27.09.2006

مديرعامل خبرگزاری ايرنا استعفا داد

بی‌بی‌سی:
مدير عامل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، با ذکر اختلافاتی با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، که عمدتا به نحوه اداره روزنامه دولتی ‘ايران’ مربوط می شود، از پست خود استعفا داده است. اين درحالی است که روزنامه ‘ايران’ روز سه شنبه بالاخره پس از چهار ماه رفع توقيف شد.
احمد خادم المله، ضمن تلاش برای کمرنگ جلوه دادن اختلافات خود با محمد حسين صفار هرندی، وزير ارشاد، گفت: “بنده و آقای صفار هرندی در زمينه ‌های مختلف از جمله مسووليت روزنامه ايران و چگونگی اداره آن اختلاف نظر داشتيم و اين را يک امر طبيعی می دانم.”

به گزارش ايرنا وی افزود: “چون احساس كردم كه نمی ‌توانم با اين شرايط به كار ادامه دهم لذا مسووليت را برگرداندم، ضمن اينكه قبلا هم درخواست استعفای خود را تقديم رئيس محترم جمهوری اسلامی كرده بودم.”

آقای خادم المله شهريور سال گذشته پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری از سوی آقای صفار هرندی به مديريت ايرنا منصوب شده بود. وی جانشين غلامحسين اسلامی فر شده بود که سرپرستی خبرگزاری را به عهده داشت.

وی پيش از انتصاب به عنوان مديرکل ايرنا، برای 25 سال در اين خبرگزاری کار کرده بود و سمت های مختلفی از جمله سرپرستی گروههای خبری جنگ ايران و عراق، سردبيری بخش اجتماعی، سردبيری شيفت شب، مديريت کل اخبار داخلی و مديريت دفتر اين خبرگزاری در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک را به عهده داشت.

امتياز نشر روزنامه ايران متعلق به خبرگزاری جمهور اسلامی است و مديرکل اين خبرگزاری سردبير روزنامه را تعيين می کند.

رفع توقيف ‘ايران’

استعفای آقای خادم المله در حالی صورت می گيرد که روزنامه ايران روز سه شنبه پس از چهار ماه با حکم قضايی رفع توقيف شد.

اين روزنامه چهار ماه پيش در پی اعتراض های گسترده ترک زبان های ايران به کاريکاتوری که در ضميمه آخر هفته آن چاپ شده بود، توقيف شد و سردبير و طراح آن کاريکاتور جنجالی بازداشت شدند.

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز سه شنبه (26 سپتامبر) به نقل از محمد کرمی، رئيس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران، نوشت که پس از برگزاری چند جلسه دادگاه، قاضی اين پرونده رای به رفع توقيف از روزنامه ايران داد كه به گفته آقای کرمی اين حکم ‘يا ابلاغ شده يا به زودی ابلاغ خواهد شد.’

غلامحسين اسلامی فر، مدير مسئول روزنامه، يک ماه پيش به رای هيئت منصفه مطبوعات ايران از اتهام ‘ايجاد اختلاف بين اقشار جامعه و اهانت به مردم ترک ‌زبان’ تبرئه شده بود.

روزنامه ايران دوازدهم مه (22 ارديبهشت) در ضميمه آخر هفته خود کاريکاتوری از مانا نيستانی چاپ کرد که بسياری از ترک زبانان ايران آن را توهين آميز دانستند. در جريان اعتراض های گسترده به چاپ اين کاريکاتور در مناطق شمال غرب ايران که با دخالت نيروهای انتظامی همراه بود، دستکم چهار نفر کشته شدند.

خبرگزاری فارس روز سه ‌شنبه گزارش داد که جلال فياضی به عنوان مديرعامل بعدی ايرنا منصوب خواهد شد و كاوه اشتهاردی به عنوان مديرعامل موسسه روزنامه ايران انتخاب شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates