29.08.2006

هنگام بازگشت از ژاپن مطرح شد: شرایط خاتمی برای سفر به آمریکا

آفتاب:«سید محمد خاتمی» پس از سفري پنج روزه به ژاپن و شركت در دو نشست بين‌المللي و ديدار با نخست‌وزير فعلي و سابق ژاپن، دوشنبه‌شب وارد تهران شد. او بلافاصله پس از ورود به تهران با پرسشهای خبرنگارانی مواجه شد که بیش از محتوای سفر وي به ژاپن علاقه مند بودند از سفر آتی او به آمریکا بشنوند. سفری که گفته می شود ممکن است مشکلاتی چون انگشت نگاری را برای او و هیات همراهش به دنبال داشته باشد.

خاتمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره گفت:« از ميان 40 – 50 دعوتي كه داشتم، چند دعوت در شرق و چند دعوت در غرب از جانب ايرانيان و غيرايرانيان بود، همچنين دعوت آقاي «كوفي عنان» براي گروه عالي‌رتبه بررسي ائتلاف تمدن‌ها در همين ماه سپتامبر به دستم رسيد كه بر اساس آن ترجيح دادم سفر به آمريكا را جلوتر بيندازم، اما از آن‌جا كه مجال كم بود، بيشتر به شرق آمريكا اكتفا شد. شرق آمريكا (بوستون، نيويورك، واشنگتن، شيكاگو) و

” بنده در صورتي به آمريكا مي‌روم كه آزاد و راحت بتوانم بروم. اگر بهانه‌اي از آن بهانه‌هاي واهي كه آمريكايي‌ها معمولا پيش مي‌آورند، اتفاق بيفتد، به دوستان‌مان در اين كشور نيز عنوان كرده‌ام كه اين اقدام (به معناي) لغو سفرم خواهد بود… “

سخنراني در مجمع عمومي مسلمانان آمريكا و سخنراني در دانشگاه هاروارد، سخنراني در مجمع عالي كليساهاي واشنگتن و احتمالا در دانشگاه ويرجينيا و خود نيويورك هم سخنراني دارم».

خاتمي اضافه كرد:طبيعي است كه بنده در صورتي به آمريكا مي‌روم كه آزاد و راحت بتوانم بروم. اگر بهانه‌اي از آن بهانه‌هاي واهي كه آمريكايي‌ها معمولا پيش مي‌آورند، اتفاق بيفتد، به دوستان‌مان در اين كشور نيز عنوان كرده‌ام كه اين اقدام (به معناي) لغو سفرم خواهد بود، زيرا من و كساني كه با من هستند، شان‌شان بالاتر از اين است كه به توهمات آمريكايي‌ها در زمينه انگشت‌نگاري تن در بدهند، اما بايد منتظر بود و ديد كه نتيجه كار چه مي‌شود، زيرا چندان عجله‌اي نداريم اين كار حتما انجام مي‌شود.

وی با اعلام اين‌كه بعد از ماه رمضان نيز سفري به اروپا خواهد داشت، گفت: احتمالا تا قبل از پايان سال 85 سفري به شمال آفريقا، مصر، تونس و الجزاير خواهم داشت، زيرا ارتباط با متدينان جهان به ويژه در شمال آفريقا و نظرات آنها درباره اسلام عقلاني و اسلام عدالت و منعطف، براي من مهم است و ما بايد سعي كنيم صداي حقيقي اسلام را در مقابل اسلام‌نماهايي كه وجود دارد و سبب بدنامي مي‌شود، بالاتر ببريم.

تکذیب تشکیل کمیته انتخابات خبرگان
خاتمی درباره برخي اخبار مبني بر تشكيل كميته‌اي به سرپرستي وي به منظور ائتلاف و هماهنگي هر چه بيشتر در بين اصلاح‌طلبان براي شركت در انتخابات آتي خبرگان، اظهار داشت: تشكيل هر نوع كميته‌اي را تكذيب مي‌كنم، اما هر كاري كه از دستم در حوزه نزديك كردن دل‌ها چه در انتخابات و چه غير انتخابات برآيد، انجام مي‌دهم.

رییس

” هر كاري كه از دستم در حوزه نزديك كردن دل‌ها چه در انتخابات و چه غير انتخابات برآيد، انجام مي‌دهم… “

شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره چگونگي شركتش در انتخابات خبرگان نيز با بيان اينكه «اگر شرايط شركت فراهم شود در انتخابات شركت مي‌كنيم»، افزود: در انتخابات شركت مي‌كنيم، در صورتي كه شرايطش فراهم شود. زيرا معنا ندارد در انتخابات شركت كنيم، اما كساني كه مي‌شناسيم و معتقديم كه مصلحت اسلام، نظام و رهبري را مي‌شناسند، اجازه پيدا نكنند حتي مطرح شوند و در اين انتخابات شركت كنند.

خاتمي تصريح كرد: اگر آن حداقل‌ها فراهم باشد و كساني كه به نظام و انقلاب معتقدند بتوانند كانديداهايشان را معرفي كنند، شركت در انتخابات معنا دارد، اما اين‌كه من در اين انتخابات كانديدا شوم، فكر مي‌كنم افراد شايسته‌تري نيز وجود دارند و با توجه به حجم كارهايي كه دارم پذيرش مسووليت اين‌چنيني دشوار باشد. در اين شرايط صحبت اين نيست كه چه كساني شركت كنند، صحبت بر اين است كه تلاش كنيم شركت كنند.

وي در پايان تصريح كرد: آرزو دارم كساني كه صحنه‌ساز و برگزاركننده انتخابات هستند، زمينه را فراهم كنند تا افراد شايسته با رغبت بيشتري در اين انتخابات حاضر شوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates