21.10.2006

اولمرت: اسراییل علیه ایران اقدام می‌کند

آفتاب: نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی تند هشدار داد ایران باید بهای عقب‌نشینی نکردن از اهداف هسته‌ای‌اش را بپردازد. وی با لحنی که خبرگزای‌ها آن را شدیدترین سخنان اولمرت در مورد ایران دانستند گفت: در غیر اینصورت اسرائیل ممکن است مجبور به در پیش‌گرفتن اقداماتی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ایهود اولمرت در راه بازگشت به خانه‌اش پس از سفری سه روزه به مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آنها باید بدانند اگر با هر مصالحه‌ای مخالفت کنند باید بهای آن را نیز بپردازند.

بنا به این گزارش وی مستقیما از تهدید حمله نظامی علیه ایران کاری که 25 سال پیش اسرائیل در مورد نیروگاه هسته‌ای عراق انجام داد، سخن نگفت.

اما یک روز پیش اولمرت در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود: ایران باید از عواقب ناسازگاری‌هایش بترسد.
اسرائیل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را قبول ندارد. اما در گذشته نیز بیشتر ترجیح می‌داد از رویه قدرت‌های بزرگ در مقابل ایران حمایت کند تا اینکه اعلام کند رهبری مبارزه جهانی علیه ایران را برعهده خواهد گرفت.
اما پس از امتناع مکرر ایران از پذیرش طرح‌های مختلف مصالحه و اصرار بر ادامه غنی‌سازی، اولمرت چندین بار با لحن بسیار تند به ایران هشدار داده است.
اولمرت افزود: باید خط قرمزی رسم شود که کسی حق عبور از آن را نداشته باشد. از نظر وی زمان هنوز به پایان نرسیده و ممکن است در آینده نیاز به انجام اقداماتی وجود داشته باشد.
این در حالی است که با افزایش تهدید مقامات اسرائیل برای حمله به ایران کارشناسان نظامی در مورد توانایی اسرائیل برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران تردید دارند. در عین حال کارشناسان معتقدند حمله به چند سایت هسته‌ای می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به مدت چندسال به تاخیر بیندازد.
در ادامه گزارش آمده است رئیس جمهور ایران نیز در روز جمعه رهبران اسرائیل را گروه‌های تروریست معرفی کرد و خطاب به آنها گفت: شما یک گروه تروریستی در منطقه ایجاد کرده‌اید . . . به نفع شماست که از این جنایات فاصله بگیرد . . . احمدی‌نژاد افزود: این یک اولتیماتوم است پس فردا شکایت نکنید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates