10.11.2006

خامنه ای: شکست جمهوريخواهان پيروزی ملت ايران بود

بی‌بی‌سی:
پيروزی دموکراتها در انتخابات مياندوره ای مجلسين سنا و نمايندگان آمريکا که بر تسلط آنان بر قوه مققنه ايالات متحده انجاميد، هنوز واکنش رسمی از سوی دولت ايران به همراه نداشته اما مقامات بلندپايه اين کشور به اظهارنظر درباره آن پرداخته اند.
خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، شکست حزب حاکم جمهوريخواه در انتخابات را “پيروزی بارز ملت ايران” خوانده، چراکه به گفته وی، سياستهای “خصمانه و جنگ‌ طلبانه” دولت آمريکا “همواره بر ضد ملت ايران بوده است”.

وی طی سخنرانی در شهر دامغان، شکست جمهوريخواهان را، “عدم ‌مقبوليت سياستهای جنگ‌ طلبانه آمريکا در داخل اين کشور” قلمداد کرده و گفته: “اين مسئله يک حادثه صرفاً داخلی آمريکا نيست بلکه شکست سياستهای جنگ‌ طلبانه بوش در دنياست”.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران نيز نتيجه انتخابات اخير مجلسين آمريکا را نشان ‌دهنده نارضايتی مردم اين کشور و به تنگ آمدنشان از سياستهای دولت آمريکا دانسته و گفته: “اکثريت مردم آمريکا از بازيهای دولتشان خسته شده ‌اند”.

محمد امامی کاشانی، خطيب جمعه تهران نيز گفته است: “در حزب جمهوريخواه بوش گوشها کر بود و صداها را نمی ‌شنيد، آنها نه صدای دنيا را می ‌شنيدند و نه صدای مردم آمريکا را، در نهايت اين بی ‌اعتناييها کار خود را کرد و حتی يک مشت الفاظ دروغين آنها مثل دموکراسی، مقابله با تروريسم و مقابله با نا امنی هم کاری برايشان نکرد”.

وی در عين حال به حزب دموکرات آمريکا نيز هشدار داد که اگر بخواهد عملکردی مشابه حزب جمهوريخواه داشته باشد به سرنوشت اين حزب نيز دچار خواهد شد.

آقای امامی کاشانی که عضو مجلس خبرگان و شورای نگهبان قانون اساسی ايران است، دولت جمهوريخواه جورج بوش در آمريکا را به دوگانگی در سياست خود متهم کرده و گفته: “اين دولت تا حلقوم اسرائيل را به سلاح هسته‌ ای مجهز کرد اما با فناوری هسته‌ ای ايران اين طور مخالفت کرد، اين دوگانگی و اين نوع مسائل است که امروز حيثيت جمهوريخواهان را لکه ‌دار کرده و باعث شده مردم آمريکا هم ضربه بخورند؛ البته کناررفتن جمهوريخواهان يک مقدار حيثيت آمريکا را رو آورد اما بايد ديد بعد از اين چه کار خواهند کرد”.

علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران نخستين مقام بلندپايه ايرانی بود که در پی انتشار نتايج اوليه انتخابات مياندوره ای آمريکا به اظهارنظر درباره آن پرداخت و پيش بينی کرد که پيروزی دموکراتها در اين انتخابات بر تئوری اقدامات پيشدستانه دولت آمريکا اثر خواهد ‌گذاشت.

وی که مسئوليت پرونده اتمی ايران را عهده دار است روز پنجشنبه (نهم نوامبر) طی نشستی خبری در تهران گفت که در مسئله هسته ای ايران برخی دموکراتها موضع “عقلانی ‌تری” دارند، هرچند بين آنها هم بر سر اين مسئله دسته‌ بنديهايی وجود دارد.

به عقيده آقای لاريجانی، دموکراتها منفعت خود را در درگيری بيشتر با ايران نمی ‌بينند و “بزرگنمايی” مسئله هسته‌ ای ايران به نفع آنها نيست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates