13.11.2006

آمادگی آمريکا برای ‘گفتگو با همسايگان عراق’

بی‌بی‌سی:

جورج بوش رئيس جمهور آمريکا دوشنبه با گروه ويژه بررسی وضعيت عراق ديدار می کند.

منابع نزديک به اين گروه گفته اند يکی از پيشنهادهای مهم آن به جورج بوش تشکيل يک کنفرانس منطقه ای در مورد عراق و دعوت از ايران و سوريه برای شرکت در آن است.

اين امر به معنای چرخشی مهم در سياست کاخ سفيد در عراق تلقی شده است.

جيمز بيکر وزير امور خارجه پدر آقای بوش و لی هاميلتون نماينده سابق دموکرات کنگره به طور مشترک رياست اين گروه ۱۰ نفره را برعهده دارند.

جاش بولتون يکی از بلندپايه ترين مقامات کاخ سفيد گفته است که تشکيل يک کنفرانس منطقه ای درباره عراق به خواست دولت اين کشور بستگی دارد.

او گفت دولت آمريکا تمام پيشنهادهای گروه بيکر – هاميلتون را به دقت بررسی خواهد کرد. اما او تاکيد کرد:

” ما در گذشته با ايران و سوريه گفتگو کرده ايم. ما چهار سال مذاکرات بی ثمر با دولت سوريه داشتيم. ايران و سوريه به خشونت و بی ثباتی در عراق دامن می زنند.”

از سوی ديگر برخی از شخصيت های با نفوذ حزب دموکرات که با پيروزی در انتخابات ميان دوره ای اين کشور کنترل کنگره را در دست گرفته است، خواستار تقسيم عراق به سه منطقه نيمه خودمختار شيعه و سنی و کردنشين شده اند.

به گفته نعيم سبحانی گزارشگر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن، جورج بوش مخالفت خود را با اين طرح ابراز کرده است.

با اين همه کاخ سفيد احتمال برگزاری يک کنفرانس منطقه ای درباره عراق و دعوت مقامات ايرانی و سوری به آن را رد نکرده است. رهبران حزب دموکرات اين امر را نشانه آمادگی آقای بوش برای تغيير استراتژی آمريکا در عراق می دانند.

سناتور چاک شومر در اين باره می گويد: “تعويض دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق آمريکا اولين قدم در راستای پذيرش ديدگاه های جديد است. به گفته او اين کاملا روشن است که استراتژی کشورش در عراق بی نتيجه بوده و بايد تغيير کند.”

اين در حاليست که آرلن اسپکتر يکی ديگر از سناتورهای ارشد جمهوريخواه نيز معتقد است که شرکت ايران و سوريه در کنفرانس منطقه ای عراق می تواند فرصتی برای مذاکرات گسترده تر با اين دولت ها باشد.

او که می گويد با نماينده ايران در سازمان ملل و وزير امورخارجه سوريه گفتگوهای داشته است، عقيده دارد مذاکرات کشورش با ايران و سوريه می تواند در چهارچوب يک کنفرانس منطقه ای آغاز شود.

نخستين واکنش از سوريه

عماد مصطفی سفير سوريه در ايالات متحده در گفتگويی با بی بی سی گفته است که دولت سوريه آماده است به حل بحران عراق کمک کند.

اما آقای مصطفی می گويد نخست دولت آمريکا بايد قبول کند که سياست آن در عراق کاملا اشتباه بوده است و حال قصد دارد آن را تغيير دهد.

او گفته است که دولت سوريه با جناح های گوناگون سياسی در عراق مناسبات خوبی دارد و اگر آنها بخواهند اين دولت می تواند در برقراری ثبات در آن کشور نقشی ايفا کند.

پيشنهاد تغيير ترکيب کابينه عراق

نوری مالکی، نخست وزير عراق، خواستار تغييراتی جامع در ساختار کابينه اين کشور شده است. هدف از اين پيشنهاد بهبود وضعيت امنيتی عراق اعلام شده است.

با دو عمليات انتحاری در مرکز استخدام نيروهای تازه پليس در بغداد ۳۵ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شده اند.

به علاوه به گزارش پليس عراق در بغداد و بعقوبه ۳۳ حسد مثله شده يافت شده است.

در خشونت های ديگر روز يکشنبه، تلفات ديگری گزارش شده است:

– در حمله شورشيان به يک کشتی گشتی که در ساحل اروند رود در بصره کناره گرفته بود، چهار سرباز بريتانيايی جان باخته و سه نفر به شدت زخمی شدند.

– سه سرباز آمريکايی که طی درگيری در استان انبار زخمی شده بودند جان خود را از دست دادند.

– با انفجار بمبی که در کنار خيابانی در شرق بغداد جاسازی شده بود، بيش از چهار نفر غيرنظامی کشته شده و حد اقل ده نفر زخمی شدند.

– با انفجار يک خودروی حامل بمب در بيرون بازار محله کراده حداقل يک نفر کشته و بيش از ده نفر زخمی شدند.

– با انفجار بمبی در کنار خيابان در شهر رضوانيه حداقل دو نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.

– با انفجار خودروی حامل بمب در کنار يک مدرسه ابتدايی در شهر يوسفيه در ۱۵ کيلومتری جنوب بغداد بيش از ۳ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند که برخی از آنها دانش آموز مدرسه بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates