29.08.2006

خشم اپوزیسیون از سفر خاتمی به آمریکا

آفتاب: سفر محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران به واشنگتن و برنامه‌های سخنرانی وی در مجامع علمی و نیز سازمان ملل باعث خشم شدید محافل اپوزیسیون خارج از کشور شده است.

سفر خاتمی به آمریکا، که با توجه به شرایط نه چندان مطلوب روابط میان دو کشور با توجه ویِژه رسانه‌های جهانی روبرو شده است، از نگاه اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور تلاشی است برای جلب حمایت از جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی شهروندان آمریکا و نیز ایرانیان مقیم خارج.

اپوزیسیون ایرانی که در طی سال ها فعالیت خود عملا هیچ‌گاه نتوانسته است جایگاهی در میان ایرانیان خارج از کشور برای خود یافته و یا حتی در طرح های متعدد و عموما خصمانه کاخ سفید هم نقشی به خود اختصاص دهد، اکنون به شدت نگران آن است که حضور مجدد سید محمد خاتمی در آمریکا، اندک توجه و حمایت موجود از آنان را نیز از بین ببرد. خاتمی پیش از این نیز در دوران ریاست جمهوری خود با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و طرح ایده گفت و گوی تمدن‌ها موفق شده بود تا چهره ایران را به عنوان کشوری خواهان صلح و مدارا به جهانیان شناسانده و تبلیغات گسترده غربی‌ها را بی‌اثر کند.

سفر خاتمی این بار به دعوت کلیسای جامع واشنگتن برای سخنرانی و نیز شرکت در سازمان ملل متحد و چند مرکز آکادمیک صورت می گیرد.

رایو فردا، نیز در این میان به جمع رسانه‌هایی پیوسته است که با بزرگ نمایی مخالفان سعی دارد تا سفر خاتمی را تحت الشعاع قرار دهد. رویکرد این رسانه وابسته به دولت آمریکا قطعا می‌تواند نشانه ای از نارضایتی واشنگتن از حضور خاتمی در این کشور و تبعات آن باشد، تبعاتی که می تواند افکار عمومی امریکا را متوجه سیاست های فرامرزی و ماجراجویانه دولتمردان این کشور کرده و همزمان چهره ایران را از زنگار تبلیغات رسانه ای غرب پاک کند.

این رادیو به نقل از رویا تیموری که وی را از فعالان حقوق بشر در لس آنجلس می نامد، می گوید: من مخالف این سفر هستم. زیرا زمانی که خاتمی رئیس جمهوری بود بزرگترین دستگیری‌ها و اعدام‌ها و سانسورهای نشریات اتفاق افتاده است. آمدن او دهن کجی به دموکراسی است! پویا دیانی رئیس کمیته روابط عمومی یهودیان ایرانی هم شخص دیگری است که در گفت و گو با این رادیو می گوید:خاتمی بعنوان رئیس جمهوری که از حماس و حزب الله حمایت کرده باید از ورود به آمریکا منع شود. بهروز صوراسرافیل، مجری یکی از تلویزیون های ورشکسته لوس آنجلسی نیز که از سوی رادیو فردا به عنوان روزنامه نگار! ساکن لس آنجلس معرفی شده است، می گوید: نقش آقای خاتمی در اشاعه تروریسم و فساد مالی و بالارفتن میزان تجاوز به حقوق بشر مشخص است!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates