16.06.2006

تنها کوبا، ونزوئلا و سوریه از برنامه اتمی ایران حمایت کردند: نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

رادیوفردا: پنجشنبه بعد از ظهر اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه اجلاسشان در وین، درباره برنامه هسته ای ایران به مذاکره نشستند. در طول دو روز گذشته جمهوری اسلامی کرارا تاکید کرده است حکومت ایران از حمایت کامل جنبش غیرمتعهدها در شورای حکام برخوردار است. گرگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: در جلسه امروز تنها کوبا، ونزوئلا و سوریه از ایران حمایت کردند؛ 12 کشور از 16 کشور غیرمتعهد خواستار همکاری بیشتر ایران شدند و هفت کشور از حکومت ایران خواستند مفاد قطعنامه های شورای حکام را رعایت کند. وی می گوید: ما تلاش بسیار کردیم که پیشنهادهای گسترده ای در مقابل ایران قرار دهیم و آمریکا علاقه خود را برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره نشان دهد و به مذاکرات بپیوندد و این همه در صورتی است که ایران نشان دهد آمادگی مذاکراتی جدی را دارد و در این راه حاضر است برنامه های غنی سازی خود را به حال تعلیق درآورد.

فریبا مودت (رادیو فردا): پنجشنبه بعد از ظهر اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه اجلاسشان در وین، درباره برنامه هسته ای ایران به مذاکره نشستند. آنچنان که انتظار می رفت، آمریکا و اروپا از ایران خواستند برای آن که نشان دهد در پی تولید سلاح های اتمی نیست، برنامه های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد. گرگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس بین المللی ضمن اشاره به مجموعه پیشنهادات شش کشور غربی به ایران گفت: هدف گشودن باب مذاکره برای دستیابی به توافقی بلندمدت است. اما همین امروز آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی گفت: حکومت ایران برنامه های غنی سازیش را به حالت تعلیق درنخواهد آورد. در طول دو روز گذشته هم جمهوری اسلامی کرارا تاکید کرده است که بر خلاف گفته شش قدرت یادشده، ایران از حمایت کامل جنبش غیرمتعهدها در شورای حکام برخوردار است. ساعتی پیش در مصاحبه اختصاصی رادیو فردا با گرگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس بین المللی از او پرسیدم آیا در مذاکرات امروز بعداز ظهر، جنبش غیرمتعهدها از برنامه های اتمی ایران حمایت کرد یا خیر؟
گرگوری شولتی: آنچه که من در جلسه امروز شنیدم، قطعا چنین نیست. تنها کوبا، ونزوئلا و سوریه از ایران حمایت کردند. 12 کشور از 16 کشور غیرمتعهد خواستار همکاری بیشتر ایران شدند. هفت کشور از حکومت ایران خواستند مفاد قطعنامه های شورای حکام را رعایت کند. بنابراین فکر می کنم آنچه امروز بعداز ظهر به روشنی مطرح شد، چه از سوی غیرمتعهدها و چه از جانب دیگر اعضا، ادامه نگرانی درباره کاهش همکاری های ایران با آژانس و فقدان اعتمادسازی درباره ماهیت مسالمت آمیز برنامه های هسته ای این کشور بود.

ف . م: در اینجا از گرگوری شولتی پرسیدم آیا جای تعجب نیست که در این مرحله هیچ بیانیه مشترکی از سوی شش کشوری که مجموعه پیشنهادها را به ایران ارائه داده اند، منتشر نشده است، به ویژه آن که گزارش هایی حاکی از وجود اختلافنظر میان اتحاد اروپا – آمریکا و روسیه و چین است. آقای شولتی گفت:

گرگوری شولتی: به جرات می توانم بگویم امروز در میان اعضای شورای حکام، اتحاد کامل برقرار بود. من بیانیه ای را مطرح کردم، سه کشور اروپایی بیانیه دیگری ارائه دادند، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بیانیه دادند و ما کاملا کنار هم ایستاده ایم. موضع ما همان موضعی است که شش وزیر امور خارجه شش کشور در هفته گذشته در وین اختیار کردند و آن ارائه مشوق هایی به ایران است که فرصت های بسیاری را برای ایران فراهم می آورد، از جمله دسترسی به نیروی اتمی غیرنظامی و همکاری های گسترده بازرگانی با جهان. بنابراین آنچه امروز شنیدم، صدای این شش کشور بود و بسیاری کشورهای دیگر بودند که از ایران می خواستند از این فرصت استفاده کنند و راه درست را برای مردم کشور انتخاب کنند.

ف . م: به گرگوری شولتی یادآور شدم که امروز آیت الله خامنه ای هرگونه توقف برنامه های اتمی ایران را به کلی رد کرد و از او پرسیدم آیا به اعتقاد وی جامعه بین المللی به سوی یک بن بست دیگر پیش نمی رود؟

گرگوری شولتی: ما منتظر دریافت واکنش های بیشتری از سوی مقامات حکومت ایران هستیم. ما به آنها وقت داده ایم که پیشنهادهایمان را بررسی کنند. این پیشنهادها سخاوتمندانه و عادلانه است. پیشنهادهایی که حق ایران را برای دستیابی به توانایی اتمی مسالمت آمیز به رسمیت می شناسد. بنابراین امیدواریم دستگاه رهبری ایران با دقت به آنها بنگرد و نیز امیدواریم رهبری ایران متوجه این نکته باشد که مهم است فعالیت های اتمی که جهان را نگران کرده، متوقف سازد. حکومت ایران باید بار دیگر اعتماد جهان را به خود جلب کند.

ف . م: و سرانجام از آقای شولتی پرسیدم آیا این آخرین ونهایی ترین گامی است که جامعه بین المللی حاضر به برداشتن آن است؟

گرگوری شولتی: این لحظه بسیار مهمی برای آنها است، ما تلاش بسیار کردیم که پیشنهادهای گسترده ای در مقابل ایران قرار دهیم و آمریکا علاقه خود را برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره نشان دهد و به مذاکرات بپیوندد و این همه در صورتی است که ایران نشان دهد آمادگی مذاکراتی جدی را دارد و در این راه حاضر است برنامه های غنی سازی خود را به حال تعلیق درآورد.

ف . م: حال باید منتظر پاسخ ایران شد و دید که پیشنهادهای شش قدرت جهان را چگونه ارزیابی می کند و آیا در عمل پیرامون آنها به مذاکره خواهد نشست یا خیر.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates