27.10.2006

واکنش بوش و شیراک به دور تازه غنی سازی در ایران

بی‌بی‌سی: جورج بوش دستيابی ايران به سلاح هسته ای را ‘غيرقابل قبول’ ناميده است.
ساعاتی پس از آنکه مقام های ايرانی آغاز دور تازه ای از فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را اعلام کردند، جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، گفته نتيجه ادامه چنين برنامه ای تنها ‘انزوای ايرانيان از جهان’ است.
خبرگزاری های ايرانی روز جمعه (27 اکتبر) از تزريق گاز به دومين مجموعه آبشار سانتريفوژ در ايران خبر دادند که بخشی از عمليات مربوط به غنی سازی اورانيوم به شمار می رود.

آقای بوش بدون آنکه اين خبر را تاييد کند، گفته ‘[در هر صورت] ايده اينکه ايران سلاح اتمی داشته باشد غيرقابل قبول است، هم برای ايالات متحده و هم برای ديگر کشورها که با آنها همکاری می کنيم تا برای ايران پيام واحدی بفرستيم.”

پيش از اين ژاک شيراک، رئيس جمهور فرانسه، گفته بود از تحريم “موقت و قابل تجديد نظر” ايران در صورت شکست مذاکرات برای تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم حمايت می کند.

گفتگو با رضا تقی زاده، کارشناس مسايل ايران – جام جهان نما

گزارش راديويی ابراهيم خلیلی درباره اهميت فنی اقدام تازه ايران

کشورهای اروپايی و آمريکا از ايران می خواهند فعاليت های مربوط به غنی سازی را به حال تعليق درآورد، اما مقام های جمهوری اسلامی علی رغم اعلام آمادگی برای مذاکره تا کنون اين خواسته را رد کرده است.

مذاکره برای تحریم ايران

در روزهای اخير دیپلمات های روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان مذاکراتی را برای دستیابی به موافقت هایی در زمینه چگونگی تحریم ایران آغاز کرده اند که شامل محرومیت بین المللی این کشور از دستیابی به تجهیزات قابل کاربرد در تسلیحات موشکی و فن آوری هسته ای خواهد شد.

در مذاکرات پنجشنبه شب (26 اکتبر) اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل و آلمان در مورد پيش نويس قطعنامه ای برای تنبيه ايران به خاطر خودداری آن کشور از تعليق غنی سازی اورانيوم که در دفتر نمايندگی بريتانيا در سازمان ملل برگزار شد و بيشتر جنبه غيررسمی داشت، اعضای گروه 1+5 عمدتا به بحث در اين مورد پرداختند که چگونه بايد در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل اين پيام را به ايران بدهند که غنی سازی را معلق کند.

يکی از موضوعات اساسی در اين بحث ها اين است که آيا نيروگاه هسته ای بوشهر بايد از تحريم های احتمالی مستثنی شود يا خير.

اين در حالی است که اخيرا محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در آنچه که به نشانه عزم وی به ادامه فعاليت های هسته ای جاری تعبير شد، گفت “تا رسيدن ملت ايران به قله های هسته ای تنها يک گام باقی مانده است.”

جمهوری اسلامی تاکيد دارد که برنامه های هسته ای خود را صرفا با هدف های صلح آميز دنبال می کند و اتهام تلاش برای توليد تسليحات اتمی در پوشش برنامه های جاری خود را رد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates