31.10.2006

معاون دومای روسیه: ناچاریم با قطعنامه همراهی کنیم

آفتاب‌: «یوری ولکوف» معاون مجلس نمایندگان روسیه می‌گوید که کشورش بنا به ملاحظاتی احتمالا مجبور است در روند تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه برنامه اتمی ایران با آمریکا و شرکای اروپایی‌اش همراهی کند، هرچند ممکن است تعدیلاتی نیز در متن آن بوجود آورد. معاون دوما این اظهار نظر را روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار آسوشیتدپرس در مسکو بیان کرد.

ولکوف همچنین با انتقاد ضمنی از رفتار تهران گفت که عدم پذیرش تعلیق فعالیتهای غنی‌سازی از سوی ایران و عدم مشارکت در یک گفتگوی سازنده برمبنای بسته پیشنهادی کشورهای گروه 1+5 شانس دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل مشکل پرونده اتمی آن کشور را حداقل در کوتاه‌مدت از میان برده‌است.

این اظهار نظر ولکوف در تضاد آشکار با سخنان هفته گذشته وزیر امور خارجه این کشور است که از محتوای قطعنامه پیشنهادی انتقاد کرده بود.
قطعنامه پیشنهادی بریتانیا،آلمان و فرانسه تحریم‌های سیاسی و اقتصادی محدود علیه تهران را در نظر گرفته است.

متن کامل قطعنامه تحریم ایران

معاون مجلس نمایندگان روسیه علیرغم این موضع‌گیری گفت که کشورش همچنان خواهد کوشید تا مذاکرات بین نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا از گرفته شود و این قضاوت نادرست ایجاد نشود که «شورای امنیت می‌خواهد ایران را به گوشه رینگ بفرستد». وی همچنین تاکید کرد که روسیه به هیچ روی اجازه نخواهد داد که وضع تحریم علیه ایران به‌گونه‌ای باشد که راه را برای استفاده از نیروی نظامی علیه این کشور هموار کند. مقامات روسیه هموار این نگرانی را مطرح کرده‌اند که اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی شدید علیه ایران باعث خواهد شد تا این کشور مواضع رادیکال‌تری اتخاذ کرده و امکان حل این مسئله از راههای مسالمت‌آمیز کاملا متوقف شود.

اظهار نظر ولکوف از آن جهت می‌تواند حائز اهمیت باشد که وی از جمله نمایندگان تاثیرگذار پارلمان روسیه بویژه در زمینه سیاست خارجی است و مهمتر اینکه وی عضو حزب اصلی مورد حمایت پرزیدنت پوتین یعنی «روسیه متحد» است. با این‌حال روشن نیست که آقای ولکوف تا چه حد به اطلاعات سیستم تصمیم‌گیری در کاخ کرملین یا وزارت امور خارجه روسیه دسترسی داشته باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates