05.11.2006

عضو بلندپایه سابق سیا هشدار داد: تکرار اشتباه عراق در ایران!

آفتاب: مسئول «فعالیت‌های مخفی سیا در اروپا» در دوره پیش از حمله آمریکا به عراق، در مصاحبه‌ای تصریح کرد که «سازمان اطلاعات آمریکا باید برای اجتناب از بروز فاجعه‌ای دیگر در مورد ایران از اعمال نفوذهای سیاسی در جریان فعالیت‌های این سازمان جلوگیری کند». وی با اشاره به این که «این خطر جدی وجود دارد که دو اشتباه بزرگ در مورد عراق بار دیگر در مورد ایران تکرار شود» از مقامات کاخ سفید خواست به کارشناسان اجازه دهند کارشان را به درستی انجام دهند.

تایلر درام‌هلر، از اعضای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که از این سازمان جدا شده است اندکی پس از انتشار کتابش با عنوان «روی لبه» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری یونایتدپرس گفت: من به وضوح می‌بینیم همان اشتباهی که در مورد عراق رخ داد درباره ایران هم تکرار می‌شود.

وی افزود: مجموعه‌ای از متخصصان و کارشناسان اطلاعاتی هستند که اگر به آنها اجازه داده شود کارشان را به درستی انجام می‌دهند اما این خطر جدی وجود دارد که دو اشتباه بزرگ در مورد عراق بار دیگر در مورد ایران تکرار شود یعنی سیاستگذاران پیشداروی‌های خود را بر سر میز تصمیم‌گیری بیاورند و مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی هم نتوانند با این پیشداوری‌ها مقابله کنند.

او با انتقاد از رویه سیاستمداران آمریکا گفت: آنها باید بدانند وقتی کسی با پیشداوری‌های آنها موافقت نمی‌کند این به معنی عدم وفاداری یا بی‌علاقه‌گی او به مسأله نیست. آنها باید این توانایی را داشته باشند که به مقامات اطلاعاتی اعتماد کنند و حاضر باشند چیزهایی را بشنوند که علاقه‌ای به شنیدن آن ندارند.

کتاب درام‌هلر «روی لبه» حاوی جزئیات دقیقی است در مورد افشای این مسأله جنجالی که جنگ عراق بر مبنای اطلاعات غیردقیق مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور آغاز شد.

درام‌هلر همچنین به این نکته اشاره کرد که اصلاحات جدید در ساختار سیستم اطلاعاتی آمریکا از جمله انتصاب جان نگروپونته به ریاست سازمان امنیت داخلی یک مانع است نه یک تصمیم در مسیر پیشرفت.

او در کتاب خود با متهم ساختن جرج تنت رئیس وقت سیا در مورد تحت تأثیر قرار دادن کار اطلاعاتی انجام شده براساس خواسته‌های بوش برای آغاز جنگ می‌نویسد، کاخ سفید کار ما را تحویل گرفت و آن را براساس نتیجه‌ای که می‌خواست به آن برسد تغییر داد.

مارک هانسفیلد، سخنگوی سیا حاضر به اظهارنظر در مورد کتاب درام‌هلر نشد و گفت وی دیگر برای این سازمان کار نمی‌کند و نظراتش صرفا بیان عقیده شخصی اوست.

در ادامه این گزارش آمده است درام هلر تنها فردی نیست که این نگرانی را در مورد تکرار اشتباه اطلاعاتی عراق در مورد ایران را مطرح کرده است و بسیاری از منتقدان دولت آمریکا دیدگاه مشابهی را مطرح کرده‌اند.

اگرچه جان نگروپونته، رئیس سازمان مرکزی آمریکا مدعی شد که بر اساس ارزیابی این سازمان ایران به دنبال سلاح اتمی است و تا 5 الی 10 سال دیگر به آن دسترسی خواهد یافت اما حتی «پیتر هوکسترا» رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان «شناسایی ایران به عنوان یک تهدید استراتژیک: چالش اطلاعاتی برای آمریکا» نوشته بود ما اطلاعات دقیق و کافی برای داوری با اطمینان در مورد ایران در اختیار نداریم و به اندازه کافی در مورد هدف تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌دانیم.

درام‌هلر در این زمینه می‌گوید: من شک دارم که سازمان اطلاعات آمریکا واقعا چیز زیادی در مورد آنچه که در ایران اتفاق می‌افتد بداند اما این چیزی نیست که آنها بخواهند بشنوند، پس وانمود به نشنیدن می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates