13.06.2006

انتقاد محافظه کاران آمريکايی از سياست خارجی آمريکا در قبال ايران

بی‌بی‌سی:
نعيم سبحانی
دفتر بی بی سی – واشنگتن

جان آلترمن: جرج بوش در خصوص سياست خارجی بيش از همه به خانم رايس اعتماد دارد
موافقت آمريکا با پيشنهادهای گروه 1+5 به ايران با انتقاد محافظه کاران آمريکايی مواجه شده است و ناظران اتخاذ سياست جديد را نشان قدرت گرفتن دوباره وزارت خارجه آمريکا دانسته اند.
محافظه کاران معتقدند که سياست خارجی آمريکا در دوره دوم رياست جمهوری جورج بوش تضعيف شده است و نسبت به موثر بودن گفتگوی چند جانبه مشروط با ايران ترديد دارند.

به عقيده کارشناسان، وزارت امور خارجه آمريکا حامی اصلی اين سياست جديد است.

بيشتر محافظه کاران به وزارت دفاع (پنتاگون) و دفتر ديک چِينی، معاون رئيس جمهور، در کاخ سفيد وابسته هستند و با وزارت امور خارجه بر سر کنترل سکان سياست خارجی آمريکا رقابت می کنند.

ديدگاه دو جناح

جان آلترمن از مقام های پيشين وزارت امور خارجه آمريکا می گويد: محافظه کاران نزديک به ديک چِينی طرفدار برخورد شديد با ايران هستند و مذاکره با اين کشور را بی نتيجه می دانند.

او در گفتگويی با بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن گفت: “اما جناح ميانه که شامل وزارت خارجه، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا و برخی از نظاميان در پنتاگون است می گويد آمريکا گزينه نظامی مناسبی در قبال ايران ندارد. اين جناح معتقد است که آمريکا شايد نتواند از طريق مذاکره به تمام خواسته های خود برسد ولی حداقل می تواند از اين طريق ايران را امتحان کند.”

کليفورد می، مدير بنياد دفاع از دموکراسی، می گويد: “محافظه کاران معتقدند که کاندوليزا رايس در پيشنهادهای خود به ايران بر مشوق ها بيشتر از تنبيه ها تاکيد کرده است.”

او در مصاحبه ای با بخش فارسی بی بی سی گفت: “محافظه کاران همچنين معتقدند که سازمان ملل متحد برای حل بحران اتمی ايران اقدام موثری انجام نخواهد داد.”

نقش مهم تر

کارشناسان معتقدند که وزارت خارجه آمريکا در دو سال اخير در تعيين سياست خارجی آمريکا نسبت به ايران نقش مهم تری ايفا کرده است.

آقای آلترمن اين امر را به کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا نسبت می دهد:

“وزارت خارجه در بحث های داخلی دولت برای تعيين سياست خارجی دوباره مطرح شده است. اين به خاطر اين است که جورج بوش به خانم رايس اعتماد دارد. برخلاف پنتاگون و دفتر ديک چِينی در کاخ سفيد سابقه کاندوليزا رايس منفی نيست. جورج بوش در خصوص سياست خارجی بيش از همه به خانم رايس اعتماد دارد.”

با اين همه ناظران معتقدند که اعتماد رئيس جمهور آمريکا به خانم رايس به معنی برتری کامل ديدگاه وزير امور خارجه آمريکا نيست.

خانم رايس همواره با اعطای تضمين های امنيتی به ايران مخالفت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates