28.09.2006

وقتی که خریت گریبان غرب را هم می گیرد

بازتاب: چهره‌اي متفاوت؛ نخستين رهبر زن مسلمانان آمريكا

جامعه مسلمانان آمريكا، از برجسته‌ترين جوامع اين كشور است و تحولات آن به صورت جدي مورد توجه اصحاب رسانه‌هاي آمريكاست.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، «نيويورك تايمز» ماجراي مسلمان شدن زني را تشريح كرده كه اكنون رهبر مسلمانان شمال آمريكاست.

چند سال پيش در يكي از كلاس‌هاي تاريخ اسلام، دانشجويان در حال بحث بر سر يكي از گفته‌ها بودند كه به حضرت محمد (ص) نسبت داده شده بود: «هرگاه خداوند بخواهد ملتي را نابود كند، يك زن را رهبر آنان قرار مي‌دهد».

«اينگرد متسون»، استاد كلاس گقت: اين آموزه بايد بنابر شرايط تاريخي آن در آن زمان بررسي شود؛ زماني‌كه جوامع اسلامي به شدت قبيله‌اي بودند.
يك دانشجوي مرد عربستاني مي‌گفت: اين گفته‌ها مقدس است و نبايد به هر حال خلاف آن رفتار شود، اما استاد بر حرف خود پافشاري مي‌كرد.

اين استاد هم اكنون بار ديگر با اين مسئله روبروست، پرفسور متسون 43 ساله، يك گرويده به اسلام در همين ماه به عنوان رئيس جامعه اسلامي شمال آمريكا، بزرگ‌ترين سازمان گروه‌هاي مسلمان آمريكا و كانادا برگزيده و به تنها صداي گروهي مذهبي تبديل شد كه به شدت تحت انتقاداتي با رنگ تروريسم هستند.
او هم نخستين زن و هم نخستين كانادايي غير مهاجري است كه به اين مقام مي‌رسد. حاميان او اين امر را فرصت خوبي براي اين مي‌دانند كه نشان دهند. مسلمانان شمال آمريكا، جامعه‌اي متفاوت با ريشه‌هاي واقعي هستند.

در كنفرانس سالانه جامعه اسلامي در «شيكاگو» كه انتخاب او رسما اعلام شد، هزاران نفر از مسلمانان براي عكس گرفتن با او به آنجا هجوم آوردند.
جامعه اسلامي شمال آمريكا داراي بيست هزار نفر عضو است كه از همه قشرهاي جامعه هستند؛ از دانشجويان تا انجمن‌هاي حرفه‌اي پزشكان و حقوقدانان تا هيأت رئيسه مسجدها يا فعالان سياسي.

خانم متسون با منشي آرام و قدي كوتاه به عنوان يك كاتوليك از قشر متوسط جامعه در «كيچنر» كانادا متولد شد (حدود 60 مايلي جنوب غربي «تورنتو»). او بيشتر به موسيقي به عبادت خداوند در كليسا علاقه داشت.
متسون در شانزده سالگي، رفتن به دعاي دسته جمعي را متوقف كرد. وي در اين زمينه مي‌گويد: «من معتقدم كه اين حركت بزرگي براي درك مذهبم بود».

او به تدريج پرسش‌هايي راجع به در مورد «كاتوليسم» و معنويت از معلمانش مي‌پرسيدو در دانشگاه «واترلو» به تحصيل در فلسفه و هنرهاي زيبا پرداخت. وي همچنين در سال 1986 و در حالي ‌كه در پاريس در حال تحصيل بود، با نخستين دوست مسلمان خود ملاقات كرد. به اين ترتيب وي در بازگشت، مطالعاتش را در مورد اسلام گسترش داد و در كلاس‌هاي عربي شركت كرد به گونه‌اي كه او هم اكنون به راحتي عربي صحبت مي‌كند.

متسون براي نخستين بار در جزيره‌اي در يكي از درياچه‌هاي كانادا در ملك خانوادگي دويست ساله خودشان با آشنايي با قرآن تحولي روحي يافت و در سال 1987 به عنوان يك استاديار دانشگاه، به اسلام گرويد. او در مصاحبه‌اي گفت: «اين جامعه مذهبي، چهارچوب خوبي براي تجربيات روحي به من مي‌داد».
او ادامه مي‌دهد: نخستين بار موضوع را با مادرش مطرح كرد. (پدر او هنگامي‌كه دوازده سال داشته درگذشته بود) و او بسيار متعجب شد، به ويژه اين‌كه پيش از او نيز خواهرش به يهوديت گرويده بود.

نخستين حضور او در جامعه عظيم مسلمانان پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه براي تدريس داوطلبانه به زنان افغاني در يك كمپ صد هزار نفري پناهندگان در پيشاور پاكستان بود كه البته بعدها طالبان از حضور زنان در كلاس‌هاي او جلوگيري كرد. او در همان‌جا با يك مهندس مصري ازدواج كرد.

متسون در سال 1989 به عنوان دانشجوي دكتراي تاريخ اسلام در دانشگاه «شيكاگو» پذيرفته شد و در ده سال تكميل اين دوره از تحصيلاتش، شوهر او، نقش عمده‌اي در بزرگ كردن بچه‌ها داشت.
او از همان زمان دانشجويي با جامعه اسلامي كه در سال 1963 تأسيس شده بود، رابطه داشت.
اين در حاي است كه مسلمانان آمريكا، حدود 6 ميليون نفر هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates