12.06.2006

شورای حکام، سوژه گروکشی برای تحمیل بسته به ایران

بازتاب:

در حالی که علی لاریجانی، مسئول پرونده هسته‌ای ایران، که بسته پیشنهادی در کشورهای «1+5» را از سولانا تحویل گرفته، می‌گوید: این کشورها برای ایران ضرب‌الاجل تعیین نکرده‌اند، به نظر می‌رسد، کشورهای اروپایی، می‌خواهند با طولانی کردن اجلاس ماه ژوئن شورای حکام، پذیرفتن بسته مذکور را به ایران تحمیل کنند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آنان می‌خواهند با استفاده از اهرم قطعنامه شورای حکام، برخی پایه‌های حقوقی استدلالات خود در زمینه نقض قوانین بین‌المللی را علیه ایران تدوین کنند.

بر پایه گزارش سه صفحه‌ای بازرسان آژانس، ایران به فعالیت‌های غنی‌سازی خود با سرعت ادامه می‌دهد، به گونه‌ای هفته گذشته، محموله دیگری از گاز «uf6» را به دستگاه‌های سانتریفیوژ وارد کرد و همچنین در حال نصب تعداد بیشتری دستگاه‌های سانتریفیوژ بنا بر چیدمان سری‌های 164تایی است.

اروپایی‌ها همچنین خواستار صدور قطعنامه‌ای علیه ایران هستند که در آن، آژانس از ایران درخواست توقف فعالیت‌‌های غنی‌سازی‌اش را دارد.

آژانس انرژی اتمی در تاریخ 4 فوریه سال 2006، پرونده ایران را پس از آن‌که ایران با درخواست آژانس برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم مخالفت کرد، به شورای امنیت ارسال کرد.

در همین حال، خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پاسخ به خبرنگار «آسوشیتدپرس» گفت که منتظر پاسخی منطقی از سوی ایران در یک وقت معین است و هنگامی که خبرنگار از او پرسید، زمان آن چه موقع است، پاسخ داد: این هفته.

هم‌اکنون لابی اروپا در شورای حکام، بر مذاکره با اعضای کلیدی جنبش غیرمتعهدها، تمرکز یافته و کشورهای هند، مصر، آرژانتین و برزیل طرف گفت‌وگوهای مقامات اروپایی قرار دارند تا بتوانند موافقت آنان را در مورد صدور قطعنامه‌ای علیه ایران جلب کنند.

گفتنی است، قرار بود در دستور کار آژانس، مسائل دیگری جز بحران هسته‌ای ایران قرار داشته باشد، اما پرونده هسته‌ای ایران در محور اصلی مذاکرات است.

در همین حال دو قطعنامه پیشنهادی از سوی اروپا و آمریکا در بین اعضای شورای حکام توزیع شده که مبنای قطعنامه‌های احتمالی در مورد ایران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates