29.10.2006

بیانیه اعتراض انجمن اسلامی دانشگاه علامه نسبت به محکومیت قضایی عضو این تشکل به جزای نقدی و 30 ضربه شلاق

پیک ایران:
بیانیه اعتراض انجمن اسلامی دانشگاه علامه نسبت به محکومیت قضایی عضو این تشکل به جزای نقدی و 30 ضربه شلاق

تشدید برخوردهای قضایی و انضباطی با فعالان دانشجویی در ماه‌های اخیر و ایجاد محدودیت‌های شدید برای فعالیت تشکل‌های مستقل دانشجویی در کنار انحلال و توقیف پی‌درپی آ‌ن‌ها، شائبه شکل‌گیری انقلاب فرهنگی دوم را در اذهان تقویت کرده است، واقعه‌ای که طی آن، جریانات و تفکرات منتقد از دانشگاه‌ها حذف شدند. فعالیت مجدد هسته‌های گزینش دانشجویان و اساتید، ظهور پدیده ابداعی “دانشجویان ستاره دار” به منظور تصفیه دانشگاه‌ها از دانشجویان دگراندیش و حذف بسیاری از استادان از عرصه آکادمی به بهانه بازنشستگی در کنار فشارهای پیدا و پنهان دیگری که بر دانشجویان و استادان وارد می‌شود نمونه‌های شفافی است که نشان می‌دهد جامعه دانشگاهی روزهای سختی را سپری می‌کند.
در این میان، صدور احکام قضایی پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی به اتهام اهانت به مقام رهبری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب و 30 ضربه شلاق به اتهام توهین به نگهبان دانشگاه از جانب شعبه 102 دادگاه عمومی برای محمدرضا رحیمی راد عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی یکی از آخرین مواردی است که ادعای سرکوب فعالان و جریان‌های اصیل دانشجویی را بیش از گذشته ثابت می‌کند و حقانیت و مظلومیت دانشجویان آرمان‌گرا را به نمایش می‌گذارد.
این احکام غیرقابل انتظار در حالی برای رحیمی راد صادر شده که وی در زمان اعتصاب غذای شماری از اعضای انجمن دانشجویان جمهوری‌خواه دانشگاه یزد به درخواست این تشکل و برای کمک به پایان مسالمت‌آمیز آن به دانشگاه یزد مراجعه کرده است. وی همچنین در تمام مراحل بازجویی، بازپرسی و جلسات دادگاه اتهامات انتسابی را رد کرده و جز پاره‌ای استنادات بی‌پایه و اساس و ساختگی که از جانب مسوولان سابق دانشگاه یزد ارائه شده هیچگونه ادله‌ای برای اثبات اتهامات وجود ندارد.
نکته تاسف بار در باره احکام قضایی مزبورآن است یکی از استنادات محکومیت نامبرده در خصوص هر دو اتهام، شکایت سرپرست سابق دانشگاه یزد در دولت اصلاحات(آقای مکیان) است که در دادنامه وی به صراحت به آن اشاره شده است، شکایتی که به نظر می‌رسد با مخالفت و ممانعتی از جانب وزارت علوم وقت مواجه نبوده است. صرف نظر از اختلاف دیدگاه جریان دانشجویی و اصلاح‌طلبان در جهت‌گیری‌ها، برخوردهای کینه‌توزانه و غیرموجهی از این دست با فعالان دانشجویی از جانب برخی از مدیران منسوب به اصلاح‌طلبان یکی از نکات شایسته تامل است که بخشی از چرایی به تعامل نرسیدن دانشجویان و اصلاح‌طلبان را روشن می‌کند. بی‌تردید پاره‌ای از بی‌اقبالی عمومی نسبت به شعارهای جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ناشی از تطابق نداشتن سخن و عمل اصلاح‌طلبان بود که بررسی آن البته به آسیب‌شناسی عملکرد اصلاح‌طلبان کمک می‌کند.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی مراتب اعتراض شدید خود را به نقض حقوق شهروندی و صدور احکام قضایی برای عضو این تشکل اعلام نموده و حاکمیت را به عدالت، انصاف و عقلانیت در مواجهه با فعالیت مسالمت‌آمیز دانشجویان دعوت می‌نماید. بی‌تردید برخوردهایی از این سنخ با فعالان دانشجویی، تاوان تاثیرگذاری، روشنگری و فعالیت منتقدانه است و در پیمودن راه آزادی و آزادگی اثرگذار نخواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه علامه طباطبایی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates