30.09.2006

حدود 10 درصد گدايان دستگير شده در تهران دارای تحصيلات ديپلم و عاليه بوده اند

روشنگری: محمدى مديركل آسيبهاى اجتماعى شهردارى تهران در گفتگو با ايسنا آماری از کسانی که به خاطر گدايی در سطح تهران جمع آوری و دستگير شدند ارائه داد. براساس اين آمار “از مجموع 2هزار و 672 متكدي، 263 نفر داراى تحصيلات بالاى ديپلم و عاليه بوده‌اند كه بنا به دلايل مختلف از جمله اعتياد به اين سرنوشت دچار شده‌اند.”
مشروح گزارش به نقل از ايسنا:

مديركل آسيبهاى اجتماعى شهردارى تهران از تغيير شيوه تكديگرى خبر داد و گفت: جمع‌آورى متكديان گدانما موجب شده تا آنها به سمت فال، آدامس و گل فروشى و نوازندگى روى آورده و يا با ظاهر مرتب و شخصيت معتبر اجتماعى و بهانه و قصه‌هاى ساختگى تكديگرى كنند.

محمدى در گفت‌وگو با خبرنگار ,شهرى, ايسنا با اشاره به اين كه جمع‌آورى متكديان همچنان ادامه دارد، افزود: متكديانى كه هنوز جمع‌آورى نشده‌اند، با آغاز طرح جمع‌آورى متكديان علاوه بر تغيير شيوه از سطح شهر به اماكنى دور از دسترس بويژه مترو، فرودگاهها و زيارتگاهها پناه برده و در اين اماكن با سوء استفاده از احساسات مردم تكديگرى مي‌كنند.

وى با تاكيد بر هوشيارى شهروندان و همكارى آنها با شهردارى در جمع‌آورى متكديان و جلوگيرى از افزايش تكديگرى در جامعه گفت: مشاركت شهروندان در اطلاع‌رسانى و تماس با شماره 137 جهت جمع آورى متكديان و همچنين در كمك نكردن مالى به آنها بسيار حائز اهميت است و تاثير زيادى در كاهش اين ناهنجارى اجتماعى به دنبال دارد.

مديركل آسيبهاى اجتماعى شهردارى تهران‌ تصريح كرد: گشتهاى شهردارى نيز با هماهنگى ساير دستگاهها متناسب با تغيير شيوه متكديان در اماكن تجمعشان حضور يافته و نسبت به جمع‌آورى آنها اقدام مي‌كند كه اين امر نيازمند همكارى و مشاركت جدى شهروندان است.

وى افزود: گشتهاى شبانه‌روزى شهردارى تهران در شمال، جنوب، غرب و شرق تهران به صورت مستمر اقدام به جمع‌آورى متكديان مي‌كنند.

محمدى از جمع‌آورى 3هزار و 991 متكدى در 5 ماهه گذشته امسال خبر داد و گفت: 22 ارديبهشت ماه امسال طرح جمع‌آورى متكديان آغاز شده كه از آن زمان تا سوم مهر ماه اين تعداد متكدى جمع‌آورى شده است.

به گفته وي،974 نفر از مجموع متكديان بي‌خانمان بوده و به گرمخانه و 366 نفر از آنها هم كه كودكان بودند به مركز ياسر و نواب تحويل شده‌اند.

محمدى افزود: بيش از 2هزار و 600 متكدى نيز در مركز پذيرش شده و تعدادى از آنها با ضمانت و تعهد ترخيص و يكهزار و 972 نفر جهت انجام مراحل بعدى نگهدارى شدند.

وى گفت: پس از طى مراحل اوليه و آزمايش، با حكم قاضى بيش از يكهزار و 350 نفر تعيين تكليف شده‌اند.

مديركل آسيبهاى اجتماعى شهردارى تهران به ايسنا افزد: بر اساس حكم قاضى همچنين659 نفر از متكديان جمع‌آورى شده به زندان رفتند. 56 نفر تحت پوشش كميته امداد امام خمينى (ره) رفته و 181 نفر نيز به سازمان بهزيستى تحويل شده‌اند. 113 متكدى به شهرستان محل زندگى و 142 متكدى پاكستانى نيز توسط شهردارى از مرز به كشورشان بازگردانده شده‌اند.

به گفته وي، تنها 5 درصد از متكديان نيازمند واقعى بوده و برخى از متكديان هنگام جمع‌آورى ميليونها تومان دارايى به همراه داشتند.

محمدى اظهار داشت: از مجموع 2هزار و 672 متكدي، 263 نفر داراى تحصيلات بالاى ديپلم و عاليه بوده‌اند كه بنا به دلايل مختلف از جمله اعتياد به اين سرنوشت دچار شده‌اند.

وى يادآور شد: عليرغم اين كه طبق مصوبه شوراى عالى ادارى بسيارى از دستگاههاى اجرايى موظف به همكارى براى ساماندهى متكديان هستند، اما تعداد قابل توجهى از وظايف اين دستگاهها را شهردارى انجام مي‌دهد و در اين زمينه برخى دستگاهها همكارى نكرده‌اند.

وى گفت: وزارت كشور اعتبارى براى ساماندهى متكديان تخصيص نداده و سازمان فنى و حرفه‌اى نيز به وظيفه خود جهت حرفه‌آموزى و ارائه گواهى اشتغال به آن دسته از افراد نيازمند عمل نكرده است.

محمدى افزود: همچنين بانك اطلاعاتى كه بايد در زمينه ساماندهى متكديان توسط وزارت كشور راه‌اندازى مي‌شد، عملياتى نشده و اداره اتباع نيز اقدام به انتقال متكديان خارجى نكرده و شهردارى خود براى انتقال آنها اقدام كرده است.

مديركل آسيبهاى اجتماعى شهردارى تهران تصريح كرد: در عين حال همكارى نيروى انتظامي، كميته امداد امام خمينى (ره) و بهزيستى مطلوب بوده اما بهزيستى داراى محدوديتهايى جهت تحت پوشش قرار دادن جامعه هدف خود است كه بايد جهت توانمندسازى اين سازمان چاره‌انديشى شود.

وى مزاياى جمع‌آورى متكديان را موفقيت‌آميز دانست و افزود: ساماندهى متكديان نيز مطلوب بوده اما انتظار همكارى بيشتر از دستگاهها را داريم.

به گفته وى از ابتداى سال جارى تاكنون 200 ميليون تومان براى اجراى طرح جمع‌آورى و ساماندهى متكديان هزينه شده است.

محمدى از فعال شدن گرمخانه‌هاى شهردارى در سه منطقه تهران همزمان با آغاز فصل سرما خبر داد و به ايسنا گفت: اين گرمخانه‌ها جهت انتقال كارتن خوابها و افراد بي‌خانمان و جلوگيرى از مرگ و مير آنها در فصل سرما فعال خواهند شد.

وى افزود: تعداد كارتن خوابهاى تهران بسيار كاهش يافته و عمدتا افراد باقى مانده كارتن خوابهايى هستند كه از ديد گشتهاى شهردارى پنهان مانده و به دليل مخفى شدن در اماكن خارج از ديد جمع‌آورى نشده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates