14.06.2003

بررسی نقش نیروهای امنیتی «انصار حزب الله» و ارتباط آنها با نیروی انتظامی و حاکمیت

بررسی نقش نیروهای امنیتی «انصار حزب الله» و ارتباط آنها با نیروی انتظامی و حاکمیت، از دید یک حزب اللهی سابق
اردوان نیکنام (رادیو فردا): شاهدان عینی و خبرگزاریها گزارش می کنند که خیابانهای اطراف کوی دانشگاه تهران در شب گذشته شاهد قدرتنمایی و تاخت و تاز شبه نظامیان تندوری موسوم به حزب الله بود. آنان با انواع سلاحهای سرد دانشجویان و رهگذران را به باد کتک می گرفتند. این در حالی بود که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در پی شب نخست ناآرامیها، از کسانی که وی آنان را جوانان حزب الله خوانده بود؛ درخواست کرد که در صحنه اغتشاشها حاضر نشوند. با این همه امیر فرشاد ابراهیم از اعضای پیشین گروه حزب الله می گوید که رهبر در گفته های خود عملا چراغ سبز عملیات را به افراطیون هوادارش نشان داده است.
امیر فرشاد ابراهیمی: البته ایشان عملا اعلام کرد که مردم به صحنه بیایند و در ورامین اعلام کردند که بار دیگر ملت ایران جواب این شورشیان را مثل سال 78 خواهند داد که به نوعی می شود گفت که رمز عملیات را اعلام کردند و بعد از صحبت ایشان ما دیدیم که مجددا نیروهای شبه نظامی امثال حزب الله به صحنه آمدند و ما شدیدترین برخوردها را در این 4 روزی که این اغتشاشها ایجاد شده، شدیدترین حمله ها را بعد از صحبت ایشان در ورامین دیدیم. که به هر جهت ما می گوییم که نیروی انتظامی تا حدودی حافظ امنیت مراسمها بوده ولی اینها به صحنه آمدند و آخرین آلترناتیو جهت ایجاد امنیت ما می بینیم که همین نیروهای شبه نظامی حزب الله هستند.

ا.ن.: از این عضو پیشین انصار حزب الله در باره نقش این گروه در درگیریها و تقابل آنان با نیروی انتظامی پرسیدم:

امیر فرشاد ابراهیمی: به هر جهت نیروی انتظامی هم از وجود اینها راضی نیست. شما نگاه کنید که دیشب که ما با اینها مقابل کوی بودیم نیروی انتظامی هم به نوعی می شود گفت عملکرد اینها هم یک پارادوکس اایجاد می کند در مقوله امنیتی در داخل شهرها، در صورتیکه حالا این حرکات تبعات منفی داشته باشد می بینیم که هیچکس مسئولیت عملکرد اینها را برعهده نمی گیرد و مطمئن باشید که نیروی انتظامی با اینها در تناقض است در عملکردشان. اما می بینیم که اینها یکه تاز صحنه هستند و کسی هم توان برخورد را با اینها ندارد و علنا بعضی مواقع دیده می شود که یک نیروی وابسته به حزب الله در درگیریها و در تجمعات حضور پیدا می کند و برای یک سرهنگ نیروی انتظامی هم خط مشی تعیین می کند و به او دستور می دهد که این کار را بکنید و آن کار را نکنید و یا خیابانها را می بندند و کسی هم نمی تواند؛ توان برخورد ندارد. آنهم نه به خاطر تعدد نیروهای اینهاست، بلکه به خاطر پشتوانه محکمی است که اینها با حاکمیت دارند.

اما انگیزه این افراد موسوم به حزب الله یا لباس شخصی در ضرب و شتم مردم یا عربده جویی در خیابانها چیست؟

امیر فرشاد ابراهیمی: حداقل من به جرئت می توانم بگویم تا آن سالهایی که من عضو این گروه بودم سالهای 78 و 79، نیروهایی بودند که برای اعتقادات خودشان کار می کردند. این که صرفا می توان گفت بازمانده های جنگ 8 ساله بودند و آمده بودند به نوعی در همین جریانهای حزب الله که شهادت را جستجو کنند. به هر حال عملکرد همه عقیدتی بود. حالا شاید آن عقیده تا حدودی به خطا رفته بودند. اما امروز که نگاه می کنیم می بینیم که نیروهای جدیدی هستند، چهره های جدیدی هستند و من به جرئت می توانم بگویم که اینها حداقل بخش عمده ای از آنها به خاطر نفع اقتصادی آمده اند و اینها آمده اند که، حداقل سران اینها آمده اند که یک نوع حاشیه امنی پیدا بکنند برای فعالیتهای اقتصادیشان و آن مسائل عقیدتی رنگ باخته است.

اردوان نیکنام، مصاحبه با فرشاد امیرابراهیمی (تهران)

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates