25.09.2006

قیمت نفت به زیر بشکه ای 60 دلار کاهش یافت

خُسن آقا:
دقت داشته باشید قیمت نفت مثل دماسنجی می مونه که حرارت خاورمیانه رو نمایش می ده، به این معنی که هروقت قیمت پایین بیاید یعنی مقداری حرارت و هیجان از سیاست خاورمیانه کم شده.

بی‌بی‌سی: قیمت نفت طی هفته های اخیر سیر نزولی داشته است
قیمت نفت در بازارهای جهانی برای اولین بار در شش ماه گذشته به زیر 60 دلار کاهش یافته است.
در نیویورک، بهای نفت خام با 61 سنت کاهش به 59.94 دلار در هر بشکه رسیده است. نفت خام برنت دریای شمال هم با کاهش 84 سنتی ، 59.57 دلار به فروش می رسد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در مقایسه با ماه ژوئیه، که 78 دلار در هر بشکه بود، افت زیادی داشته است.

عامل اصلی در کاهش قیمت نفت، کم شدن احتمال تحریم نفتی ایران به خاطر برنامه های هسته ای این کشور بوده است.

همچنین دست اندرکاران معاملات نفتی در اينکه دولت جمهوری اسلامی ايران در مناقشه اتمی خود و در صورت اعمال تنبيهات اقتصادی، از حربه نفت استفاده کند، ترديد دارند.

نفت سبک آمریکا در ماه مارس امسال زیر 60 دلار قیمت داشت، در حالی که نفت خام دریای برنت در ماه فوریه بیش از 60 دلار قیمت داشت.

تحلیلگران می گویند که پیش بینی اینکه قیمت ها در مقطع فعلی تا چه حد کاهش پیدا خواهند کرد، امر دشواری است.

ایون کالاهان، از بی ان پی پاریباس ( یکی از بزرگ ترین شبکه های بانکی دنیا که در بیش از 88 کشور فعالیت می کند ) می گوید که بازار در مورد مساله سقوط قیمت ها دو دسته شده است و گروهی بر این باورند که کاهش قیمت نفت موقتی است در حالی که گروه دیگر می گویند که قیمت نفت طی هفته آینده هم به سیر نزولی خود ادامه می دهد.

تونی نونان، از مدیران شرکت میتسوبیشی نیز در این رابطه گفته است که به نظرمی رسد پرونده اتمی ایران در حال رسیدن به یک توافق است و این امر بر بازار اثر گذاشته است.

کاهش قیمت نفت خام، باعث آسودگی خیال مصرف کنندگان خواهد شد. قیمت بالای بنزین وافزایش بهای نفت، سبب نگرانی مصرف کنندگان شده است و تحلیلگران می گویند که این امر می تواند در طولانی مدت بر تورم و دخل و خرج خانواده ها تاثیر بگذارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates