07.11.2006

تنش در مجلس ايران برسر انگشت نگاری آمريکاييان

بی‌بی‌سی:
صادق صبا
تحليلگر مسائل ايران در بی بی سی

اکثريت مجلس ايران با اصولگرايان هوادار آقای احمدی نژاد است که برخی از آنها به منتقدين وی تبديل شده اند
جلسه مجلس ايران در موقع بررسی طرح انگشت نگاری از اتباع آمريکا، که محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران خواستار خروج آن از دستور کار شده بود، به تشنج کشيده شد.
در اين جلسه که روز دوشنبه 6 نوامبر برگزار شد، مخالفان نظر آقای احمدی نژاد با تاکيد بر استقلال قوه مقننه از قوه مجريه خواهان باقی ماندن طرح انگشت انگاری از آمريکاييان در دستور کار مجلس بودند و نهايتا در اين کار موفق شدند.

اين در حالی است که، بنا به گزارش ها، عده ای از نمايندگان مجلس در حمايت از خواست رييس جمهور امضای خود را از اين طرح پس گرفته بودند تا آن را از دستور کار مجلس خارج کنند که اين اقدام خشم موافقان طرح را برانگيخت.

اين يکی از پر تشنج ترين جلسات مجلس از زمان مسلط شدن محافظه کاران بر نهاد قانونگذاری کشور در دوسال پيش بود با اين تفاوت که اين بار جدل نه بين محافظه کاران و اصلاح طلبان بلکه بين کسانی بود که همگی خود را طرفدار آقای احمدی نژاد می دانند.

يکی از نمايندگان موافق بررسی طرح انگشت نگاری، اقدام نمايندگانی را که امضای خود را پس گرفتند، و چهار نفر آنان از اعضای هيات رييسه مجلس ايران هستند، به يک کودتا تشبيه کرد.

بنا به گزارش ها، در اين جلسه نماينده ديگری اين نوع برخورد را شکستن اقتدار مجلس دانست و نماينده خشمگين ديگری فرياد زد ‘کاری نکنيد که بنويسند عقب نشينی کرده اند.’

موافقان طرح انگشت نگاری از اتباع آمريکا سرانجام هيات رييسه را مجبور کردند که اين طرح را بر خلاف ميل رييس جمهور دوباره در دستور کار مجلس قرار دهد.

آقای احمدی نژاد هفته گذشته گفته بود سياست جمهوری اسلامی مثل برخورد دولت آمريکا نيست که به دليل اختلافات دو دولت مردم عادی را تحت فشار قرار دهد و اعلام کرده بود که از مجلس ايران خواسته طرح انگشت نگاری از شهروندان آمريکايی را کنار بگذارند.

ولی آقای احمدی نژاد در حالی اين اظهارات را بيان داشته بود که مجلس ايران قبلا چنين طرحی را برای مقابله با اقدام آمريکا در انگشت نگاری از اتباع ايرانی مطرح کرده بود و قرار بود که در روز دوشنبه (15 آبان/6 نوامبر) کليات آن به تصويب برسد.

يکی از نمايندگان مجلس ايران ضمن ابراز خرسندی از اينکه اين طرح در دستور کار باقی مانده، گفت که اين واقعه نشان می دهد که مجلس پويا و فعال است و مستقل از خواست آقای احمدی نژاد عمل می کند.

اين اولين بار نيست که مجلس ايران با سياست های رييس جمهور فعلی مخالفت می کند. محمود احمدی نژاد و اکثريت مجلس ايران هر دو از جناح محافظه کار اين کشور هستند، اما سياست های آقای احمدی نژاد در يکسال گذشته باعث شده که حتی عده ای از طرفداران سرسخت او صف خود را از او جدا کنند.

شماری از محافطه کاران ايران معتقدند که برخی از تصميمات سياسی و اقتصادی رييس جمهور با مطالعات کافی و در مشورت با کارشناسان اتخاذ نمی شود و از اين رو ممکن است که برای کشور پی آمد های وخيمی در بر داشته باشد.

اين گروه محافظه کاران به خصوص ازسياست های اقتصادی رييس جمهوری ناراضی اند، زيرا که در مدت هيجده ماهی که آقای احمدی نژاد بر سرکار بوده وضعيت اقتصادی کشور به گفته کارشناسان وخيم تر شده و بر ميزان بيکاری و تورم افزوده شده است.

سياست خارجی و به خصوص سياست هسته ای آقای احمدی نژاد نيز مورد تاييد همه محافظه کاران نيست و آنها معتقدند که جمهوری اسلامی با يد با همکاری با جهان خارج به خواسته هایش برسد و نه با مواجهه جويی و نزاع.

تشنج شديدی که در روز دوشنبه در مجلس ايجاد شد نشانه ديگری است مبنی بر اينکه نا رضايی از سياست های آقای احمدی نژاد حتی در بين خود محافظه کاران افزايش يافته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates