09.11.2006

تسلط دموکراتها بر کنگره – تغيير وزير دفاع آمريکا

بی‌بی‌سی:
رهبران حزب دموکرات پيروزی حزب در انتخابات مياندوره ای را جشن گرفتند
بر اساس گزارش ها، حزب دموکرات آمريکا اکثريت کرسی ها در هر دو مجلس کنگره اُن کشور را به دست آورده و رييس جمهوری وزير دفاع جديدی را پيشنهاد کرده است.
روز پنجشنبه، 9 نوامبر، گزارش شد که جيم وب، نامزد حزب دموکرات برای نمايندگی سنای آمريکا از ايالت ويرجينيا، توانسته است بر سناتور جورج آلن، از حزب جمهوريخواه، غلبه کند و به عنوان نماينده جديد اين ايالت به مجلس سنای آمريکا راه يابد.

هنوز نتايج شمارش آرا، که بسيار به هم نزديک است، رسما اعلام نشده اما در صورت تاييد پيروزی آقای وب، حزب دموکرات توانسته است 51 کرسی از 100 کرسی سنای آمريکا را به خود اختصاص دهد.

حزب جمهوريخواه، که پيشتر اکثريت مجلس نمايندگان را از دست داده بود، اميد داشته کرسی های سنا به طور متساوی بين دو حزب تقسيم شود.

معاون رييس جمهوری آمريکا رياست سنای اين کشور را برعهده دارد و گرچه از وی انتظار می رود در جريان فعاليت روزمره مجلس دخالتی نکند، اما از حق رای در صورت تساوی آرای موافقان و مخالفان لوايح و طرح ها برخوردار است.

در صورتی که کرسی های سنا به صورت مساوی بين دو حزب تقسيم می شد، جمهوريخواهان می توانستند با اتکای به اختيارات معاون رييس جمهوری از تصويب لوايح و تاييد مقامات مورد نظر دولت در سنا اطمينان داشته باشند.

تغييرات کنگره
با دستيابی حزب دموکرات به اکثريت کرسی ها کنگره آمريکا در انتخابات جاری، اين حزب می تواند تصويب لوايح رييس جمهوری و انتصاب نامزدهای پيشنهادی وی برای تصدی برخی مقامات دولتی را برای وی دشوار سازد و با تشکيل هيات های تحقيق کنگره، به بررسی دقيق و منتقدانه سياست های دولت بپردازد

در مجلس نمايندگان نيز حزب دموکرات توانسته است با کسب 28 کرسی جديد، اکثريت کرسی ها را به خود اختصاص دهد.

اين برای نخستين بار از سال 1994 است که حزب دموکرات اکثريت هر دو مجلس کنگره آمريکا را در دست می گيرد.

در انتخابات مياندوره ای سال 1994 که در دوره رياست جمهوری بيل کلينتون از حزب دموکرات برگزار شد، اين حزب برای نخستين بار در چهل سال قبل از آن، اکثريت خود در هر دو مجلس نمايندگان و سنای آمريکا را از دست داد.

با دستيابی حزب دموکرات به اکثريت کرسی ها کنگره آمريکا در انتخابات جاری، اين حزب می تواند تصويب لوايح رييس جمهوری و انتصاب نامزدهای پيشنهادی وی برای تصدی برخی مقامات دولتی را برای وی دشوار سازد و با تشکيل هيات های تحقيق کنگره، به بررسی دقيق و منتقدانه سياست های دولت بپردازد.

تغيير وزير دفاع

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در سخنانی که پس از اعلام نتايج انتخابات کنگره ايراد کرد، با تاييد شکست جمهوريخواهان، گفت که “روشن است که حزب دموکرات شب خوبی را گذرانده است.”

در آنچه که به قبول مسئوليت رييس جمهوری در کاهش محبوبيت حزب وی تعبير شده، آقای بوش همچنين اعلام داشت که دونالد رامسفلد، وزير دفاع، استعفای خود از اين سمت را تسليم کرده و وی اين درخواست را پذيرفته شده است.

بوش استعفای رامسفلد (چپ) را پذيرفت و گيتس را به جای وی پيشنهاد کرد

به گفته ناظران، مشکلاتی که جنگ عراق برای دولت آقای بوش پديد آورده، و به خصوص تلفات نظاميان آمريکايی و هزينه سنگين جنگ، يکی از عوامل اصلی رويگردانی رای دهندگان از حزب حاکم بوده است.

در حاليکه تحليلگران اين مشکلات را ناشی از برنامه ريزی نادرست وزارت دفاع و فقدان آمادگی نظامی آمريکاييان برای مقابله با شرايط بعد از اشغال عراق دانسته اند، دونالد رامسفلد با کناره گيری از سمت خود مسئوليت در اين زمينه را برعهده گرفته است.

رييس جمهوری آمريکا هنگام اعلام کناره گيری آقای رامسفلد گفت “وزير دفاع و من در اين مورد توافق داريم که اتخاذ چشم اندازی جديد ضرورت دارد.”

در مورد بازگرداندن نيروهای آمريکايی از عراق، جورج بوش گفت که با بازگشت آنان موافق است اما زمانی که پيروزی نهايی به دست آمده باشد.

رييس جمهوری آمريکا همزمان رابرت گيتس را به عنوان نامزد جديد برای احراز سمت وزارت دفاع آمريکا معرفی کرد.

در حاليکه حزب مخالف دموکرات در سنای آمريکا دارای اکثريت است، انتصاب آقای گيتس بايد به تصويب کميته نيروهای مسلح مجلس سنا برسد.

رابرت گيتس 63 ساله است و در حال حاضر، علاوه بر عضويت در هيات مديره چند شرکت تجاری، رياست يکی از دانشگاه های ايالت تگزاس را نيز برعهده دارد.

وی به مدت بيست و شش سال در سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا – سيا – و شورای امنيت ملی خدمت کرده است و در دوره رياست جمهوری جورج بوش – پدر رييس جمهوری کنونی – رياست سيا را برعهده داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates