31.07.2006

متن کامل قطعنامه شورای امنیت علیه فعالیتهای هسته ای ایران

پیک ایران:
1) شورای امنیت از ایران می خواهد تا بدون تاخیر بیشتر گامهای مورد نظر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بردارد ودر این زمینه که برنامه های هسته ای ایران ماهیتی صرفاً صلح آمیز دارد اعتماد سازی کند. همچنین برطرف کردن سؤالاتی که در این باره وجود دارد بسیار مهم است.

2) در چارچوب قطعنامه از ایران درخواست می کند تا تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری خود از جمله فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد ، بطوریکه از این روند سوی آژانس قابل راستی آزمایی باشد.

3) کامل بودن این تعلیق و همکاری ایران بر اساس شرایط بیان شده از سوی شورای حکام آژانس، به یک راه حل دیپلماتیک و گفتگو در این راستا که برنامه های هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است کمک خواهد کرد و تاکید می کند که جامعه بین المللی تمایل دارد تا ایران با نگرشی مثبت به این قطعنامه پاسخ دهد و همچنین ایران را تشویق می کند برای هماهنگی با شرایط فوق با جامعه بین المللی و آژانس همکاری مجددی داشته باشد.

4) قطعنامه در این رابطه از پیشنهاد چین، فرانسه، آلمان، روسیه ، انگلیس و آمریکا، با حمایت نماینده ارشد اتحادیه اروپا برای یک توافق طولانی مدت با ایران حمایت می کند. توافقی که بر اساس احترام متقابل و ایجاد اعتماد بین المللی در ماهیت صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران ، به توسعه روابط و همکاری با این کشور اجازه خواهد داد.

5)همچنین قطعنامه مصوب بر طبق قوانین کشورها از تمام کشورها می خواهد تا با استفاده از اختیارات ملی حقوقی، قوانین و هماهنگ با قوانین بین المللی هشیار باشند و از انتقال اقلام، مواد و کالاها و همچنین تکنولوژی که می تواند به فعالیت های هسته ای و برنامه های موشکی بالستیک ایران کمک کند، ممانعت به عمل آورند.

6) این قطعنامه همچنین به عزم خود برای تقویت اختیارات آژانس تاکید می کند و قویاً از نقش شورای حکام این نهاد حمایت می کند و به دبیر کل توصیه می کند و همچنین مدیران و معاونان دبیر کل را تشویق می کند تا به تلاش های بی طرفانه و حرفه ای خود برای حل تمام موضوعات مهم باقی مانده در چارچوب آژانس ادامه دهند، همچنین این قطعنامه بر لزوم ادامه کار آژانس برای روشن کردن تمام مسائل مربوط به برنامه های هسته ای ایران تاکید و از ایران می خواهد تا بر اساس بندهای پروتکل الحاقی بدون هیچ گونه تاخیری تدابیر شفاف ساز راهمانگونه که مورد درخواست آژانس است برای حمایت از بازرسی های جاری صورت دهد.

7) از محمد البرادعی مدیر کل آژانس درخواست می کند تا 31 آگوست گزارشی مقدماتی از اینکه آیا ایران تمام فعالیت های ذکر شده در این قطعنامه را بطور کامل و پایدار به حال تعلیق درآورده است یا خیر و همینطور روند همکاری ایران در خصوص تمام گامهای مورد درخواست شورای حکام در بندهای فوق به شورای حکام و به موازات آن شورای امنیت منیت ارائه کند .

8) اگر ایران با این قطعنامه همکاری نکند آنگاه بر اساس بند 41 فصل 7 منشور سازمان ملل برای تشویق و ترغیب ایران برای پیروی از این قطعنامه و شرایط آژانس اقدامات و تصمیمات بیشتری اتخاذ خواهد شد.

9) قطعنامه تاکید می کند که تدابیر اضافی در صورت همکاری ایران لازم نخواهد بود.

10) قطعنامه بر پایبندی به اقدامات ذکر شده تاکید می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates