14.10.2006

فعاليتهای ايران در بازسازی لبنان

بی‌بی‌سی:
حمله اسرائيل خسارات گسترده ای به لبنان وارد کرد و تلفات غيرنظامی فراوانی برای اين کشور به بارآورد
خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارشی از فعاليتهای ايران در بازسازی اماکن عمومی لبنان داده که طی حمله اسرائيل به اين کشور ويران شدند يا آسيب ديدند.
آن گونه که از گزارش اين خبرگزاری برمی آيد، با اينکه اقدامات دولت ايران در بازسازی لبنان عمدتاً بر مناطق شيعه نشين اين کشور متمرکز است اما بخشی از اين اقدامات را بازسازی اماکن دينی اهل سنت و حتی مسيحيان تشکيل می دادند.

هيئتی از ايران برای نطارت بر اين بازسازی به لبنان اعزام شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از حسام خوشنويس که رياست اين هيئت را به عهده دارد خبر داده که ايران شصت مدرسه را در محل شيعه نشين جنوب بيروت، موسوم به “الضاحية الجنوبية” و چهل مدرسه را در دره بقاع بازسازی می کند و برای بازسازی يکصد مدرسه ديگر نيز اعلام آمادگی کرده است.

به گفته آقای خوشنويس، ايران همچنين در حال بازسازی چهار بيمارستان در دره بقاع، پنج بيمارستان در حومه جنوبی بيروت و ‪ ده‬بيمارستان در جنوب لبنان است که بازسازی شش بيمارستان تاکنون به پايان رسيده است.

وی همچنين گفته که بازسازی و نوسازی ‪ سی‬مسجد، حسينيه، مصلی و ديگر اماکن مذهبی در استان بقاع ، ‪ بيست‬مرکز دينی در حومه جنوبی بيروت و پنجاه ‬مرکز در جنوب لبنان نيز به دست ايران در حال اجراست و بازسازی مراکز دينی منحصر به شيعيان نمی شود بلکه اهل سنت و مسيحيان را نيز در بر می گيرد.

آن گونه که آقای خوشنويس گفته، ايران بازسازی چندين جاده اصلی و راههای فرعی 150 روستا و همچنين بازسازی ‪ يازده پل را نيز به عهده گرفته است.

به گفته وی، هزينه ای که فعاليتهای ايران برای بازسازی لبنان در بر دارد بين ‪ ۳۵‬تا پنجاه‬ ميليون دلار برآورد شده است.

سه ماه پيش به دنبال ربوده شدن يک سرباز اسرائيلی به دست چريکهای گروه شيعی حزب الله لبنان، خاک اين کشور هدف حمله شديد ارتش اسرائيل قرار گرفت و ده هزار سرباز اسرائيلی مناطق جنوبی لبنان را بيش از يک ماه به اشغال خود درآوردند.

حمله اسرائيل خسارات گسترده ای به لبنان وارد کرد و تلفات غيرنظامی فراوانی برای اين کشور به بارآورد.

طی دوران حمله به اسرائيل، ايران از لبنان و حزب الله حمايت کرد اما در عين حال تأکيد ورزيد که حمايتش از حزب الله تنها در حد پشتيبانی معنوی و سياسی است.

ايران طی سالهای پس از از انقلاب حضور چشمگيری در عرصه های مختلف سياسی، اقتصادی و اجتماعی لبنان دارد و نهادهای مختلف ايرانی در لبنان فعالند.

غير از ايران برخی از کشورهای عربی نيز مستقيماً در بازسازی لبنان فعاليت می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates