31.07.2006

مرگ دانشجوی ايرانی در زندان اوين

بی‌بی‌سی:
مقامات قضايی تعيين علت مرگ اکبر محمدی را به دريافت گزارش پزشکی قانونی موکول کرده اند
مقامات جمهوری اسلامی تاييد کرده اند که اکبر محمدی، دانشجوی ايرانی که در ارتباط با تظاهرات دانشجويی سال 1378 (1999) دستگير شده بود، در زندان اوين تهران در گذشته اما در مورد علل مرگ وی جزيياتی را انتشار نداده اند.
خبرگزاری دانشجويان ايران – ايسنا – روز دوشنبه، 31 ژوئيه، به نقل از سهراب سليمانی، مديرکل زندان های استان تهران، گزارش کرد که اکبر محمدی در ساعات شب يکشنبه در زندان در گذشت و جسد وی ساعت 12 شب به پزشکی قانونی تحويل شد.

پيشتر برخی منابع دانشجويی گزارش کرده بودند که اکبر محمدی دست به اعتصاب غذا زده است.

مديرکل زندان های استان تهران گفته است که اکبر محمدی در بهداری زندان اوين بستری و وضعيت جسمانی وی خوب بود اما به درخواست خود و تشخيص پزشک بهداری از بهداری ترخيص و به بند زندان منتقل شد.

به گفته آقای سهرابی، اکبر محمدی “بعد از انتقال به بند طبق گفته هم بندی هايش به حمام رفته و دوش گرفته است که در اين لحطه وضعيت جسمی او با مشکل مواجه شده و به همين دليل توسط زندانبان به نگهبانی منتقل می شود که در مسيرانتقال به بهداری فوت می کند.”

در همين مورد، ايسنا از قول جمال کريمی راد، سخنگوی قوه قضاييه، با تاييد درگذشت اکبر محمدی در زندان، گزارش کرده است که هنوز علت فوت وی معلوم نيست و دراين مورد بايد در انتظار گزارش پزشکی قانونی بود.

سخنگوی قوه قضاييه نيز گفته است وضع آقای اکبری تا ساعات عصر يکشنبه مساعد بود اما در مورد وخامت ناگهانی شرايط زندانی و مرگ وی توضيحی نداده است.

آقای کريمی راد گفته است که به گزارش رييس زندان، اکبر محمدی از سوم مرداد (23 ژوئيه) دست به اعتصاب غذا زده بود اما آب و چای می نوشيده و افزوده است “در نهايت اين فرد مدعی بوده که در اعتصاب غذا به سر می برده است اما بايد منتظر (گزارش) پزشکی قانونی بود.”

همزمان، خبرگزاری کارگران ايران – ايلنا – به نقل از خليل بهراميان، وکيل مدافع اکبر محمدی، گزارش کرده که پس از آگاهی از تصميم موکل خود به دست زدن به اعتصاب غذا برای قانع کردن وی برای خودداری از اين اقدام به زندان مراجعه کرد اما مقامات زندان اوين اجازه ملاقات به او ندادند.

آقای بهراميان ممانعت مسئولين زندان اوين از ملاقات با موکل خود را مغاير کنوانسيون های بين المللی و قوانين داخلی ايران توصيف کرده است.

وی افزوده است که به اکبر محمدی اجازه يک سال مرخصی از زندان داده شده بود اما مقامات بدون هيچ هشداری، مجددا او را بازداشت کردند و به زندان انتقال دادند که در زندان درگذشت.

آقای بهراميان توضيح داده است که اکبر محمدی که در جريان تظاهرات دانشجويی سال 1378 دستگير و محاکمه شده بود، نخست به اعدام محکوم شد اما اين حکم به دستور آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به پانزده سال حبس شامل ده سال زندان و پنج سال حبس تعليقی تقليل يافت.

خبرگزاری ايسنا يادآور می شود که در تاريخ سوم مرداد سال جاری، آقای بهراميان پس از ملاقات با منوچهر محمدی در زندان، به اين خبرگزاری گفته بود که اکبر محمدی در اعتصاب غذا به سر می برد اما اجازه ملاقات با موکل خود را نيافته است.

اين خبرگزاری می افزايد که در آن زمان، مديرکل زندان های استان تهران اين خبر را رد کرده و گفته بود “شديد اين موضوع را تکذيب می کنم و اکبر محمدی در اعتصاب غذا به سر نمی برد.”

منوچهر محمدی، برادر اکبر محمدی نيز در ارتباط با تظاهرات تيرماه سال 1378 که در پی حمله به خوابگاه دانشجويان دانشگاه تهران روی داد بازداشت و محاکمه شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates