05.11.2006

«مارگارت بگت» هم دست به دامن ايران شد

خُسن آقا: ضرب‌المثی داریم که می‌گوید: کدخدا رو ببین، ده رو بچاپ. یقینا برای چاپیدن منطقه باید با کدخدای آن منطقه هم دست شد
بازتاب: پس از آن‌كه «سيا» و پنتاگون، مجبور به موضعگيري درباره دخالت ايران در سرنگوني طالبان شدند و رامسفلد در كتاب خود راجع به وقايع جنگ افغانستان، اقرار كرد كه نيروهاي ايراني به همراه نيروهاي ائتلاف شمال، پيش از نيروهاي آمريكايي، شهر كابل را تسخير كرده و وارد آن شدند، اكنون انگليس هم كه نقش محوري در نيروهاي «ناتو» دارد، دست به دامن ايران شده است. اين در حالي است كه اين كشور در پنج سال گذشته، دايما ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي‌كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، اكنون خانم «مارگارت بگت»، وزير خارجه انگليس، در گفت‌وگو با «فايننشيال‌تايمز» از ايران درخواست كرده است تا براي مبارزه با طالبان دولت افغانستان، كمك كند.

بگت در مصاحبه خود مي‌گويد: طالبان با ايران دشمن بوده، اما انگليس گمان مي‌كند ايران مي‌تواند كمك بيشتري به افغانستان در مورد اقتصاد اين كشور و حفاظت از مرزهاي آن انجام دهد.

او همچنين به «فايننشيال‌تايمز» گفته است: دولت افغانستان و دولت‌هاي ديگر منطقه، اهميت ايران در اين زمينه و نيز نقشي كه اين كشور مي‌تواند بر عهده داشته باشد، را مي‌دانند.

هنگامي كه خبرنگار «فايننشيال‌تايمز» از خانم بگت پرسيد، آيا دولت انگليس، نگران است كه ايران از شورشيان طالبان حمايت كند، او پاسخ داد: ايران نقش بسيار مثبت‌تري از آنچه به نظر مي‌رسد، دارد.

مقامات رسمي انگليس مي‌گويند، ايران مي‌تواند نقش مهم‌تري در ارتباط با عدم همكاري با طالبان و همچنين قاچاق مواد مخدر از مرزهاي خود داشته باشد.

اما با توجه به اين‌كه پاكستان، منبع و محل تغذيه اصلي طالبان است، اين كشور مشكل بزرگ‌تري است، به ويژه رهبران طالبان در آنجا هستند.

«فايننشيال‌تايمز» مي‌نويسد: تهران حمايت خود را از دولت كرزاي اعلام و تلاش بسياري كرده است تا مخالفان دولت كرزاي با او در اين زمينه به تفاهم برسند.
مواد مخدر نيز مشكل بزرگي براي ايران است، زيرا ايران يك مسير ترانزيتي قاچاق هروئين از پاكستان به اروپاست.

بگت اين سخنان را يك هفته پس از انتشار گزارش گزارشگران بحران بين‌المللي ـ كه يك گروه فكري در بروكسل و بلژيك است ـ بيان مي‌كند. اين گروه از كشورهاي غربي خواسته بود در سياست‌هاي خود در افغانستان، تجديدنظر كنند و مانند اعزام نيروهاي بيشتر، تمركز بيشتري بر اصلاحات دولت افغانستان و افزايش فشار بيشتر بر پاكستان براي اين‌كه افغانستان به آرامش بيشتري دست پيدا كند، داشته باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates