30.10.2006

متن كامل پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي آلمان، فرانسه‌وانگليس درباره ايران

پیک ایران:
انتظار مي‌رود كه پنج عضو دايمي شوراي امنيت و آلمان امروز بررسي مجدد پيش نويس قطعنامه‌ عليه ايران را كه فرانسه، آلمان و انگليس تدوين گرانش هستند، آغاز كنند.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت كه انتظار مي‌رود شش كشور چانه زني‌هاي بسيار سختي را بر سر تحريم‌ها عليه ايران در دور جديد مذاكراتشان داشته باشند.
به نظر مي‌رسد شوراي امنيت سامان ملل در بررسي اعمال تحريم عليه ايران دچار اختلاف و چند دستگي است. اين پيش نويس را اروپا در حالي منتشر كرد كه آمريكا مخالفتش را با آن و استثنايي كه در مورد همكاري هسته‌يي روسيه با تهران قايل شده اعلام كرده و متني سخت تر را خواستار است. روسيه نيز مخالفتش با تحريم عليه ايران را اعلام كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري ژاپني كيودو متن كامل اين پيش نويس را منتشر كرده است كه براساس آن بندهاي مقدماتي به شرح زير است:

شوراي امنيت
– بيانيه رياست شورا، S/PRST/15/2006 مورخ 29 مارس 2006 و قطعنامه 1696 مورخ 31 ژوييه 2006 را يادآوري مي‌كند.

– بر تعهدش بر معاهده‌ي منع اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي بار ديگر تاكيد مي‌كند و حق كشورهاي عضو را مطابق با بند‌هاي 1 و 2 آن معاهده براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته‌يي با اهداف صلح آميز بدون تبعيض يادآورمي‌شود.

-بارديگر بر نگراني جدي‌اش نسبت به بسياري از گزارشات مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران كه از سوي مدير كل آژانس به آن گزارش شده از جمله قطعنامه GOV/14/2006 شوراي حكام تاكيد مي‌كند.

– نگراني جدي‌اش را از اين مساله اعلام مي‌كند كه گزارش 27 فوريه‌ 2006 مدير كل شامل فهرستي از مسايل به تعويق افتاده و نگراني نسبت به برنامه هسته‌يي ايران است از جمله موضوعاتي كه مي‌تواند بعدي هسته‌يي – نظامي را داشته باشد و آژانس قادر نيست نتيجه بگيرد كه هيچ مواد يا فعاليت هسته‌يي اعلام نشده در ايران وجود ندارد.

– بار ديگر بر نگراني جدي‌اش نسبت به گزارش 28 آوريل مدير كل آژانس (GOV/27/2006) و يافته‌هايش از جمله اينكه پس از سه سال تلاشهاي آژانس براي روشن ساختن همه‌ي وجوه برنامه‌ي هسته‌يي ايران، شكاف‌هاي موجود در ميزان آگاهي‌ها، هم چنان موضوع نگراني است تاكيد مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه آژانس قادر نيست در تلاشهايش براي ارايه‌ي تضمين نسبت به نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران پيشرفت حاصل كند.

– با نگراني جدي خاطرنشان مي‌كند كه همانطور كه در گزارش‌هاي 8 ژوين 2006 GOV/38/2006) و 31 اوت 2006 (GOV/53/2006) تاييد شده است، ايران تعليق كامل و دايمي همه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري را آنطور كه در قطعنامه‌ي 1696 مطرح شده برقرار نكرده است و نيز گام‌هاي ديگر مورد درخواست شوراي حكام آژانس را برنداشته است، هم چنين به شروط قطعنامه 1696 شوراي امنيت و آنچه براي اعتمادسازي ضروري است، پايبند نبوده است و خودداري تهران از برداشتن اين گام‌ها را سرزنش مي‌كند.

– تاكيد مي‌كند براهميت تلاشهاي سياسي و ديپلماتيك براي يافتن راه‌حل از طريق مذاكره كه تضمين كند برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا داراي اهداف صلح آميز است و خاطر نشان مي‌كند كه چنين راه‌حلي به سود منع اشاعه‌ي هسته‌يي است و از تداوم تعهد چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، پادشاهي انگليس و ايالات متحده با حمايت نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا براي يافتن راه‌حل از طريق مذاكره استقبال مي‌كند.

– مصمم به تاثير گذاشتن بر تصميماتش از طريق پذيرش معيارهاي مناسب براي متقاعد ساختن ايران به پايبندي به قطعنامه‌ي 1696 و مطالبات آژانس و نيز اتخاذ معيارهاي مناسب براي جلوگيري از توسعه فناوري هسته‌يي در ايران در حمايت از برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي بالستيك اين كشور تا زماني است كه شوراي امنيت تشخيص دهد اهداف اين قطنامه بر آورده شده است.

– اسناد S/814/2006 و S/815/2006 شوراي امنيت را يادآور مي‌شود.

– از خطرات اشاعه‌اي كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران مطرح مي‌كند و در اين راستا از تداوم شكست ايران در بر آوردن مطالبات شوراي حكام آژانس و پايبندي به شروط قطعنامه 1696 شوراي امنيت نگران است و به ضرورت مسووليت نخستينش تحت منشور سازمان ملل براي پاسخگويي به تهديدهاي صلح و امنيت بين‌المللي واقف است.

– تحت فصل هفت منشور سازمان ملل اقدام مي‌كند و معيارهايي را تحت بند 41 آن اتخاذ مي‌كند

بندهاي اجرايي اين پيش‌نويس قطعنامه به شرح زير است:

شوراي امنيت:

1- تاكيد مي‌كند كه ايران بايد بدون تاخير بيشتر گام‌هاي مورد درخواست شوراي حكام آژانس در قطعنامه‌ي GOV/14/2006 را بر دارد كه براي اعتمادسازي نسبت به ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه‌ي هسته‌يي‌اش و حل پرسش‌هاي باقي مانده ضروري است.

2- تصميم مي‌گيرد كه در اين چارچوب ايران بايد بدون تاخير شروط پروتكل الحاقي را اجرا كند و معيارهاي شفاف ساز را آن طور كه مدير كل آژانس درخواست كرده اجرا كند؛ از جمله گزارش GOV/67/2006 كه تا فراتر از مطالبات رسمي توافقنامه‌ي پادمان و پروتكل الحاقي بسط مي‌يابد و چنين دسترسي به افراد و اسناد مربوط به اين روند، تجهيزات دو گانه، برخي كارگاه‌هاي متعلق به نيروي نظامي و اماكن تحقيق و توسعه آن طور كه ممكن است آژانس در حمايت از تحقيقات جاري‌اش درخواست كند را شامل شود و از ايران مي‌خواهد فورا پروتكل الحاقي را تصويب كند.

3- هم چنين در اين چارچوب تصميم مي‌گيرد كه ايران بايد بدون تاخير بيشتر، همه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه را تعليق كند يا مورد راستي آزمايي آژانس قرار گيرد و تصميم مي‌گيرد كه ايران بايد كار بر روي همه‌ي پروژه‌هاي مربوط به آب سنگين را از جمله ساخت يك راكتور تحقيقاتي كه با آب سنگين كار مي‌كند، تعليق كند.

4- تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد معيارهاي لازم را اتخاذ كنند تا از تامين فروش و انتقال مستقيم يا غير مستقيم تمامي اقلام، مواد، تجهيزات، كالا و فن‌آوري كه مي‌تواند به برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشك بالستيك ايران منجر شود، از جمله آنهايي كه در اسناد S/815/2006 مطرح شده و نيز اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها، و فن‌آوري كه شوراي امنيت يا كميته‌ي مقرر شده در پاراگراف 16 زير مشخص كند، كه مي‌تواند به برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشك بالستيك ايران منتهي شود، از طريق كشورهاي سوم و يا از طريق ملت‌هايشان يا استفاده از قايق‌ها يا هواپيماهاي پرچم‌دار شان به ايران يا براي استفاده و يا به نفع ايران جلوگيري كنند.

5- تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد هم چنين معيارهاي لازم را اتخاذ كند تا از ارايه‌ي هر گونه كمك يا آموزش فني، كمك مالي، سرمايه‌گذاري،‌ واسطه‌گري و ديگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالي مربوط به برنامه‌هاي هسته‌يي و موشك بالستيك ايران يا ارايه فروش و انتقال يا ساخت اقلام مواد تجهيزات كالاها و فناوري‌هاي مشخص شده در پاراگراف 4 بالا به ايران جلوگيري كند.

6- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 4 و 5 بالا نبايد در جايي اعمال شود كه كميته‌ در ابتدا و يا بر مبناي مورد به مورد مشخص مي‌كند كه چنين تامين فروش، انتقال يا ارايه‌ي چنين موارد يا كمك‌هايي به وضوح به توسعه فناوري‌هاي حساس ايران در حمايت از برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي بالستيك ايران منجر نمي‌شود، از جمله در جايي كه چنين آيتم‌ها يا كمكي در زمينه‌ي غذا، كشاورزي، پزشكي و ديگر اهداف بشري است.

7- تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد معيارهايي را اتخاذ كنند كه براي جلوگيري از اين موارد ضروري است: ورود و يا انتقال افرادي كه در ضميمه‌ي اين قطعنامه مشخص شده‌اند و نيز افرادي ديگر كه در شوراي امنيت و يا كميته مشخص شده‌اند كه در برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشكي بالستيك ايران مشغولند يا از آن حمايت مي‌كند، از جمله از طريق مشاركت در تهيه‌ي اقلام، كالاها، تجهيزات، مواد يا فناوري مشخص شده تحت معيارهاي پاراگراف 4 بالا مشروط بر آنكه هيچ چيز در اين پاراگراف نبايد كشوري را ملزم كند تا از ورود اتباع خود به قلمرواش جلوگيري كند.

8- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 7 بالا نبايد در جايي اعمال شود كه كميته بر مبنايي مورد به مورد تشخيص مي‌دهد كه چنين مسافرتي بر مبناي نياز بشري از جمله الزام مذهبي توجيه پذير است يا در جايي كه كميته نتيجه مي‌گيرد كه وجود يك استثنا به پيش بردن اهداف قطعنامه‌ي‌ حاضر كمك مي‌كند.

9 – تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد فورا بودجه‌ها، ديگر سرمايه‌هاي مالي و منابع اقتصادي كه در قلمرو شان را در تاريخ تصويب اين قطعنامه و يا در هر زماني پس از آن مسدود كنند. اين مواردي است كه متعلق به و يا تحت كنترل اشخاص و يا شركت‌هايي است كه در اين ضميمه ذكر شده است و نيز آن افراد و شركت‌هايي كه شوراي امنيت و يا كميته مطرح كرده در برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشكي بالستيك ايران مشغولند و يا مستقيما به آن كمك مي‌كند، و يا اشخاص و شركت‌هايي كه از جانب آنها و يا به دستور آنها اقدام مي كنند، از جمله از طريق ابزارهاي غير قانوني و تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد تضمين كنند كه از در دسترس قرار دادن هر گونه بودجه، سرمايه‌ي مالي يا منابع اقتصادي به وسيله اتباع شان و يا هر گونه اشخاص يا شركت‌هايي كه در قلمروشان قرار دارند به و يا براي منفعت اين اشخاص و شركت‌ها جلوگيري مي‌شود.

10- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميلي پاراگراف 9 بالا در مورد بودجه‌ها و ديگر سرمايه‌هاي مالي يا منابع اقتصادي كه كشورهاي مربوطه يكي از موارد زير را درباره‌اش تشخيص دهند ، اعمال نمي‌شود:

الف: براي مخارج بنيادي از جمله پرداختن هزينه‌ي مواد غذايي، اجاره يا رهن، پزشكي و معالجه دارويي، ماليات، حق بيمه، مخارج خدمات عمومي يا منحصرا پرداخت اجرت‌هاي منطقي حرفه‌يي و استرداد هزينه‌هاي به بارآمده ي مربوط به ارايه‌ي خدمات حقوقي، يا اجرت‌ها يا هزينه‌هاي خدماتي مطابق با حقوق ملي براي حفظ بودجه‌هاي مسدود شده ديگر سرمايه‌هاي مالي و منابع اقتصادي پس از اعلام از سوي كشورهاي مربوط به كميته درباره‌ي قصد آنكه در جاي مناسب اجازه‌ي دسترسي به چنين بودجه‌ها، ديگر سرمايه‌هاي مالي و يا منابع اقتصادي و در نبود تصميم نفي كميته ظرف پنج روز كاري از زمان چنين اعلاميه‌يي داده شود.

ب) براي حسابهاي فوق‌العاده ضروري مشروط برآن كه چنين حساب‌هايي از سوي كشورهاي مربوط به كميته اعلام شود و از سوي كميته تصويب شود.

ج) موضوع حق تصرف و يا قضاوت قضايي، اجرايي قرار گرفته باشد كه در آن بودجه‌ها، ديگر اندوخته‌هاي مالي و منابع اقتصادي ممكن است براي برآوردن آن حق تصرف يا قضاوت به كار رود مشروط بر آنكه آن حق تصرف يا قضاوت پيش از تاريخ قطعنامه‌ي كنوني آغاز شده باشد و به نفع يك شخص يا شركت كه در پاراگراف 7 و 9 بالا مطرح شد نباشند و ازسوي كشورهاي مربوطه به كميته اطلاع داده شده باشد.

11) تصميم مي‌گيرد كه كشورها ممكن است اجازه دهند به حساب‌هايي كه متعاقب شروط پاراگراف 9 بالا مسدود شده‌اند، سود و يا درآمد مقتضي آن حساب‌ها و پرداخت‌هايي مقتضي تحت قراردادها توافقات يا الزاماتي كه پيش از آن تاريخ كه آن حساب‌ها هدف شروط اين قطعنامه قرار گرفتند افزوده شود مشروط بر آنكه چنين سود، درآمد و پرداختي همچنان هدف آن شروط باشد و مسدود بماند.

12- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي پاراگراف 9 بالا نبايد مانع شود يك شخص يا شركت در نظر گرفته شده، تحت قراردادي به طور مقتضي پرداخت هزينه كند كه اين قرارداد پيش از قرار گرفتن چنين شخص يا شركتي در فهرست اجرايي شده باشد؛ مشروط بر آنكه كشورهاي مربوط تشخيص دهند كه :

الف ) قرارداد به هيچ اقلام ، مواد، تجهيزات، كالاها، فن‌آوري‌ها، كمك ، آموزش، كمك مالي، سرمايه‌گذاري، واسطه‌گري و خدمات اشاره شده در پاراگراف‌هاي 4 و5 بالا مربوط نمي‌شود. ب) اين پرداخت هزينه به طور مستقيم يا غير مستقيم به و يا براي نفع يك شخص يا شركت كه در پاراگراف 9 بالا در نظر گرفته شده نيست و پس از اطلاع كشورهاي مربوط به كميته درباره‌ي قصد دادن اجازه‌ي، در جايي كه مناسب باشد، آزاد كردن بودجه‌ها، سرمايه‌هاي مالي ديگر و يا منابع اقتصادي اين هدف و در فقدان يك تصميم منفي از سوي كميته ظرف پنج روز كاري از مطرح شدن چنين اطلاعيه‌يي صورت مي‌گيرد

13- تصميم مي‌گيرد كه كمك ارايه شده به ايران از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و يا تحت حمايت آن بايد فقط در زمينه‌ي غذا، كشاورزي، پزشكي يا ديگر اهداف بشردوستانه باشد يا درجايي باشد كه براي اعمال استانداردهاي ايمني ضروري باشد به استثناي جايي كه چنين همكاري به فعاليت‌هايي مربوط شود كه آژانس بين المللي انرژي اتمي يا شوراي امنيت از ايران خواسته است آن را تعليق و يا در آن تجديد نظر كند.

14 – در رابطه با ساخت واحد اول نيروگاه برق هسته‌يي غير نظامي بوشهر و به شرط آنكه فعاليت‌هاي مطرح شده در زير پاراگراف هاي (الف) تا (د) زير، ظرف 10 روز پس از انجام به كميته اطلاع داده شود تصميم مي‌گيرد كه

الف) معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 4 و5 نبايد براي تامين اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آوري و يا براي فراهم كردن همكاري فني يا آموزشي، كمك مالي، سرمايه‌گذاري، واسطه‌گري يا ديگر خدمات و انتقال منابع مالي مربوط به ساخت واحد اول بوشهر به كار رود كه در آنجا اين‌ها به طورمستقيم به وسيله‌ي فدراسيون روسيه فراهم مي‌شود.

ب) معيارهاي تحميلي پاراگراف 7 بالا نبايد در جايي به كار رود كه چنين سفرهايي مستقيما ميان ايران و فدراسيون روسيه انجام ميگيرد كه براي ساخت واحد اول بوشهر ضروري است.

ج) معيارهاي تحميلي پاراگراف 9 بالا نبايد براي بودجه‌ها ديگر سرمايه‌هاي مالي يا منابع اقتصادي كه از سوي ايران به فدراسيون روسيه قابل پرداخت است و به ساخت واحد اول بوشهر مربوط مي‌شود، اعمال شود.

د) معيارهاي تحميلي پاراگراف 13 بالا نبايد براي كمك فراهم شده به ايران كه فقط از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در رابطه با ساخت بوشهر فراهم مي‌شود اعمال شود.

ه) تمامي ديگر فعاليت‌هاي مر بوط به واحد اول بوشهر كه تحت معيارهاي پاراگاراف 4، 5، 7 ، 9 و 13 بالا قرار دارد بايد پيشاپيش و يا به صورت مورد به مورد از سوي كميته تاييد شود.

15 -تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد آموزش و يا تعليم تخصصي اتباع ايراني را در قلمروهايشان و يا به وسيله‌ي اتباع‌شان و يا در رشته‌هايي كه به برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي ايران منتهي مي‌شود، ممنوع كنند؛ مشروط بر آنكه هيچ چيز از اين پاراگراف نبايد يك كشور را مجبور كند اتباعش را از چنين آموزش و يا تعليمي محروم كند.

16- تصميم مي‌گيرد مطابق با قانون 28 از قوانين موقت آيين‌نامه‌يي اش يك كميته‌ي شوراي امنيت را برقرار كند كه متشكل از همه‌ي اعضاي شورا است تا وظايف زير را انجام دهد:

الف) از همه ي كشورها به ويژه آن‌هايي كه در منطقه قرار دارند و آن‌هايي كه اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن‌آوري مربوط به پاراگراف 4 بالا را توليد مي‌كنند. اطلاعاتي را در رابطه با اقداماتي كه از سوي آن‌ها براي اجراي كارآمد معيارهاي تحميل شده در پااگراف 4، 5 ، 7، 9 و 15 اين قطعنامه انجام مي‌دهند و هر اطلاعات بيشتري كه ممكن است در اين رابطه مفيد باشد در خواست كنند.

ب) از دبيرخانه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاعاتي را در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوي آژانس براي تحقق كارآمد معيارهاي تحميلي پاراگراف 13 اين قطعنامه و هر اطلاعات بيشتري كه ممكن است در اين رابطه مفيد باشد، درخواست كند.

ج اطلاعات مربوط به نقض هاي اظهار شده‌ي معيارهاي تحميلي پاراگراف 4، 5، 7، 9 و 15 اين قطعنامه را بررسي و اقدام مناسبي براساس آن اتخاذ كند.

د) درخواست‌ها براي مستثني كردن چيزي در پاراگراف‌هاي 6، 8، 10 و 14 را بررسي و مبتني بر آن تصميم گيري كند.

ه) اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن‌آوري بيشتري را كه مخصوص به هدف پاراگراف 14 بالاست مشخص كند.

و) افراد و يا شركت هاي بيشتري را كه هدف معيارهاي تحميلي پاراگراف‌هاي 7 و 9 بالاست، مشخص كند.

ز) خط مشي‌هايي را ترويج دهد كه ممكن است براي تسهيل اجراي معيارهاي تحميلي اين قطعنامه ضروري باشد و در چنين خط مشي‌هايي در خواست از كشورها براي فراهم كردن اطلاعات ممكن درباره‌ي اين كه چرا هر فرد و يا شركتي اعتباري كه در پاراگراف‌هاي 7 و 9 مطرح شد را دارد و يا هر گونه اطلاعات براي شناسايي را مطرح مي‌كند.

ح) دست كم هر 90 روز يك بار درباره‌ي كارش به شوراي امنيت گزارش دهد و ملاحظات و توصيه‌هايش را به ويژه درباره‌ي راه‌هاي تقويت كارايي معيارهاي تحميلي پارگراف‌هاي 4، 5، 7 ، 9 و 15 بالا ارايه كند.

17- اين اعتقاد را دارد كه تعليق مطرح شده در پاراگراف 3 بالا در صورتي كه كامل باشد پايبندي ايران به مطالبات مطرح شده از سوي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را راستي‌ازمايي مي‌كند و به راه‌حل ديپلماتيك و از طريق مذاكره‌ منتهي مي‌شود كه تضمين مي‌كند برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا داراي هدف صلح‌آميز است و بر تمايل جامعه‌ي بين‌المللي را براي كار كردن به شكلي مثبت براي رسيدن به چنين راه‌حلي تاكيد مي‌كند مطابق با شروط بالا ايران را به تعامل رويارويي جامعه‌ي بين‌المللي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ترغيب مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه چنين تعاملي به نفع ايران خواهد بود.

18 – ايران را به ويژه به پرداختن به پيشنهادات چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، پادشاهي انگليس و ايالات متحده با حمايت نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپايي ترغيب مي‌كند كه اين پيشنهاد در قطعنامه‌ي 1696 براي فراهم كردن ترتيبات جامع بلند مدتي كه توسعه‌ي روابط و همكاري با ايران مبتني بر احترام دو جانبه و ايجاد اعتماد بين‌المللي نسبت به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌ي هسته يي ايران را اجازه مي‌دهد، مورد تاييد قرار گرفت.

19) بر اراده‌اش براي تقويت دوباره‌ي اختيار روند آژانس بين‌آلمللي انرژي اتمي بار ديگر تاييد مي‌كند از نقش شوراي حكام آ‌ژانس بين‌المللي انرژي اتمي حمايت مي‌كند.

مدير كل آژانس و دبيرخانه‌اش را به سبب تلاش‌هاي حرفه‌يي و بي‌طرفانه براي حل همه‌ي مسايل باقي مانده در ايران در چارچوب آژانس، تحسين و ترغيب مي‌كند، بر ضرورت تداوم فعاليت ‌آژانس براي روشن ساختن همه‌ي مسايل باقي مانده‌ي مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكيد مي‌كند.

20- ظرف 30 روز گزارشي را از مدير كل آژانس درباره‌ي اين كه آيا ايران تعليق كامل ودايمي همه‌ي فعاليت‌هاي ذكر شده در اين قطعنامه را برقرار كرده يا خير و نيز درباره‌ي روند پايبندي ايران به همه‌ي گام‌هاي مورد درخواست شوراي حكام آژانس و پايبندي‌اش به همه‌ي شروط اين قطعنامه مي‌خواهد تا به شوراي حكام و به موازات آن شوراي امنيت براي ملاحظه‌اش ارايه شود.

21- تاييد مي‌كند بايد اقدامات ايران را تحت بازنگري مستمر قرار دهد و بايد براي بازنگري مناسب بودن معيارهاي مطرح شده در اين قطعنامه از جمله تقويت، تغيير، تعليق و يا رفع معيارها آن طور كه ممكن است در راستاي پايبندي ايران به شروط اين قطعنامه لازم باشد، آمادگي داشته باشد.

22- قصدش را اعلام مي‌كند مبني بر اين كه در صورتي كه ايران به اين قطعنامه پايبند نبود معيارهاي مناسب بيشتري را تحت بند 41 فصل هفت منشور سازمان ملل تصويب كند تا ايران را به پايبندي به اين قطعنامه و مطالبات آژانس ترغيب كند و تاكيد مي‌كند كه تصميمات بيشتري مورد نياز خواهد بود اگر كه چنين معيارهاي بيشتري ضروري باشد.

23- تاييد مي‌كند كه چنين معيارهاي بيشتري در صورتي كه ايران به اين قطعنامه پايبند باشد، ضرورتي نخواهد داشت.

24- تصميم مي‌گيرد كه همچنان موضوع را پيگيري كند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates