07.09.2006

كاسبي ميلياردي با احداث خياباني در قم

بازتاب: با اجرايي شدن طرح احداث يكي از خيابان‌هاي حاشيه حرم حضرت معصومه(س) و نيز با توجه به شواهد موجود، به نظر مي‌رسد، در سال‌هاي آينده، شهر قم با مشكل بزرگي در زمينه ترافيك و تمركزگرايي رو‌به‌رو شود.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، در ماه‌هاي پاياني دولت‌ آقاي خاتمي، قراردادي براي تحويل سه ساله پروژه احداث فاز چهارم خيابان «عمار ياسر» قم، بين شهرداري و شركت سامان‌سازان، متعلق به فرزندان يكي از مسئولان سابق نظام، جهت ايجاد خياباني به طول 600 و عرض 100 متر، با زيربناي كلي 176 هزار متر مربع، ، بسته شد.

با توجه به برنامه اعلام شده، قرار است، سه‌ هزار واحد تجاري در اين خيابان احداث و از قرار متري، سه ميليون تومان در قالب واحد‌هاي 20 متري، با قيمت مجموع شصت ميليون تومان پيش‌فروش شود.
اين در حالي است كه قيمت تمام شده براي پيمانكار، 360 هزار تومان اعلام شده است، در صورتي كه هر مترمربع از اين واحدها، بين 220 تا 250 هزار تومان تمام مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، 1500 واحد از واحدهاي ساخته‌شده، به شهرداري و 1500 واحد ديگر به پيمانكار داده خواهد شد؛ بنابراين، اگر هزينه هر مترمربع را 250 هزار تومان بگيريم، در مجموع، 44 ميليارد تومان براي پيمانكار تمام مي‌شود و اگر از قرار متري سه ميليون تومان كه به فروش مي‌رسد، حساب كنيم، سهم هر دو طرف، مي‌شود نود ميليارد تومان؛ يعني پيمانكار پروژه به تنهايي 46 ميليارد تومان در سه سال (سالي پانزده ميليارد تومان)، سود خالص برده است.

اين گزارش مي‌افزايد: سه هزار واحد ساخته شده قاعدتا، به شش‌ هزار پاركينگ نياز خواهد داشت؛ يكي براي مالك و ديگري براي مشتري. در حال حاضر، در خيابان صفاييه قم با طول 900 متر، نزديك به 600 واحد مغازه، معضل شديد ترافيكي به وجود آمده است و به تعبيري، بايد گفت كه در اين خيابان 600 متري و با پنج برابر مغازه‌هاي صفاييه (3000 متر)، مشكل ترافيكي قم، صد درصد، يكي از معضلات حل‌ناشدني اين شهر خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates