20.10.2006

تعقيب قضائی شش روزنامه نگار ايرانی طی يک هفته

بی‌بی‌سی:
چاپ کردن عکس آيت الله منتظری در صفحه نخست نشريه طی هفده سالی که از برکناری وی می گذرد اقدامی بی سابقه بود
طی يک هفته گذشته سه روزنامه نگار کرد در ايران بازداشت شده اند و سه روزنامه نگار ديگر در جنوب ايران نيز پس از آنکه ساعتها را در بازداشت گذراندند با پرداخت وثيقه آزاد شدند، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعيه ای اين بازداشتها را محکوم کرده است.
پنجشنبه هفته گذشته (چهاردهم اکتبر) فرهاد امين پور، رضا علی پور و سامان سليمانی در دفتر هفته نامه روژ هه لات (مشرق) در شهر سنندج بازداشت شدند و پس از يک هفته، رئيس دادگستری استان کردستان اين سه روزنامه نگار را متهم کرده که “با اخذ مبالغ هنگفتی دلار از طريق عناصر شناخته شده مرتبط با آمريکا در شمال عراق اقدام به تبليغ سياستهای واگرايانه قومی و تشويش اذهان عمومی با هدف تضعيف جمهوری اسلامی می کردند”.

اما آن گونه که رضا معينی، از سازمان گزارشگران بدون مرز می گويد، هفته نامه روژ هه لات که اين سه روزنامه نگار کرد منتشر می کردند، در مقايسه با ديگر نشريات کرد، روشی ميانه رو داشت و از تندروی پرهيز می کرد.

آقای معينی می گويد روژ هه لات نشريه ای بود که به مسائل نظری می پرداخت و نزديک به اصلاح طلبان درون نظام جمهوری اسلامی بود.

به گفته آقای معينی، نويسندگان روژ هه لات در کنار گروهی از روشنفکران کرد و نمايندگان پيشين کردستان در مجلس شورای اسلامی، در تلاش برای تشکيل جبهه متحدی در کردستان ايران بودند و با پرهيز از تندروی، به مسائل ملی، منطقه ای و قومی می پرداختند.

اوائل هفته جاری در شهرستان دشتستان در جنوب ايران نيز حسين روئين سردبير هفته نامه سفير دشتستان همراه با حروفچين نشريه دستگير شدند، حروفچين نشريه آزاد شد اما دادسرا تنها با تأمين وثيقه حاضر به آزاد کردن سردبير و مديرمسئول نشريه شد و هفته نامه را نيز توقيف کرد.

دليل توقيف سفير دشتستان توهين به مقامات کشور اعلام شد.

سفير دشتستان در شماره اين هفته خود عکس آيت الله منتظری، جانشين برکنارشده آيت الله خمينی را در صفحه نخست خود چاپ کرده و در شماره های هفته گذشته و هفته جاری مطالبی چاپ کرده بود که اعتراض امام جمعه دشتستان را برانگيخت و پس از آن بيانيه ای عليه اين نشريه با امضای امت حزب الله دشتستان منتشر شد که در آن آمده بود: “هنر گردانندگان سفير دشتستان از گور در آوردن مردگان […] سياسی و توهين و جوسازی عليه ارکان نظام و بويژه هر ارگان و فردی است که به نحوی مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی باشد”.

امضاکنندگان بيانيه به مسئولان قضائی هشدار دادند که اگر سفير دشتستان را توقيف نکنند و گردانندگان آن را تحت تعقيب قرار ندهند مطابق با محتويات وصيتنامه آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، “شاهد اقدام آهنين و انقلابی مردم خشمگين و انقلابی در تأدب خاطيان خواهند شد”.

عده ای نيز در مقابل دفتر نشريه دست به تظاهرات زدند و بسوی آن سنگ پرتاب کردند.

چاپ کردن عکس آيت الله منتظری در صفحه نخست نشريه و تمجيد از او طی هفده سالی که از برکناری وی از جانشينی رهبری ايران می گذرد اقدامی بی سابقه بود.

رضا معينی می گويد سفير دشتستان در حالی که به تمجيد از آيت الله منتظری پرداخته، از محمدتقی مصباح يزدی، روحانی پرنفوذ محافظه کار به عنوان فردی “عافيت طلب و سوء استفاده چی ياد کرده که سابقه انقلابی ندارد”.

آن گونه که در اطلاعيه گزارشگران بدون مرز آمده، شنبه گذشته (چهاردهم اکتبر) در شهر بوشهر نيز روزنامه نگاری به نام حسين شاکری که در نشريه پيام جنوب به دادسرا احضار شده و چون قادر به تأمين وثيقه ده ميليون تومانی که برای او تعيين شده نبوده، راهی زندان شده است.

اتهام اين روزنامه نگار، بر هم زدن نظم عمومی عنوان شده است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates