22.09.2006

پاسخ توليت مسجد جمكران به روزنامه «جمهوري اسلامي»

بازتاب:
به دنبال انتشار مقاله‌اي در روزنامه «جمهوري اسلامي» كه در بخشي از آن، به مسجد جمكران پرداخته شده بود، توليت مسجد جمكران با ارسال نامه‌اي، نسبت به اين مقاله پاسخ داد.

نظر به انتشار آن بخش از مقاله مذكور در «بازتاب»، توليت مسجد جمكران، رونوشت جوابيه مذكور را جهت انتشار به «بازتاب» نيز ارسال كرده است كه متن آن در ادامه مي‌آيد:

«قال‌تعالي‌:
( يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا ْ اتَّقُوا ْ اللَّهَ وَ قُولُوا ْ قَوْلاً سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَــلَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ )
(سورة‌ احزاب‌، آيه‌70)

مدير مسئول‌ محترم‌ روزنامه‌ جمهوري‌ اسلامي‌
سلام‌ عليكم‌

با درخواست‌ توفيق‌ بيشتر براي‌ اشاعه‌ فرهنگ‌ اصيل‌ اسلام‌ و انقلاب‌، مبارزه‌ با مظاهر جهل‌ و خرافات‌ و مقابله‌ با عوام‌ زدگي‌ به‌ استحضار مي‌رساند از آن‌جا كه‌ بخشي‌ از سرمقاله‌ آن‌ روزنامه‌ مورخ‌ 22 شهريور 1385 مطالبي‌ در ارتباط‌ با مسجد مقدّس‌ جمكران‌ بود لازم‌ دانستم‌ نكاتي‌ در اين‌ زمينه‌ ذكر نمايم‌، اميد است‌ روزنامه‌ در ستوني‌ مناسب‌، آن‌ را منعكس‌ كند.

1. چه‌ كسي‌ مسجد مقدّس‌ جمكران‌ را از نظر تقدس‌ به‌ گونه‌اي‌ معرفي‌ كرده‌ كه‌ از مساجدي‌ مانند مسجد الحرام‌، مسجد النبي‌، مسجد قبا، مسجد الاقصي‌، مسجد كوفه‌ و سهله‌ و مشاهد مشرفه‌ با فضيلت‌تر باشد، هرگاه‌ براي‌ اين‌ ادعا سندي‌ داريد آن‌ را ارائه‌ دهيد، تا از آنان‌ توضيح‌ بخواهيم‌. زيرا ما نگران‌ از پخش‌ چنين‌ شايعاتي‌ هستيم‌.

مسجد مقدّس‌ جمكران‌ به‌ نظر ما مكان‌ مباركي‌ است‌ كه‌ در هر هفته‌ صدها هزار نفر به‌ آن‌ مشرف‌ مي‌شوند، دو ركعت‌ نماز تحيت‌ و دو ركعت‌ نماز حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌ در آن‌ بجا مي‌آورند و با تضرع‌ در پيشگاه‌ خداوند و توسل‌ به‌ اولياء دين‌ عليهم السلام تعجيل‌ در فرج‌ مولايشان‌ را از خداوند مسئلت‌ نموده‌، و با توبه‌ و انابه‌ دل‌ و جان‌ خود را جلا مي‌دهند.

2. از سوي‌ چه‌ شخصيت‌ و يا نهادي‌ تبليغات‌ بي‌ سابقه‌ براي‌ حضور ميليوني‌ مردم‌ در اين‌ مسجد مقدّس‌ انجام‌ گرفته‌ و با چه‌ وسيله‌اي‌ از مردم‌ سراسر كشور خواسته‌اند كه‌ به‌ اين‌ مكان‌ توجه‌ نمايند، خوب‌ است‌ به‌ چنين‌ تبليغاتي‌ اشاره‌ فرمائيد.

آيا تشرف‌ علماء اعلام‌ و مراجع‌ بزرگ‌ تقليد، مقام‌ معظم‌ رهبري‌ دام‌ ظلهم‌ و خواص‌ از انسانهاي‌ وارسته‌ و بزرگوار به‌ اين‌ مكان‌ و راز و نياز با خداوند به‌ خاطر تبليغات‌ بي‌ سابقه‌ است‌؟ آيا حضور صدها هزار زن‌ و مرد و پير و جوان‌ از نقاط‌ دور و نزديك‌ در شب‌هاي‌ چهارشنبه‌ را شما مستند به‌ تبليغات‌ مي‌پنداريد بدون‌ ترديد چنين‌ نيست‌. به‌ نظر ما توجه‌ اقشار مختلف‌ مردم‌ به‌ اين‌ مكان‌ تنها به‌ خاطر همان‌ جملة‌ كوتاه‌ و نافذي‌ است‌ كه‌ از ناحيه‌ مقدسه‌ حضرت‌ بقية‌ الله الاعظم‌ «ارواحنافداه‌» نقل‌ شده‌ كه‌ فرمودند: به‌ مردم‌ بگو به‌ اين‌ مكان‌ مشرف‌ شده‌ آن‌ را عزيز شمارند و چهار ركعت‌ نماز در آن‌ بجا آورند. و بعد اضافه‌ فرمودند:
«من‌ صلاّهما فكأنما صلّي‌ في‌ البيت‌ العتيق‌»

نماز در اين‌ مسجد مقدّس‌ همانند نماز در خانه‌ كعبه‌ مي‌باشد.
لطفاً توضيح‌ دهيد چه‌ كسي‌ ادعا كرده‌ هركس‌ به‌ مسجد جمكران‌ بيايد امام‌ زمان‌ عليه السلام را زيارت‌ مي‌كند و كجا مسئولين‌ متعهد و متوليان‌ امور مسجد چنين‌ موضوعي‌ را مطرح‌ ساخته‌اند و بر فرض‌ اگر كسي‌ چنين‌ جمله‌اي‌ را گفته‌ باشد آيا مي‌توان‌ آن‌ را به‌ حساب‌ همه‌ گذاشت‌ و از نقاط‌ ضعف‌ تبليغات‌ مربوط‌ به‌ مسئولان‌ مسجد به‌ شمار آورد؟

3. نوشته‌ايد مسجد جمكران‌ بر اساس‌ يك‌ خواب‌ ساخته‌ شده‌ است‌! شما كه‌ پيشنهاد داده‌ايد نخبگان‌ با خطر عوام‌ زدگي‌ مقابله‌ كنند خوب‌ بود به‌ يكي‌ از مصادر تاريخي‌ مراجعه‌ مي‌نموديد و يا به‌ نظرات‌ صريح‌ مراجع‌ بزرگ‌ تقليد توجه‌ مي‌كرديد تا اينگونه‌ بي‌پروا به‌ خاطر غلبه‌ احساسات‌ از مباني‌ علمي‌ و تحقيقي‌ فاصله‌ نمي‌گرفتيد.

مرحوم‌ محدث‌ بزرگوار و عالم‌ جليل‌ القدر حضرت‌ آية‌ الله حاج‌ ميرزا حسين‌ نوري‌ رضوان‌ الله عليه‌ در كتاب‌ شريف‌ نجم‌ الثاقب‌ كه‌ به‌ دستور مرجع‌ بزرگ‌ جهان‌ تشيع‌ ميرزاي‌ شيرازي‌ قدس سره نوشته‌ شده‌ و به‌ تقريظ‌ آن‌ بزرگوار مزين‌ گرديده‌. در حكايت‌ اول‌ از يكصد حكايتي‌ كه‌ در كتابش‌ آورده‌ به‌ تفصيل‌ از كيفيت‌ احداث‌ مسجد مقدّس‌ جمكران‌ بحث‌ كرده‌ و بناي‌ آن‌ را به‌ دستور حضرت‌ بقية‌ الله «ارواحنافداه‌» دانسته‌ است‌ در اين‌ حكايت‌ تصريح‌ شده‌ كه‌ دستور ساختن‌ مسجد در بيداري‌ صادر شده‌ نه‌ در خواب‌.

حضرت‌ آية‌ الله العظمي‌ مكارم‌ شيرازي‌ «دامت‌بركاته‌» در اين‌ زمينه‌ چنين‌ فرموده‌اند:
«از جمله‌ سمپاشي‌هايي‌ كه‌ مي‌كنند اين‌ است‌ كه‌ مي‌گويند مسجد جمكران‌ نتيجه‌ خوابي‌ است‌ كه‌ يك‌ نفر در هزار سال‌ پيش‌ ديده‌ است‌!

اين‌ بي‌ خبران‌ غافل‌ نمي‌دانند مسجد جمكران‌ مربوط‌ به‌ خواب‌ نيست‌ بلكه‌ در سه‌شنبه‌ هفدهم‌ ماه‌ رمضان‌ سال‌ 373ه .ق‌ درب‌ خانه‌ حسن‌ بن‌ مثله‌ جمكراني‌ را مي‌زنند و او را از خواب‌ بيدار مي‌كنند و به‌ او مي‌گويند: «اجب‌ مولاك‌ صاحب‌ الزمان‌ . . .» او مي‌گويد دعوت‌ را امتثال‌ كردم‌ و رفتم‌ تا رسيدم‌ خدمت‌ امام‌ زمان‌ عليه‌ السلام‌ آن‌ بزرگوار فرمودند: اين‌ زمين‌ مقدس‌ و مورد عنايت‌ خدا است‌ مسجدي‌ به‌ دستور من‌ اين‌جا بساز، يعني‌ مسجدي‌ مي‌شود كه‌ روزي‌ كانون‌ دلها مي‌شود و از سراسر دنيا به‌ اين‌جا مي‌آيند مردم‌ تربيت‌ مي‌شوند توبه‌ مي‌كنند هدايت‌ مي‌شوند مشكلات‌شان‌ حل‌ مي‌شود جوانان‌ همانند پروانه‌ اطراف‌ اين‌ مسجد را مي‌گيرند. اي‌ بي‌ خبر اين‌ خواب‌ نيست‌ اين‌ بيداري‌ است‌ كه‌ در كتابهاي‌ معروف‌ و معتبر نقل‌ شده‌ و بسياري‌ از علماء و بزرگان‌ به‌ اين‌جا اهميت‌ داده‌اند و حتي‌ مرجع‌ سختگير و نقادي‌ همانند آية‌ الله العظمي‌ بروجردي‌ پاي‌ مسجد جمكران‌ را امضاء مي‌كند لابد يك‌ حسابي‌ در كار است‌»

خوب‌ بود نويسنده‌ اين‌ سر مقاله‌ كه‌ خود از ارادتمندان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ مي‌باشد تأملي‌ هرچند كوتاه‌ در تعبيرات‌ معظم‌ له‌ نسبت‌ به‌ مسجد مقدّس‌ جمكران‌ مي‌نمودند و پس‌ از آن‌ اظهار نظر مي‌كردند.

رهبر بزرگوار انقلاب‌ در ديدار مسئولين‌ مسجد با ايشان‌، مسجد مقدّس‌ جمكران‌ را گنجينة‌ فناناپذير شيعه‌ دانسته‌ و در نوشته‌ خود از آن‌ به‌ عنوان‌ مكان‌ متبرك‌ و پايگاه‌ عظيم‌ تشيع‌ ياد كرده‌اند.

مرحوم‌ استاد الفقهاء و المجتهدين‌ حضرت‌ آية‌ الله حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ قدس سره مسجد جمكران‌ را از آيات‌ باهرات‌ عنايت‌ آن‌ حضرت‌ دانسته‌ و فرموده‌اند من‌ به‌ صحت‌ اين‌ مسجد مبارك‌ قطع‌ دارم‌، اقبال‌ گسترده‌ اقشار مختلف‌ به‌ مسجد مقدّس‌ جمكران‌ عوام‌ زدگي‌ نيست‌ بلكه‌ خواص‌ از بندگان‌ صالح‌ خداوند و نخبگان‌ سطح‌ بالاي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ از صدها سال‌ پيش‌ به‌ اين‌ مكان‌ توجه‌ داشته‌اند و شخصيتهاي‌ بزرگي‌ مانند ملا محمّد تقي‌ مجلسي‌، شيخ‌ بهائي‌، فيض‌ كاشاني‌ و سايرين‌ براي‌ عبادت‌ به‌ اين‌ مكان‌ مشرف‌ مي‌گرديدند.

در خاتمه‌ از نويسنده‌ محترم‌ سئوال‌ مي‌كنم‌ آيا دعوت‌ از مراجع‌ بزرگ‌ تقليد براي‌ اقامة‌ نماز جماعت‌ و سخنراني‌ در جشن‌هاي‌ نيمة‌ شعبان‌، با حضور مداحان‌ فاضل‌ و متعهد در اين‌ مراسم‌، پخش‌ پوسترهاي‌ فرهنگي‌ و نشريات‌ متنوع‌ در سطوح‌ مختلف‌ براي‌ نمازگزاران‌، ترويج‌ اخلاق‌ و آداب‌ اسلامي‌، توصيه‌ به‌ رعايت‌ حدود و موازين‌ ديني‌ و انتشار دهها كتاب‌ درباره‌ معارف‌ اهل‌ بيت‌ عليهم السلام و خاصه‌ پيرامون‌ ويژگيهاي‌ حضرت‌ بقية‌ الله «ارواحنافداه‌» را نبايد كار فرهنگي‌ به‌ حساب‌ آورد؟

آيا حضور دهها چهرة‌ فاضل‌ و محقق‌ از برادران‌ حوزه‌ علميه‌ و تعداد زيادي‌ از خواهران‌ تحصيل‌ كرده‌ و آگاه‌، در شب‌هاي‌ چهارشنبه‌ ـ كه‌ مسئوليت‌ نشر فرهنگ‌ اصيل‌ مهدويت‌، پاسخ‌ به‌ مسائل‌ شرعي‌ و رفع‌ شبهات‌ را به‌ عهده‌ دارند ـ ترويج‌ خرافات‌ و عوام‌ زدگي‌ بايد قلمداد كرد؟ خوب‌ بود با ديدة‌ انصاف‌ به‌ نقاط‌ مثبت‌ مي‌نگريستيد و با رعايت‌ همه‌ جوانب‌ انتقاد مي‌كرديد، زيرا تكليف‌ شرعي‌ چنين‌ اقتضائي‌ را ايجاب‌ مي‌كند، ما هم‌ با آغوش‌ باز از آن‌ استقبال‌ مي‌كرديم‌.

آيا سزاوار است‌ سرمقاله‌ روزنامه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ كه‌ آرم‌ آن‌ مزين‌ به‌ قطرات‌ خون‌ شهدا است‌ و مسئوليت‌ آن‌ به‌ عهده‌ برادري‌ فاضل‌ و مبارز، جانبازي‌ فداكار كه‌ از يادگاران‌ حادثه‌ انفجار دلخراش‌ حزب‌ جمهوري‌ اسلامي‌ است‌ دستاويزي‌ براي‌ سايتهاي‌ غافل‌ و ناآگاه‌ و يا ضد انقلاب‌ قرار گيرد كه‌ نه‌ نظام‌ و رهبري‌ را قبول‌ دارند و نه‌ معتقد به‌ مباني‌ مذهبي‌ هستند.

ما انتظار داريم‌ خط‌ مشي‌ روزنامه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ الگوئي‌ براي‌ ديگر مطبوعات‌ باشد و همواره‌ در راه‌ تقويت‌ فضائل‌ اخلاقي‌ و آموزه‌هاي‌ اسلامي‌ گام‌ بردارد.
موفق‌ و مؤيد باشيد، والسلام‌ عليكم‌ و رحمة‌ الله و بركاته‌

توليت‌ مسجد مقدّس‌ جمكران‌
ابوالقاسم‌ وافي‌

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates