26.09.2006

طی 24 ساعت، سه سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر اعتراض خود را به نقض حقوق بشر در ایران ابراز داشتند

رادیوفردا: عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران سه سازمان جهانی ِ دفاع از حقوق بشری هستند که طی 24 ساعت گذشته در بیانیه هایی جداگانه، اعتراض خود را به تشدید برخوردهای امنیتی با فعالان عرصه های مختلف ایران ابراز داشته اند. سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود وضعیت علی اکبر موسوی خوئینی را مرکز توجه قرار داده و با نگرانی از شرایط او پس از حدود 100 روز بازداشت خواستار آزادی وی شد. فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران طی بیانیه ای شدیدأ از وضعیت روزنامه نگاران در ایران ابراز نگرانی کرد. بیانیه همچنین نسبت به سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد. در بیانیه ای جداگانه که روز سه شنبه منتشر شد، عفو بین الملل به عنوان گسترده ترین مرجع مستقل ناظر بر حقوق بشر در جهان به چند نمونه از نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد و در بخش های جداگانه به شرح جزئیات آن پرداخت.
نیوشا بقراطی (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:22 mins ]

تشدیدِ برخوردهای قضایی و انتظامی ِ جمهوری اسلامی ایران با فعالان عرصه های مختلف ِ سیاسی – اجتماعی و فرهنگی کشور، نگرانی مدافعین حقوق بشر را به دنبال داشته است. تنها در 24 ساعت گذشته، سه سازمان معتبر دفاع از حقوق بشر با صدور بیانیه هایی اعتراض خود را به آنچه نقض حقوق بشر در ایران می خوانند ابراز داشته اند.
نیوشا بقراطی (رادیو فردا): عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران سه سازمان جهانی ِ دفاع از حقوق بشری هستند که طی 24 ساعت گذشته در بیانیه هایی جداگانه، اعتراض خود را به تشدید برخوردهای امنیتی با فعالان عرصه های مختلف ایران ابراز داشته اند. سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود وضعیت علی اکبر موسوی خوئینی را مرکز توجه قرار داده و با نگرانی از شرایط او پس از حدود 100 روز بازداشت خواستار آزادی وی شده است.

در این بیانیه آمده است: علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی باید فورأ دستور آزادی بدون قید و شرط علی اکبر موسوی خوئینی نماینده سابق مجلس و معترض به بازداشت فعالان ایرانی را صادر کند. این بیانیه پس از آن منتشر می شود که چند روز پیش آقای موسوی خوئینی صراحتأ گفت از سوی مسئولین زندان اوین تحت شکنجه های روحی و جسمی شدید قرار دارد. وی روز 22 خردادماه در پی شرکت در تجمعی مسالمت آمیز برای دفاع از حقوق زنان دستگیر و بازداشت شد.

سازمان حقوق بشری دیگری که در اعتراض به سیاستهای امنیتی جمهوری اسلامی لب به اعتراض گشوده، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران است. این سازمان که یکی از بزرگترین حامیلان حقوق روزنامه نگاران در سرتاسر جهان است طی بیانیه ای شدیدأ از وضعیت روزنامه نگاران در ایران ابراز نگرانی کرده است. این بیانیه توقیف چند نشریه از جمله روزنامه پرخواننده شرق طی روزها و هفته های اخیر را «دوری گزیدن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران از آزادی بیان» دانسته است.

بیانیه اخیر فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران همچنین نسبت به سخنان غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است. آقای اژه ای گفته بود که غرب درپی بکارگیری روزنامه نگاران، دانشجویان و کارکنان دولت برای جاسوسی از طریق اعطای فرصت های مطالعاتی یا تحقیقاتی است. اظهاراتی که به گفته این بیانیه موجب فشار مضاعف بر روزنامه نگاران خواهد شد.

در بیانیه ای جداگانه که روز سه شنبه منتشر شد، عفو بین الملل به عنوان گسترده ترین مرجع مستقل ناظر بر حقوق بشر در جهان به چند نمونه از نقض حقوق بشر در ایران اشاره می کند و در بخش های جداگانه به شرح جزئیات آن می پردازد. عفو بین الملل با اشاره به آنچه سرکوب ایرانیان آذری زبان خوانده، تصریح می کند که دست کم 15 نفر از این افراد هم اکنون در بازداشت بسر می برند. این سازمان سپس با نام بردن از افراد بازداشت شده به شرح نحوه دستگیری آنان می پردازد.

عفو بین الملل بخش دیگری از این گزارش مفصل را همصدا با سازمان دیده بان حقوق بشر به وضعیت علی اکبر موسوی خوئینی اختصاص داده است. این نهاد پاسدار حقوق بشر همچنین به دستگیری بیش از 10 نفر از معترضان به احکام اعدام در مقابل دفتر سازمان ملل تهران اشاره می کند؛ افرادی که با شرکت در تجمعی صلح آمیز خواستار لغو حکم اعدام برای چهار زن محکوم به مرگ شده بودند. ر انتهای بیانیه خود، عفو بین الملل از شرایط نگهداری دستگیر شدگان ِ تمامی این موارد ابراز نگرانی شدید می کند و می افزاید که افراد مذکور تحت خطر شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. این سازمان مدافع حقوق بشر با اشاره به اینکه همه یا اکثر این بازداشتیان به دنبال بیان مسالمت آمیز عقاید خود دستگیر شده اند، خواستار آزادی فوری و یا محاکمه عادلانه آنان شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates