی نیز به انتقاد از «مخالفان عدالت اجتماعی» در ایران پرداخت که به گفته او هر بار می بینند قرار است دستشان از بیت المال قطع شود، فریاد می کشند. برداشت مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از عدالت اجتماعی هر چه باشد، واقعیت امروز جامعه ایرانی و انعکاس آن در آمار سازمان های کارشناسی بین المللی، جمهوری اسلامی را از لحاظ توزیع در آمد، در زمره نظام های نابرابر دنیای در حال توسعه قرار می دهد. بر پایه گزارش سال 2006 توسعه انسانی از سوی برنامه توسعه ملل متحد، ثروتمند ترین دهک جمعیتی، 17 برابر در آمد فقیر ترین دهک در ایران را در انحصار خود دارد. از سوی دیگر آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی زیر عنوان «وضعیت جهانی تغذیه و کشاورزی» می گوید در ایران 2.7 میلیون نفر از کمبود تغذیه رنج می برند.

برغم تاکید مسئولان ارشد جمهوری اسلامی بر عدالت اجتماعی و جامعه نمونه اسلامی، سازمان های کارشناسی بین المللی از وجود شکاف بزرگ طبقاتی در ایران خبر می دهند.
فریدون خاوند (رادیو فردا): عدالت اجتماعی و جامعه نمونه اسلامی، درونمایه اصلی سخنرانی های چند روز اخیر آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود. آقای خامنه ای جمعه در اجتماع مردم دامغان عدالت اجتماعی را ارمانی قابل تحقق در جامعه ایرانی دانست و شنبه، در جمع مردم شاهرود، جامعه نمونه اسلامی را زمینه ساز شکوفایی استعداد ها همراه با عدالت اجتماعی توصیف کرد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی نیز جمعه در همایش سالانه دانش پژوهان نخبه به انتقاد از مخالفان عدالت اجتماعی در ایران پرداخت که به گفته او، هر بار می بینند قرار است دستشان از بیت المال قطع شود، فریاد می کشند.

برداشت مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از عدالت اجتماعی هر چه باشد، واقعیت امروز جامعه ایرانی و انعکاس آن در آمار سازمان های کارشناسی بین المللی، جمهوری اسلامی را از لحاظ توزیع در آمد، در زمره نظام های نابرابر دنیای در حال توسعه قرار میدهد.

بر پایه گزارش سال 2006 توسعه انسانی، که چند روز پیش از سوی برنامه توسعه ملل متحد انتشار یافت، پایین ترین دهک در آمدی در جمعیت ایران تنها دو در صد در آمد کشور را در اختیار دارد و بالا ترین دهک، 34 در صد آن را. به بیان دیگر ثروتمند ترین دهک جمعیتی، 17 برابر در آمد فقیر ترین دهک را در انحصار خود دارد. همان گزارش نشان می دهد که شکاف طبقاتی در جامعه ایران به مراتب بد تر از بسیاری از کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله مصر، پاکستان، اردن یا تونس است.

از سوی دیگر آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی زیر عنوان «وضعیت جهانی تغذیه و کشاورزی» می گوید در ایران 2.7 میلیون نفر از کمبود تغذیه رنج می برند. در ایران، که طی دوران پس از انقلاب از 650 میلیارد دلار در آمد نفتی بر خوردار شده، چهار در صد جمعیت غذای کافی در اختیار ندارد، حال آنکه این نسبت در مصر، با امکاناتی بسیار ناچیز تر، سه در صد است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates