11.09.2006

بنزين گران مي‌شود

خُسن آقا:
امیدوارم رژیم همین خریت را با نرخ نان انجام بدهد تا انفجار را خود به دست خود کلیک کند. چنین انفجاری یک انقلاب مخملی نخواهد بود انقلابی خواهد بود با خونهای بسیار.
پیک ایران:
امروز:اعتماد در تيتر نخست خود با عنوان «صعود از نردبام اصلاح‌طلبان» نوشت: طرح پلكاني افزايش قيمت بنزين در دولت خاتمي پيگيري مي‌شد سه سال پيش، در آغاز مجلس هفتم و در يك نمايش همدردي با اقشار آسيب‌پذير و مبارزه با افزايش قيمت‌ها متوقف شد و نمايندگان مجلس هفتم، با طرح تثبيت قيمت‌ها درسال 1383، افزايش قيمت بنزين و هفت قلم كالا و خدمات ديگر را كه عمدتا دولتي بود ممنوع كردند. گرچه طرح تثبيت باعث روي آوردن شماري از مردم در انتخابات رياست جمهوري نهم به سوي راستگرايان بود ولي از چندي بعد از انتخابات مشكلات خود را به خوبي نشان داد و دولت و مجلس را كه اينك در دست محافظه‌كاران بود، به چالش طلبيد. براساس برنامه دولت خاتمي قرار بود سالانه 20 درصد به قيمت بنزين افزوده شود كه اين برنامه ملغي شد و اينك محافظه‌كاران به همان نتيجه دولت خاتمي رسيده‌اند و معتقدند بايد قيمت‌ها افزايش يابد و يا اين كه بنزين سهميه‌بندي شود.
همبستگي نيز تيتر نخست خود را به گران شدن بنزين اختصاص داد و نوشت: طرح مجلس هفتم كه از آن به عنوان عيدي به مردم نام برده بود (طرح تثبيت قيمت‌ها). دولت نهم گويا نتوانست خود را با بزرگترين شعار مجلس اصولگرايان هماهنگ كند و با كمك مجلس طرح ساماندهي مصرف بنزين را ارايه كرد. طرحي كه گويي قرار نبود از ابتدا به سرانجام برسد. دولت از پنج طرح پيش رو در نهايت به اين نتيجه رسيد كه به سياق دولت‌هاي پيشين تن دهد و قيمت بنزين را افزايش دهد! با اين عقب‌نشيني شايد دولت بتواند فشار يارانه بنزين بر اقشار كم درآمد را كاهش دهد. اما پيشنهاد بهتر اين است كه دولت اصولگرا يك بار براي هميشه تكليف خود را با بنزين روشن سازد و بهترين پيشنهاد كه در سراسر جهان اجرا مي‌شود همان آزادسازي قيمت بنزين و رسيدن به قيمت واقعي آن است كه در اغلب كشورها اجرا مي‌شود. اما در ايران دولت‌ها از تاثير افزايش قيمت بنزين بر ديگر كالاها و تورم افسار گسيخته‌اي كه احتمالا با واقعي كردن قيمت بنزين به وجود مي‌آيد هراس دارد. بسياري از اقتصاددانان هرچند افزايش قيمت و تورم ناشي از بالا رفتن بنزين را مي‌پذيرند اما بر اين باورند كه واقعي شدن قيمت بنزين، به تدريج تورم كاذب را مهار مي‌كند و از مازاد قيمت واقعي بنزين با قيمت كنوني آن بسيار كارها مي‌توان در سطح ملي و از جمله پرداخت مستقيم يارانه بنزين به شهرونداني كه فاقد خودرو هستند اقدام كرد تا از اين طريق عدالت برقرار، مصرف بنزين كاهش و محيط زيست نيز از آلودگي نجات يابد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates