31.08.2006

گفتگوها درباره ايران هفته آينده شروع می شود

بی‌بی‌سی:
خشايار مهيم:
آقای برنز می گويد ايران ظاهرا قصد ندارد غنی سازی را معلق سازد
آمریکا می گوید با پایان یافتن مهلت ایران برای به تعلیق درآوردن غنی سازی اورانيوم و فراوری هسته ای در روز پنجشنبه، پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان گفتگوهای خود برای بررسی نحوه اعمال تحریم ها بر ضد جمهوری اسلامی را از هفته آینده شروع می کنند.
نیکولاس بِرنز، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، در گفتگو با بی بی سی گفت هفته آینده به همراه همتایان دیگر خود از گروه 1+5 درباره قدم های بعدی در برابر برنامه اتمی ایران به گفتگو خواهد نشست.

“فکر می کنم از اوائل هفته آینده کشورهای گروه 1+5 مذاکرات اولیه خودشان را در این باره شروع خواهند کرد و درباره قدم های بعدی در این گفتگوها تصمیم گیری خواهد شد. صحبت های آقای احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی روز سه شنبه بیانگر این است که ایران قصد ندارد فعالیت های غنی سازی خود را به حال تعلیق در آورد. بنابراین هیچ گزینه دیگری جز حرکت به سوی تحریم ایران در برابر آمریکا قرار ندارد.”

آقای برنز اشاره ای به تاریخ دقیق و محل برگزاری گفتگوها نکرد ولی منابع دیپلماتیک می گویند این مذاکرات در برلین یا وین برگزار خواهد شد.

یکی از دیپلمات های ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به بی بی سی گفته است که به خاطر اختلاف نظرهای موجود میان اعضای گروه 1+5 درباره نحوه برخورد بین المللی با ایران، ایالات متحده سعی خواهد کرد که ابتدا با بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره نحوه تحریم جمهوری اسلامی به توافق برسد و سپس به چانه زنی با روسیه و چین بپردازد.

جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم می گوید همزمان با گفتگوهای آقای برنز با همتایان خود، رایزنی با سایر سفرا در شورای امنیت را در این باره آغاز خواهد کرد

او می گوید این فرآيند پیچیده بین المللی مدتی طول خواهد کشید و نباید منتظر صدور فوری قطعنامه ای علیه ایران پس از پایان یافتن مهلت این کشور برای تعلیق غنی سازی بود.

جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم می گوید همزمان با گفتگوهای آقای برنز با همتایان خود، رایزنی با سایر سفرا در شورای امنیت را در این باره آغاز خواهد کرد.

در این حال شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برخی گزارش ها درباره ادامه فعالیت های غنی سازی اورانيوم در ایران، به خبرنگاران گفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را مشخص خواهد کرد.

آقای مک کورمک همچنین به محتوای تحریم های پیشنهادی آمریکا علیه ایران اشاره نکرد ولی به گفته دیپلمات ها این تحریم ها در ابتدا شامل منع سفرهای بين المللی برخی مقام های دولتی ایران و صادرات تجهیزات فنی قابل استفاده در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates