23.10.2006

آمادگی گروههای ايرانی برای رويت هلال ماه

خُسن آقا: ملت وقتی گوسفند شد عاقبت‌اش هم از این بهتر نمی‌شود
بی‌بی‌سی:

نماز عيد فطر از جمله مراسم مذهبی است که روز عيد برگزار می شود
در حاليکه در تعدادی از کشورهای مسلمان پايان ماه رمضان و فرارسيدن عيد فطر اعلام شده، ايران از تشکيل گروه هايی برای مشاهده هلال ماه اول شوال خبر داده است.
روز دوشنبه، 23 اکتبر، خبرگزاری دولتی ايران – ايرنا – از قول حجت الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه ای دفتر رهبر جمهوری اسلامی، گزارش کرد که يکصد گروه رصدگر شامل روحانيون و دانشگاهيان و افراد ديگر آماده رويت هلال ماه هستند و به اين منظور به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند.

آقای مروی گفته است که عده ای پيش بينی کرده اند که هلال ماه شامگاه دوشنبه در آسمان ايران رويت خواهد شد و به اين ترتيب، روز سه شنبه اول ماه شوال و عيد فطر خواهد بود.

به گفته وی، گروه های رصد گر در مناطقی مستقر می شوند که احتمال رويت در آنها بيشتر است.

آقای مروی گفته است که گزارش گروه های رصدگر در اختيار آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار می گيرد و نظر نهايی را وی اعلام خواهد داشت.

خبر تشکيل گروه های استهلال در ايران در حالی انتشار می يابد که در تعدادی از کشورهای مسلمان، روز دوشنبه اول ماه شوال و روز عيد فطر تعيين شده است.

شورای عالی قضايی عربستان سعودی در اطلاعيه ای اعلام داشت که روز يکشنبه 30 ماه رمضان و دوشنبه اول ماه شوال است و منابع مذهبی کويت نيز همين نظر را تاييد کرده اند.

کشورهای بحرين، قطر، امارات، ليبی، لبنان، افغانستان، ولايت سر حدی پاکستان و مسلمانان در بسياری از بخش های اروپا روز دوشنبه را به مناسبت عيد فطر جشن می گيرند اما تعداد ديگری از کشورهای عربی و اسلامی رويت هلال ماه در شامگاه يکشنبه را تاييد نکرده اند.

عيد فطر در اين دسته از کشورها احتمالا روز سه شنبه خواهد بود.

آقای مروی در مورد تفاوت بين ايران و برخی ديگر از کشورهای اسلامی در مورد آغاز و خاتمه ماه رمضان گفته است که دليلی ندارد که اگر هلال ماه در کشوری رويت شد، در ايران نيز رويت شود.

وی گفت در هيچ کشوری به اندازه ايران برای رويت هلال ماه سرمايه گذاری نشده و کشورهای عربی نيز، به گفته وی، دارای چنين سازوکاری نيستند.

آقای مروی افزوده است که در خصوص آشنايی با چگونگی رويت هلال ماه جلساتی با حضور امامان جمعه در سرتاسر کشور برگزار و به آنان در اين مورد آموزش داده شده است.

در مورد رويت هلال ماه از هواپيما، آقای مروی گفت که به نظر مراجع تقليد، رويت ماه از طريق هواپيما حجت شرعی ندارد هرچند می تواند مويد گزارش رويت از روی زمين باشد.

در اکثر کشورهای اسلامی، عيد فطر از جمله اعياد مهم محسوب می شود و معمولا با چند روز تعطيلی همراه است.

نماز عيد فطر از جمله مراسمی است که در اين روز برگزار می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates