21.10.2006

در حاليکه نام رشوه گيرنده ايرانی هنوز از سوی حکومت ايران افشا نشده، رئیس شرکت استات‌اویل بخاطر پرداخت رشوه از عضویت در ستاد ضد فساد نروژ است

پیک ایران:
رئیس شرکت استات‌اویل نروژ به دنبال اعتراف این شرکت به پرداخت رشوه (در حاليکه نام رشوه گيرنده ايرانی هنوز از سوی حکومت ايران افشا نشده است) برای تصاحب پروژه‌های گاز در ایران، از عضویت در ستاد ضد فساد نروژ کناره‌گیری کرد.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از خبرگزاری آسیوشیتدپرس،‌ جانیک لیندباک رئیس شرکت دولتی نفت نروژ، استات‌اویل،‌جمعه اعلام کرد که از عضویت در گروه ضد فساد سازمان شفافیت بین‌الملل در نروژ کناره‌گیری کرده است تا خود را از تخلفات مالی استات‌اویل در پرونده پرداخت رشوه به یک عامل ایرانی، مبرا سازد.
لیندباک در سال 2003 پس از آنکه شرکت استات‌اویل به پرداخت رشوه در جریان یک معامله با ایران متهم شد، به ریاست این شرکت منصوب گردید و عملا نقشی در این رسوایی مالی نداشت، با این حال وی روز جمعه از عضویت در گروه ضد فساد سازمان شفافیت بین‌الملل در نروژ که خود در سال 1999 از بنیان‌گذاران آن بود، کناره‌گیری کرد.
وی پس از استعفا گفت:‌ من به هیچ وجه با فعالیت‌های عضویت در گروه ضد فساد سازمان شفافیت بین‌الملل در نروژ برای افزایش شفافیت و مبارزه با فساد مخالف نیستم، اما به هیچ وجه دوست ندارم رسوایی‌های مالی استات‌اویل دامن ستاد ضد فساد نروژ را آلوده کند.
استعفای لیندباک یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که استات‌اویل رسما به پرداخت رشوه به یک عامل ایرانی برای تصاحب پروژه‌های توسعه میادین 6، 7 و 8 آزادگان ایران اعتراف کرد و جریمه 21 میلیون دلاری دولت آمریکا را پذیرفت.
رسوایی فوق در سال 2003 فاش شد که بر اساس آن استات اویل متهم شد که قرارداد 15.2 میلیون دلاری آن با شرکت‌ ایرانی مشاوره سرمایه‌گذاری هورتون در ژوئن 2002 بخشی از اقداماتی برای رشوه دادن به مقامات نفتی ایران بوده است. این رسوایی موجب استعفای مدیر اجرایی استات‌اویل و هیئت مدیره آن شد. نروژ قصد دارد هفته آینده کنفرانس بزرگ بین‌المللی مبارزه با فساد در صنایع نفت، گاز و معادن را در اسلو برگزار کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates